Senaste nytt

Information från moderatorer: Möjligt bedrägeriförsök vid försäljning av Eurobonus-poäng

palmen

Moderator
Under gårdagskvällen kom en ny tråd upp från en ny medlem på forumet där man erbjöd sig att sälja 34.000 poäng som var på väg att gå ut.

Personen påstod sig att man fått godkänt från SAS att göra detta gratis (trots att detta inte är möjligt hos SAS i dagsläget) men att det skulle vara en administrativ kostnad att utföra detta på x kronor.
Personen har sedan bett om att få 1500 kronor (eller liknande) som ersättning för att utföra detta när man haft kontakt via PM.

Här ringer alla varningsklockor att detta är ett försök till bedrägeri, då dessa pengar skulle swishas till personen. Med största sannolikhet skulle inte några poäng föras över, då den möjligheten inte finns hos SAS idag, och några undantag från detta ser vi som ytterst otroliga när SAS har betydligt viktigare saker att fokusera på.

Fråga dig själv följande vid alla typer av erbjudanden från privatpersoner:
  • Om det låter för bra för att vara sant så är det troligtvis det, eller?
  • Helt ny person på forumet utan någon historik, är det risk för att det finns oärliga tankar bakom detta?
  • Swisha pengar till en okänd person utan något bevis för vem det är eller vad du ska få i utbyte, är det lämpligt?
  • Om numret man ska swisha till inte är registrerat på en person (oregistrerat nummer), känns det då som en seriös affär?

Nu vet vi inte om någon fört över pengar eller inte. Men detta strider dessutom mot SAS egna eurobonus-regler, samt att liknande trådar inte är tillåtna på forumet utanför marknadsplatsen där denna person inte hade tillträde.

Anledningen till att vi inte vill tillhandahålla en plats för t.ex. försäljning av EuroBonuspoäng är att utöver det att det bryter mot medlemsvillkoren så finns det risker för medlemmar. Tyvärr har BC sedan dess start behövt lägga massor av tid på att gräva i utlovade ersättningar mellan medlemmar. Trots vår vädjan att undvika detta, hamnar vi ofrivilligt i dispyter som vi inte har något med att göra.
 

palmen

Moderator
Själv upphör jag aldrig att förvånas över att det finns folk som gladeligen trampar i dylika fällor, gång efter annan. Jag är uppriktigt förbluffad och säkert otroligt naiv som trodde att folk i gemen visste bättre än att gå på sådant.
Nu vet vi inte om någon gått på detta, det var mycket kommentarer i tråden som togs bort om att det var en fin gest. Självklart syntes inget utåt om att det skulle swishas pengar, den informationen fick man i PM sen.
Tyvärr inte första eller sista gången man försöker blåsa folk här på forumet.
 

Bankiren

Medlem
Jag tyckte inte riktigt att själva tråden lät som ett bedrägeriförsök, men scenariot han byggde upp lät väldigt märkligt. Nåväl, trist om någon blev lurad via PM!
 

pep

Medlem
Bedrageri? Jeg vil da maaske godt give Mr. NN 1,500 SEK for 34,000 miles. Men har aldrig hoert foer, at man kan saelge sine FFP-points? Det lyder umuligt. Om det er lovligt eller ej er for mig ligegyldigt, hvis det virker. Men jeg vil se point'ene indsat paa min konto foer jeg evt. betaler.
 

palmen

Moderator
Jag tyckte inte riktigt att själva tråden lät som ett bedrägeriförsök, men scenariot han byggde upp lät väldigt märkligt. Nåväl, trist om någon blev lurad via PM!
Nej tråden hade en trovärdig historia, det är så bedrägerier ofta ser ut. Vad som sedan kom fram i pm var allt annat än trovärdigt, dvs invagga folk i falsk trygghet och sedan utnyttja detta. Väldigt vanligt tillvägagångssätt.

Bedrageri? Jeg vil da maaske godt give Mr. NN 1,500 SEK for 34,000 miles. Men har aldrig hoert foer, at man kan saelge sine FFP-points? Det lyder umuligt. Om det er lovligt eller ej er for mig ligegyldigt, hvis det virker. Men jeg vil se point'ene indsat paa min konto foer jeg evt. betaler.
Problemet är att personen ville ha pengar till ett icke registrerat mobilnummer (swish). Poängen skulle sedan med största sannolikhet aldrig föras över.
Man kan inte sälja poäng, däremot har man tidigare kunnat flytta poäng till annat konto (detta har sas dock stoppat nu mig veterligen). Det är en kostnad för att göra detta. Om den som för över pengar sedan får pengar för att göra detta så bryter man dessutom mot eurobonus T&C.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Cocoflush

Medlem
Hmm... Som jag förstår skulle eurobonuspoängen först överföras och sedan skulle det swishas för den administrativa kostaden SAS tar för överföring mellan konton, personen ville ha 1500kr, är de rätt pris för överföring?

Säkert bryts diverse regler både för annonseringen här på forumet och kanske även i eurobonus men var uppsåtet verkligen att blåsa medlem/medlemmar? Håller med om att omständigheterna lät väldigt snurriga dock.
 
Last edited:

apknug

Medlem
Kan nya medlemmar posta och skapa nya trådar utan någon karenstid där man måste kvalificera sig med kvalitetsinlägg? Kan vara det som förklarar den sjunkande kvalitén i forumet de senaste åren insåg fall.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Hmm... Som jag förstår skulle eurobonuspoängen först överföras och sedan skulle det swishas för den administrativa kostaden SAS tar för överföring mellan konton, personen ville ha 1500kr, är de rätt pris för överföring?

Säkert bryts diverse regler både för annonseringen här på forumet och kanske även i eurobonus men var uppsåtet verkligen att blåsa medlem/medlemmar? Håller med om att omständigheterna lät väldigt snurriga dock.
Från början skulle man få poängen gratis, eftersom givaren fått ok från SAS på att det skulle vara kostnadsfritt ojmr. Hur som helst så var det första inlägget från ett helt nytt konto, bara det tillsammans med resten ringde mina varningsklockor rätt högt.
 
Toppen