Senaste nytt

Arlanda Express vs Flytoget Oslo

Trakzter

Medlem
Arlanda Express service och prispolitik är ju något av en skandal. Sen att bolaget skeppar ut vinsten utan att betala skatt till lågskatteländer är ju även en diskutabel historia.
Konkurrensen är ju dessutom obefintlig då man gett bolaget möjlighet med ett koncessionspris för någon som vill lämna av passagerare på Arlanda.

I Norge är det mycket bättre enligt mig. Det finns Vy ( som kostar 109 NOK ) och Flytoget som kostar 198 - alltså klart billigare än Arlanda Express med sina 298 SEK som dessutom är en kortare resa.
Sedan så har man automatiska spärrar som snabbar upp biljettköpet när man drar ett registrerat eller ej registrerat betalkort. Om kortet är registrerad får man ett kvitto som man kan använda i reseräkningen. Arlanda Express kör på med sina kiosker och förköp. En trist historia.


Häv avtalet med Arlanda Express eller kan man hoppas att krisen gör att bolaget går i KK.

Hur som helst så gör flytoget annorlunda med samarbete med konkurrenten och lägre pris

Flytoget halverer prisene - samarbeider med konkurrenten - flysmart24.no
.
 

Niclas.J

Medlem
Har åkt Flytoget många gånger och har bara positiva erfarenheter. Bra app (som används för in/utpassering och kvitto skickas till din mail), alltid varit i tid och nästan alltid sittplats med bra komfort. Prisnivån är OK.
 

DRG

Medlem
Håller med om att Flytoget är smidigare med automatspärrarna. Men app med automatiskt digitalt kvitto finns ju även på Arlndaexpress så där tycker jag inte det är någon större skillnad, annat än att Flytogets app har färre klick.
 

Palazzi

Medlem
Kan hålla med om att det är osedvanligt dyrt i relation till svensk purchasing power. Borde, marknadsmässigt, inte kosta som det gör.....men nu är det ju monopol så den ekvationen kan inte tillämpas.

Det var en bra idé för att få igång bygget av Arlandabanan, men en dålig idé att man återigen inte vågade täcka infrastrukturkostnader med offentliga medel. Sverige har ju en otroligt låg infrastrukturbudget om man jämför med de flesta industriella länder. Arlanda-banan hade ju, troligen, som allt annat betalat sig om man hade kunnat tänka sig ligga ute med pengarna. Ofta försiktiga vinstkalkyler (om inte något går förbaskat fel som i Hallandsåsen) och t.e.x. Öresundsbron har ju levererat långt över förväntan.

Till sakfrågan: 298SEK är jag personligen ändå villig att betala vid de tillfällen jag har så bråttom att jag måste fram på 20min. Ska väl också påminnas om att de inte är enda alternativet för att ta sig dit (då hade det varit problematiskt på riktigt).
Bussar som tar 40min, för ca. 100kr, får väl ändå ses som ett gångbart alternativ. Många europeiska flygplatser nås inte på den tiden ens med sina expresståg, med vilka man ofta jämför prisläge. T.e.x. Malpensa Express, som kostar 150kr, tar 43-47min.

Min slutsats är: Gardemoen vs Arlanda har fördelar och nackdelar när det kommer till generella infrastrukturförbindelser. Tar ju t.e.x. längre tid med buss Oslo-Gardemoen än på linjen Stockholm-Arlanda. "Bara" 18min längre med buss Arlanda-Stockholm C än vad det tar med tåget mellan Oslo Lufthavn och bussterminalen.
Prisläget för tågen specifikt är självklart till Flygtogens fördel. Själva komforten tycker jag är väldigt bra på hos båda.
 
Last edited:
Toppen