Grundlig analys utifrån given frågeställning, men tråkigt utfall (har läst rapporten i sin helhet förra veckan).
Tycker personligen att regeringsuppdraget verkar konstigt formulerat när de trots utfallet tycks fast beslutna om att starta upp trafik. De ställde frågan/frågorna som "finns förutsättningar..." och då har ju iprincip rapporten avlutats med "nej" och "föremål för vidare utredning".
Hade de från början undersökt HUR man idag kan starta upp trafik med dagens förutsättningar gissar jag att man både täckt in insikten om de regulatoriska svårigheterna (då det hade framkommit i processen) samt möjligen påbörjat förslag på alternativa lösningar. Nu blir det ytterligare mycket arbete, möjligen förgäves, och pengar i sjön.
Jag ser åtminstone, spontant, ett antal lösningar man inte har undersökt trots att de finns hos enstaka svenska aktörer, hos ÖBB (i Nightjet-konceptet med indirekt subventionering) samt hos andra transportslag.
Aktörerna verkar generellt, också, väldigt osugna på att titta på alternativa lösningar. Kontaktade direkt marknadscheferna för de tänkta aktörerna, som säger sig kämpa med lösningar, men ingen svarande.
Kanske ska jag samla en intressegrupp sakkunniga och sedan crowdfunda ett alternativ, som Locomore i Tyskland (vilket var starten för Flixtrain), bara för att utröna om det behöver vara så komplicerat som det tycks.