Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

squeezen

Medlem
Mitt första inlägg, så ta ett djupt andetag och gör dig redo för en äkta nybörjare. Kollade lite på resor som kan vara trevliga och ge poäng, exempelvis till Prag. När man letar får man upp hur många poäng resan ger, typ:
ARN – PRG 07:00 – 10:35 1 stopp ,OSL SAS Plus Smart link
PRG – ARN 11:10 – 15:15 1 stopp ,OSL SAS Plus Smart link
Resenär 1, 3 794 SEK, Tjänar 5250 poäng

Men när jag söker resor till Lettland och Kroatien (där vi har vänner) står det inget om poäng, så jag kollar Poängtabeller | SAS
Hittar inte Lettland där, men Kroatien finns i listan för "Andra länder i Europa" och borde väl ge poäng? Känns som att det är någon information som jag har missat eller inte förstått, varför ser jag inte poäng för resor till Kroatien?
Kan vara att det är codeshare och inte rena SAS rutter då funkar inte riktigt den visningen om poäng utan då får du kolla ben för ben. Sas benet i deras tabell och ev vidare bolag i deras tabell.

skriver du ut de rutterna likt du gjort med prag ovan så är det lite lättare veta exakt vad som kan tänkas skilja.
 

Linmet

Medlem
Tänker jag rätt om jag bör få 18 260 p för denna?

upload_2020-4-21_22-22-34.png


Bokas via United i class (P). Eller finns risk med annat utfall pga codeshare? Swiss, LH och United ger alla 100% med klass P enligt sas hemsida. Sista steget ser lite tveksamt ut. Påverkar det helheten?

upload_2020-4-21_22-25-16.png


upload_2020-4-21_22-25-39.png
 

Thornado

Medlem
Tänker jag rätt om jag bör få 18 260 p för denna?

Visa bifogad bild 108478

Bokas via United i class (P). Eller finns risk med annat utfall pga codeshare? Swiss, LH och United ger alla 100% med klass P enligt sas hemsida. Sista steget ser lite tveksamt ut. Påverkar det helheten?

Visa bifogad bild 108479

Visa bifogad bild 108480

Troligtvis blir det där i närheten iaf.
Första benet med Lufthansa blir 750 poäng om det mappas till P (fasta poängsummor för LH-flyg inom Europa). Eftersom de två sista benen (med Swiss) är codeshare så kan vi ju inte lova till 100% att du får bokningsklass P där också, men troligtvis blir det så. Sen så kommer poängen att avrundas upp till hela hundratal.
 

Arv

Medlem
Heldum fråga, men blev precis krediterad lite poäng för resor som inte blev an pga. Covid.

Dock ser jag dem endast som Baspoäng, bör inte mina Extrapoäng fyllas på med lika mycket? Jag kanske är helt ute och cyklar.
 

Tonton

Medlem
Heldum fråga, men blev precis krediterad lite poäng för resor som inte blev an pga. Covid.

Dock ser jag dem endast som Baspoäng, bör inte mina Extrapoäng fyllas på med lika mycket? Jag kanske är helt ute och cyklar.

De leverera som statuspoäng, inte baspoäng eller extrapoäng.

kort svar - nej, du kommer inte kunna använda poängen för något mer än att räkna den mot din status.
 

Senator

Moderator
Tänker jag rätt om jag bör få 18 260 p för denna?

Visa bifogad bild 108478

Bokas via United i class (P). Eller finns risk med annat utfall pga codeshare? Swiss, LH och United ger alla 100% med klass P enligt sas hemsida. Sista steget ser lite tveksamt ut. Påverkar det helheten?

Visa bifogad bild 108479

Visa bifogad bild 108480

Troligtvis blir det där i närheten iaf.
Första benet med Lufthansa blir 750 poäng om det mappas till P (fasta poängsummor för LH-flyg inom Europa). Eftersom de två sista benen (med Swiss) är codeshare så kan vi ju inte lova till 100% att du får bokningsklass P där också, men troligtvis blir det så. Sen så kommer poängen att avrundas upp till hela hundratal.

I fallet affärsklass inom den Nordatlantiska Joint Venture mellan Lufthansagruppen, Air Canada och United har jag loggat alla code-share senaste 3-4 år. Jag har haft ca 8-10 resor per år under tiden med code share runt 40-50%. Alla bolag i denna JV har bokningsklasser P, Z, D, C och J från högt till lågt. Jag har inga exempel där en affärsklassbokning i code share avviker mellan "marketing carrier" och "operating carrier". Notera att detta enbart gäller för affärsklass. Jag menar det är tillförlitligt i detta fall att anta UA "marketing carrier" P-klass = Swiss "operating carrier" P-klass.
 

Berglund

Medlem
I fallet affärsklass inom den Nordatlantiska Joint Venture mellan Lufthansagruppen, Air Canada och United har jag loggat alla code-share senaste 3-4 år. Jag har haft ca 8-10 resor per år under tiden med code share runt 40-50%. Alla bolag i denna JV har bokningsklasser P, Z, D, C och J från högt till lågt. Jag har inga exempel där en affärsklassbokning i code share avviker mellan "marketing carrier" och "operating carrier". Notera att detta enbart gäller för affärsklass. Jag menar det är tillförlitligt i detta fall att anta UA "marketing carrier" P-klass = Swiss "operating carrier" P-klass.
Fantastiskt detaljerad spaning! Jag har med stort intresse följt när du rapporterat om det här tidigare - BC när det är som bäst! Hatten av för din noggrannhet och detaljkunskap!!!
 

Linmet

Medlem
I fallet affärsklass inom den Nordatlantiska Joint Venture mellan Lufthansagruppen, Air Canada och United har jag loggat alla code-share senaste 3-4 år. Jag har haft ca 8-10 resor per år under tiden med code share runt 40-50%. Alla bolag i denna JV har bokningsklasser P, Z, D, C och J från högt till lågt. Jag har inga exempel där en affärsklassbokning i code share avviker mellan "marketing carrier" och "operating carrier". Notera att detta enbart gäller för affärsklass. Jag menar det är tillförlitligt i detta fall att anta UA "marketing carrier" P-klass = Swiss "operating carrier" P-klass.

Troligtvis blir det där i närheten iaf.
Första benet med Lufthansa blir 750 poäng om det mappas till P (fasta poängsummor för LH-flyg inom Europa). Eftersom de två sista benen (med Swiss) är codeshare så kan vi ju inte lova till 100% att du får bokningsklass P där också, men troligtvis blir det så. Sen så kommer poängen att avrundas upp till hela hundratal.

Tack och hatten av till er båda. Vilken kunskapsbank :).
 

raffe

Medlem
OK, då har jag tre frågor om bokade resor (förutsatt att de nu blir av). Till slut kommer även jag fatta :)

Fråga 1. Har en tur och retur med SAS Plus 25 okt - 2 nov: Arlanda - Frankfurt - Budapest, bokningsklass J på allt. På sidan https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ kollar jag då under rubrik "Område" > "Andra länder i Europa", sedan under rubrik "SAS Plus" > "1 500 (J, Y, S, B, P, A)".
Då tror jag att jag kommer att få 4 x 1500 = 6000 poäng. Har jag fattat rätt då?

Fråga 1,5. Med lite tur kommer vi sedan iväg på resan från Budapest till Puerto Rico, 3 pers business tur/retur ca 16000 kr tot med dealen som fanns här [Business class] Ungern - USA - t/r 7500-9000 kr (Skyteam) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor . Om inte så är positioneringsresan avbokningsbar, men hoppas... Eftersom det är KLM så blir det väl inga Eurobonuspoäng?

Fråga 2. Min Eurobonus har Kvalificeringsperiod Jan 1, 2020 - Dec 31, 2020. Har en SAS Go Smart bokning den 30 dec Arlanda - Alicante. Sedan åker jag hem den 9 jan i klass Q. På ditvägen är det klass W, så 1000 poäng enligt sidan https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ under rubrik "Område" > "Andra länder i Europa", sedan under rubrik "SAS Go" > "1,000 (E, M, H, Q, W)". Men frågan är om dessa första 1000 poäng på ditresan räknas in under kvalificeringsperioden detta år, det vill säga kan jag garanterat räkna med dem, eller finns det någon "eftersläpning" typ att "när hela bokningen är genomför får man poäng" eller något sådant?
 
Last edited:

Protein48

Medlem
OK, då har jag tre frågor om bokade resor (förutsatt att de nu blir av). Till slut kommer även jag fatta :)

Fråga 1. Har en tur och retur med SAS Plus 25 okt - 2 nov: Arlanda - Frankfurt - Budapest, bokningsklass J på allt. På sidan https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ kollar jag då under rubrik "Område" > "Andra länder i Europa", sedan under rubrik "SAS Plus" > "1 500 (J, Y, S, B, P, A)".
Då tror jag att jag kommer att få 4 x 1500 = 6000 poäng. Har jag fattat rätt då?

Fråga 1,5. Med lite tur kommer vi sedan iväg på resan från Budapest till Puerto Rico, 3 pers business tur/retur ca 16000 kr tot med dealen som fanns här [Business class] Ungern - USA - t/r 7500-9000 kr (Skyteam) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor . Om inte så är positioneringsresan avbokningsbar, men hoppas... Eftersom det är KLM så blir det väl inga Eurobonuspoäng?

Fråga 2. Min Eurobonus har Kvalificeringsperiod Jan 1, 2020 - Dec 31, 2020. Har en SAS Go Smart bokning den 30 dec Arlanda - Alicante. Sedan åker jag hem den 9 jan i klass Q. På ditvägen är det klass W, så 1000 poäng enligt sidan https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ under rubrik "Område" > "Andra länder i Europa", sedan under rubrik "SAS Go" > "1,000 (E, M, H, Q, W)". Men frågan är om dessa första 1000 poäng på ditresan räknas in under kvalificeringsperioden detta år, det vill säga kan jag garanterat räkna med dem, eller finns det någon "eftersläpning" typ att "när hela bokningen är genomför får man poäng" eller något sådant?
1.) Det beror på vem som utför själva flygningen. Är det SAS som biljetterat och även utför flygningen på ex. Arlanda - Fankfurt så får du 1500 poäng för den flighten men antar att det är Lufthansa som trafikerar Frankfurt - Budapest och då beror det på vad bokingsklassen mappas till. I Lufthansa Business har du klasser P, Z och J och kan således få 750, 1250 eller 2000 poäng beroende på vilken bokningsklass du får.

1,5.) Nej, KLM tillhör annan allians = inga eurobonuspoäng.
 
Toppen