Senaste nytt

SAS flyger rena fraktlinjer med A330/A340

Valley

Medlem
Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...

Ren charter. Price of the day - only for you är vad som gäller. Flygbolaget har sitt på det torra.
Dessutom finns "klara" indikationer på att man bakom kulisserna även kör med den gamla hederliga auktionsmodellen. Räcker inte med att du blivit lovad ett pris. Det måste ha lovats säkert, som vi säger i Värmland.

Fraktpriserna har skjutit i vädret 2-3gånger det normala, så förstår om det är lönsamhet också med mindre optimala (frakt)flygplan.
-detta gäller kina-europa, menar kina-usa var ännu värre, börjar lugna ner sig nu dock.

Det är för övrigt ett system med whitelisting så att det är en övre gräns hur mkt surge-pricing de stora jättarna tillåter sig att ta för medicinsk utrustning, så de är helt säkert de som betalar mer än 3x normalt.

Räcker inte med 2-3. Du får allt upp till 5-8 ggr eller (som jag nämnde precis i annat svar) går det till högstbjudande.

Flighten som gick Stockholm-Chicago förra veckan genomfördes också i samarbete med Scan Global Logistics. De har ett bolag registrerat i Sverige.
Kan det tänkas att flighterna kommer att alternera mellan CPH och ARN? Jag tänkte eftersom de inte skriver ut vilken flygplats det rör sig om.

Inget är hugget i sten vad gäller flygplatser som det ser ut nu.
Där behovet finns dit kan man styra sina charterkärror. Scanglobal Sverige använder (använde) sig bl a av Örebro väldigt frekvent för den verksamheten.
 
Last edited by a moderator:

Thornado

Medlem
Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?

Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.
 

Valley

Medlem
Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?

Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.

Någonstans i bakhuvudet har jag siffran 40 mill. Kan ha kommit från någon flygspeditör. Idag får du kring 40ton gods med dig. Hur mycket det skulle kunna öka har jag ingen anings om.
Annars är det eventuellt på G en renodlad A350-freighter.
 

SweCow

Medlem
Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?

Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.
Läste någonstans att det som gör att det inte bara, är att "riva ut" kabinen, är att för att kunna lasta pallar och liknande behöver man även göra större dörrar för att få in lasten, vilket är komplicerat och kostar.
 
Toppen