Senaste nytt

Status 2020-03-25: den uppskattade finansiella smällen för flyget

Senator

Moderator
Vänner,

Från Business Traveller kommer det idag en uppdatering att The International Air Transport Association (IATA) analys för hur stor den finansiella smällen kommer bli:

"The Association now believes global passenger revenues could fall by $252 billion this year – 44 per cent down on 2019’s figures. This is up from the estimated $113 billion which IATA published earlier this month."

Källa

Det är enorma belopp vi talar om här.

Den detaljerade IATA rapporten finns här:
https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/third-impact-assessment/
 

Palazzi

Medlem
Ändå en ganska optimistisk syn för kapacitet i Q4 med endast 10% tapp om man relaterar det till att man tror på ett ganska stort tapp t.o.m Q3.

Antar att man inte räknat med ett scenario där stora konkurser sker i just Q3.
Annars kan de ju ha rätt, att ombokade resor (som skulle skett nu) istället ackumuleras i Q4 och därför ”snyggar till siffrorna”.

Personligen skulle jag nog dock oroa mig mer till hur förändrade arbetsrutiner (remote) långsiktigt ritar om kartan för resande.

Skulle arbetet ha fallit många i smaken, och minskad vilja för risktagande, finns väl en risk att de människor som idag betalar för de dyra biljetterna minskar sitt resande.
De flesta chefer skulle väl också samtycka till de kostnadsbesparingar webbmöten innebär...

Privatresenärerna tror jag är tillbaka på ett lågprisflyg ganska snabbt. Svårt att tillskansa sig samma upplevelser hemma och min erfarenhet är att människan inte är så benägna att låta att förvägra sig saker förutom i absoluta nödfall. Så är det att vara på toppen av Maslows behovstrappa.....få andra stunder än under Corona som folk finner glädje i toapapper :p
 

bachelor

Medlem
Jag tycker allt jag läst om "när allt blir som vanligt" låter väldigt optimistiskt. Tänker själv tex på de resor jag brukar ha till Hong Kong, när är folk redo att resa dit igen? En sak är ju att Sverige kanske nått flockimmunitet och att man då kan börja acceptera att allt måste öppna upp igen inom vårt land, men hur kommer Hong Kong se på det med endast någon tiondels promille av befolkningen har smittats/har immunitet och man kommit fram till att man kan bära smitta utan att ha feber. Kommer de verkligen öppna upp mot alla länder då och riskera att få massiv spridning. Lägger man också till att det finns massvis av länder som inte ens börjat sin resa med inhemsk smitta och flockimmunitet än (typ afrika o sydamerika) så tror jag inte på blomstrande comeback inom Q4 heller.
 

intuition

Medlem
Någonstans var det publicerat en studie över ett antal bolags kassareserver, dividerat med deras dagliga kostnader och presenterat som "allt annat lika, så här länge räcker flygbolagens pengar". Artikeln var publicerad i början av krisen och både SAS och Finnair var med i sammanställningen om jag minns rätt. Jag har letat som en dåre efter länken igen men hittar inte nu.

Är det någon som vet vilken artikel jag menar och var jag kan hitta den?
 

igelkotten

Medlem

NyfikenGrau

Medlem
men Norwegian har sålt biljetter som ännu inte använts för ungefär dubbelt så mycket som de har i kassan.

Easyjet på 108 % förvånar mig, hade på annat ställe läst att de har kapital till 2022 (nej, menar inte Ryan).

De har dock kört en schysst grej som även jag nappade på, att man kan byta sitt inställda flyg mot valfri annan sträcka i Easyjet-nätet, bra deal åtminstone för oss som inte betalat mycket - bytte ut mitt inställda flyg ARN-TXL köpt för 21 euro mot TXL-TFS i höst som hade kostat 160 € annars. Med såna villkor är jag beredd att inte begära cash!
 

Homer

Medlem
Easyjet på 108 % förvånar mig, hade på annat ställe läst att de har kapital till 2022 (nej, menar inte Ryan).

De har dock kört en schysst grej som även jag nappade på, att man kan byta sitt inställda flyg mot valfri annan sträcka i Easyjet-nätet, bra deal åtminstone för oss som inte betalat mycket - bytte ut mitt inställda flyg ARN-TXL köpt för 21 euro mot TXL-TFS i höst som hade kostat 160 € annars. Med såna villkor är jag beredd att inte begära cash!

Artikeln i Financial Times? Där hade de väl inte tagit med kostnaden för återbetalning för biljetter, tror jag?
 
Toppen