Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

igelkotten

Medlem
Om jag har en bokat en resa OSL-LIS-JFK T&R i maj i år får jag då tillbaka skatterna för Norge? Eller gäller det endast nybokningar?
Du borde få tillbaka skatterna. Och om det inte betalas automatiskt bör du kräva de tillbaka - varken du eller flygbolagen sysslar med välgörenhet. Så tvärtemot vad palmen säger - du får Ju inte flyga billigare för att du är fattig. Upp till staten att avgöra vilka man vill hjälpa.
 

011430121

Medlem
När skatten ifördes så tog i alla fall vissa bolag ”smällen” och efter debiterade inte skatten på paxen.
Tror charterbolagen skickade en faktura till passagerarna.
Minns inte hur Norwegian gjorde, men tror att de tog ut avgiften av passagerarna
 

M.K

Medlem
Last edited:

Hachans

Medlem
Nästa flygplatsoffer nu då Ängelholms flygplats läggs ned, givetvis utlöst av rådande situation. 6000 arbetstillfällen borta denna gång enligt länk. Flygplatsens VD hoppas på en nystart i framtiden.

Ängelholms flygplats läggs ned – personalen sägs upp idag | SVT Nyheter

Åh nej, 6000 arbeten försvinner inte. Bara för att flygplatsen har varit med och berört de jobbtillfällena någon gång under flygplatsens livstid, betyder inte det att de försvinner bara för att flygplatsen läggs ner. Det handlar i första hand om 40 anställda på flygplatsen.

Flygplatsen har gått knackigt hur länge som helst, trots att det ofta varit billigare att flyga dit än till Malmö eller Köpenhamn. Så det går bara att dra slutsatsen att efterfrågan är låg. Uppenbarligen vill ingen flyga från Ängelholm, och vill ingen flyga därifrån finns ingen mening att ha den kvar. Den privatiserades ju inte för att det var roligt, utan för att den var på vippen att stängas redan 2011 - långt innan någon flygskatt var på gång. Peab trodde de skulle kunna göra stora pengar på den men mystiskt nog trollade man inte fram fler resenärer.

Så nej, inte heller denna stängning kan man kreditera flygskatten för.
 

Plus

Medlem
Åh nej, 6000 arbeten försvinner inte. Bara för att flygplatsen har varit med och berört de jobbtillfällena någon gång under flygplatsens livstid, betyder inte det att de försvinner bara för att flygplatsen läggs ner. Det handlar i första hand om 40 anställda på flygplatsen.

Flygplatsen har gått knackigt hur länge som helst, trots att det ofta varit billigare att flyga dit än till Malmö eller Köpenhamn. Så det går bara att dra slutsatsen att efterfrågan är låg. Uppenbarligen vill ingen flyga från Ängelholm, och vill ingen flyga därifrån finns ingen mening att ha den kvar. Den privatiserades ju inte för att det var roligt, utan för att den var på vippen att stängas redan 2011 - långt innan någon flygskatt var på gång. Peab trodde de skulle kunna göra stora pengar på den men mystiskt nog trollade man inte fram fler resenärer.

Så nej, inte heller denna stängning kan man kreditera flygskatten för.

Runt 400.000 resenärer till och från Stockholm förra året. Det är inte dåligt för en inrikesdestination.
 

apknug

Medlem
40 anställda genererar 6 000 jobb. Slår den gamla myten att 1 anställd på Volvo genererar 4 jobb med hästlängder.

Peab måste pröjsat rejält till WSP för att kunna drämma den rapporten i lokalpolitikernas skrivbord så de ska stödja PEABs flygplats ekonomiskt.
 

Berglund

Medlem
Peab måste pröjsat rejält till WSP för att kunna drämma den rapporten i lokalpolitikernas skrivbord så de ska stödja PEABs flygplats ekonomiskt.
Det är nog inga problem! Det finns väl inte en enda lokalpolitiker i Skåne som inte mottagit någon ”liten symbolisk gåva” till ”personalfonden” eller årets julfest från sagda byggbolag, eller lokala fack som mottagit ”olika former av stöd/gåvor” för att i sin tur övertyga sin lokala politiker om att det är dags att asfaltera någon väg eller bygga något i kommunen...
 
Last edited:
Toppen