Senaste nytt

SAS slutar att flyga till Hong Kong, stängs permanent!

Riktigt tråkigt. Den var så bra för man kom mitt i Asien och kunde billigt ta sig därifrån till många roliga ställen, plus att Hong Kong i sig är en trevlig stad. Vad är det som gör att Peking och Shanghai går så mycket bättre?

Väldigt mycket frakt på dessa linjer från fastlandskina till CPH
 

henke12

Medlem
Jag har 2 st. ARN-CPH-HKG t/r i sommar respektive höst, har fått ombokad också bara till PEK för den första bokningen just nu men inte den andra (än). Kanske ska de också hjälpa att boka PEK-HKG på t.ex. Air China separat när det bli möjligt?

Även jag sitter i samma sits.
Har 2st enkla resor i sommar ARN-CPH-HKG, blivit ombokad till ARN-CPH-PEK men inte mer än så!
 

FlyHi

Medlem
Jag har 2 st. ARN-CPH-HKG t/r i sommar respektive höst, har fått ombokad också bara till PEK för den första bokningen just nu men inte den andra (än). Kanske ska de också hjälpa att boka PEK-HKG på t.ex. Air China separat när det bli möjligt?

SAS skriver:

Passengers that still want to fly to/from Hong Kong can be rebooked through SAS flights to Beijing (PEK) and Shanghai (PVG), and then onward to/from HKG through the reprotection agreement signed with Cathay Pacific, Hong Kong Dragon Airlines (CX/KA) and Hong Kong Airlines (HX).
 

flygfanten

Medlem
Nu blev min retur också ombokad via PEK.

Hur många extra timmar bör man vänta sig att transfern lägger på? Istället för att vara runt 13:40 i HK landar jag nu 11:50 i PEK.

Och i stället för att lämna HK 01:00 på natten behöver jag ta flighten i PEK 14:50...

Sista dagen går i princip förlorad med andra ord.

Tror jag bokar något annat. Försvinner ens amexvoucher om man avbokar via knappen på hemsidan? (Min löpte ut vid årsskiftet nämligen)
 
Last edited:

Gus

Medlem
SAS skriver:

Passengers that still want to fly to/from Hong Kong can be rebooked through SAS flights to Beijing (PEK) and Shanghai (PVG), and then onward to/from HKG through the reprotection agreement signed with Cathay Pacific, Hong Kong Dragon Airlines (CX/KA) and Hong Kong Airlines (HX).
Spännande att testa de bolagen i business :). Synd jag inte har en resa till HKG bokad, hade ÄLSKAT få göra denna omvägen. Undrar vilken bokningsklass det blir.

Är det för övrigt inte konstigt att SAS inte samarbetar med Air China, Star Alliance?
 

Canadien

Medlem
Hur många extra timmar bör man vänta sig att transfern lägger på? Istället för att vara runt 13:40 i HK landar jag nu 11:50 i PEK.
Kan inte MCT i huvudet för SK->CX/KA/HX Men jag har bytt på PEK ett antal gånger Internationellt till Internationellt och med passkontrollen och security får man räkna med att det kan ta över 1h för bara dessa moment. Lägg sedan till en 40 minuter promenad, behöver man hämta ut nytt boardingkort så ytterligare 1h för transferdesken. Efter Corona kanske det går fortare, eller tar längre, vem vet. Minst 3h hade jag siktat på om du har genomgående biljett.
 
Kan inte MCT i huvudet för SK->CX/KA/HX Men jag har bytt på PEK ett antal gånger Internationellt till Internationellt och med passkontrollen och security får man räkna med att det kan ta över 1h för bara dessa moment. Lägg sedan till en 40 minuter promenad, behöver man hämta ut nytt boardingkort så ytterligare 1h för transferdesken. Efter Corona kanske det går fortare, eller tar längre, vem vet. Minst 3h hade jag siktat på om du har genomgående biljett.

Förstår inte hur Kina tycker detta är en vettig lösning! Undviker alltid byten i Peking pga av ovanstående. Pudong är lite bättre men inte mycket!
 
Spännande att testa de bolagen i business :). Synd jag inte har en resa till HKG bokad, hade ÄLSKAT få göra denna omvägen. Undrar vilken bokningsklass det blir.

Är det för övrigt inte konstigt att SAS inte samarbetar med Air China, Star Alliance?

Har också landat på ett gäng flighter med KA och Eastern men aldrig Air China från HKG, PVG och PEK !!!
 

flygfanten

Medlem
Kan inte MCT i huvudet för SK->CX/KA/HX Men jag har bytt på PEK ett antal gånger Internationellt till Internationellt och med passkontrollen och security får man räkna med att det kan ta över 1h för bara dessa moment. Lägg sedan till en 40 minuter promenad, behöver man hämta ut nytt boardingkort så ytterligare 1h för transferdesken. Efter Corona kanske det går fortare, eller tar längre, vem vet. Minst 3h hade jag siktat på om du har genomgående biljett.

Tack. Ja, det låter inte supersmidigt.
 

JacobGBG

Medlem
Detta är förstås väldigt tråkigt, men handen på hjärtat är någon förvånad? Lönsamheten var redan skrall från ARN. Med alla oroligheter, och en post-corona värld där det redan finns omfattande diskussioner att minska Kina-beroendet så känns beslutet fullt rimligt.
 
Toppen