Senaste nytt

TAP A330 retrofit business class | Oslo - Lissabon - New York

Så till hemresan.

JFK-LIS
Flygplan: A330
Plats: 3J

Det här var min första gång i ett s.k. throne seat, så kommer inte att jämföra med andra bolags stolar i samma utförande utan med hur det var att sitta på 5A i samma TAP-kabin. Skulle nog rekommendera att man gör tvärtom mot hur jag reste: ta 3/5 A på nattflyget hem och 3/5 J på dagflyget dit. Jag tyckte nämligen att 3J var betydligt trängre i sovläge, jämfört med 5A där man har några extra centimeter att sträcka ut sig utanför stolen mot väggen. På 3J var man rätt inkapslad. Däremot var 3J skön att sitta i och bordsytorna var generöst tilltagna med gott om plats att arbeta. Det finns även mer förvaring i de här stolarna jämfört med A-raden.

NN4slfT.jpg


På utresan var hela kabinen full, men nu var det åtminstone fyra stolar som var tomma. Personalen var lika trevlig som sist, men välkomstbubblet var (precis som på utresan) irriterande snålt upphällt. Boardingen av resten av planet gick verkligen inte fort, men slatten de hällt upp i glaset gick åt på två normalstora klunkar.

3HAQ9UP.jpg


Från utresan visste jag med mig att maten inte var något att sitta uppe för. Flyget gick från JFK 23:25 lokal tid så efter takeoff sa jag till kabinpersonalen direkt att jag inte tänkte äta något utan bara ville ha en vattenflaska och sova. Bad dock att bli väckt till frukost. Frukosten var inte heller speciell utan motsvarar vanlig frukost i ekonomiklass hos de flesta *A-bolag.


LIS-OSL
Flygplan: A320
Plats: 2A

Hann med ett besök i TAP-loungen i Lissabon. Den var rätt trevlig! Är dock medveten om att jag kan ha varit rätt lättimponerad efter att ha upplevt TAP i luften... men det fanns en välfylld och bemannad bar med massor av drycker. Sänkte två glas prosecco och åt lite pasta.

Ombord på flyget fick vi som var guldmedlemmar i *A beställa mat först av alla. Uppskattat eftersom de har så få rätter av varje sort. Jag valde pastan, vilket visade sig vara samma pasta som de serverade i loungen.


Slutsats
Hemresan förändrade inte på något vis helhetsintrycket av TAP:s businessprodukt. Åk den för all del om ni kommer över en billig biljett, men ät på flygplatsen före och utnyttja tiden i luften för att sova eller arbeta.
 

Smuffe

Medlem
Mycket lättläst rapport. Tack!

Ja, visst har man varit lite nyfiken på TAP men om det inte är en resa till Portugal så får det nog vara... Om nu inte det släpps en osannolikt billig biljett som ger en hög med poäng som kan motivera en milage run. ;)
 

Moco

Medlem
Tack vare tipsen i tråden [Business] Köpenhamn - Miami med TAP biz T/R för ~10800 kr | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor lyckades jag boka business t/r med TAP från Oslo till New York via Lissabon för 6712 NOK.

Vet att några andra BC:are också tog tillfället i akt, men eftersom jag inte ännu sett någon reserapport på TAP:s nya kabin tänkte jag dela med mig av mina intryck av resa till New York här.

OSL-LIS
Flygplan: A320
Plats: 1C

Finns inte jättemycket att säga om den här flighten, annat än att fyra timmar är rätt lång tid för att komma fram till "huvud-flighten". Nu var ju 6712 NOK en bra deal för business class över Atlanten, men vore det inte för priset så hade omvägen via Lissabon känts väldigt omständig. Särskilt om man som jag inte bor i Oslo utan även måste connecta dit först.

Transfer i Lissabon gick väldigt smidigt. Från att vi gick av planet och ombord på bussen så tog det inte mer än 15 minuter innan jag var genom passkontrollen och framme vid gaten.

LIS-JFK
Flygplan: A330
Plats: 5A

pCOQrZY.jpg


Eftersom jag aldrig flugit TAP:s gamla business class har jag inte mycket att jämföra med, men jag gillade den nya kabinen väldigt mycket. TAP själva beskriver det som en "retrofit": Fleet retrofit Kabinen känns fräsch och färgerna eleganta.


Stolen

Kabinen är ordnad enligt 1-2-1/2, med ensamma säten på vänster sida, parsäten i mitten, och blandat till höger, med throne seats på rad 3 och 5. Till vänster ger sätena på rad 3 och 5 mest privacy.
EEtSy1b.png

DK51kE3.jpg

Här är min stol, 5A.


MIa3Gak.jpg

Och så här ser stolen bakom, 6C, ut. Jag var mycket nöjd med mitt val av 5A.


q5VVbbR.jpg

6D och 6F. Vad jag såg fanns det ingen skärm man kunde dra upp mellan stolarna om man hamnar bredvid någon främling där. Kan också nämna att 2C+D, 4C+D samt 6C+D är vända ut mot gången, så vill man resa tillsammans men föredrar varsin sida av gången framför ett dubbel-säte så är det ett bra alternativ. Också förstås något att se upp för om man reser ensam och är folkskygg.

Stolen var rätt bra: bekväm och välstoppad. Jag föredrar helt klart den här stolstypen framför SAS luftdynor. Enda nackdelen var nackstödet som inte gick att justera alls. Jag sov inget på den här flighten och får därför vänta med att kommentera sovläget tills efter hemresan. Mer om detta senare i den här tråden alltså! Då får jag även testa tronsätet 3J (som jag glömde bort att fota nu).


Mat och service

Maten var tyvärr ett riktigt bottennapp. Jag hade nog inte särskilt höga förväntningar, men det var ändå lite av en chock hur illa det var ställt. När jag först tittade på menyn såg det rätt så lovande ut: hummercanapé, rökt hälleflundra och sötpotatissoppa till förrätt, följt av kalvkött med gnocchi. Men det som sen serverades var, utan överdrift, i klass med mat jag fått i economy på China Eastern Airlines.

Hummerstjärten var smaklös, hård och gummiaktig, och serverades med en filead citronklyfta som nog legat lite för länge och blivit bitter snarare än syrlig och citronigt fräsch. Hälleflundran var så salt att den var oätlig, och soppan till saknade smak men hade konsistens av tapetklister. Kalvköttet var visserligen mört men också det smaklöst, serverat i en vattnig, salt sås, med fyra små gnocchi-bitar i varsitt hörn av tallriken.

Den enda behållningen under serveringen var osten som man fick till efterrätt.

Pm8q6FU.jpg

Lm0GQZX.jpg

THIN3bl.jpg


Dryckerna var billiga men goda. Jag höll mig till två viner: deras mousserande (ingen champagne serveras) som heter Luis Pato Brut Blanc De Blancs 2016 och som TAP skryter med att det vunnit pris för "Best Sparkling Wine, International Business Class", och så en 2016 Alvarinho Deu La Deu Vinho Verde branco. Verkligen inga viner att skriva hem om alltså, men det var i alla fall inte äckligt.

Själva servicen var varm och vänlig – kabinpersonalen var väldigt trevlig och omtänksam. Med det sagt finns ändå en del att förbättra. Det tog länge innan de första dryckerna serverades efter takeoff, och varje gång tallrikar eller glas städades undan glömde de att också ta med skräpet. Många av rätterna serverades med plastlock över som inte plockades bort vid servering, så under middagens gång byggde jag upp en liten skräpsamling med plast och servett-ringar vid sidan av mitt bord. Jag blev nyfiken på när de skulle komma på tanken att städa bort det, så jag väntade och såg, men det skedde aldrig. Skräpet låg kvar och när vi landade i New York flög inte bara mitt utan andras skräp när längs med gången.


Övrigt

Stabilt filmutbud med stor och klar skärm. Amenity kittet kommer i form av en fin sardinburk i vilken det finns sovmask, penna, strumpor, body lotion och tandborste.


Sammanfattning

För priset jag fick den här resan känns det svårt att klaga. Trots bristerna var det en trevlig flygupplevelse i en mycket bekväm stol. Klass J och Z som den här resan gick i ger 200% intjäning till EuroBonus.

Med den nya retrofittade kabinen har man helt klart kommit en bra bit på vägen när det gäller hårdvaran. Det som släpar efter är resten, mest akut är maten. Får se om jag tar med mig en macka på hemvägen för att inte behöva hungra om det visar sig att maten är lika usel också då.

Kompletterar reserapporten efter hemresan med bilder och intryck av mitt throne seat när jag testat att sova i stolen också. Har ni några frågor så skriv här så svarar jag gärna! Tack för att ni läste.

Läste din rapport redan när den publicerades, men såhär tre år efter ser jag nu dessutom att du lyckades fånga TAPs ägare, David Neeleman, högst upp till höger i första bilden.
 
Toppen