Senaste nytt

SAS flyger rena fraktlinjer med A330/A340

Andreas Q

Medlem
Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...
 

lucasd

Medlem
Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...

När du inte har passagerare finns det plats för mer frakt i lastrummet, det gör också att man kan antingen lasta mer frakt eller minska bränsleförbrukningen. Det är dessutom enbart piloter ombord. Så det blir garanterat en vinst i att flyga frakt. Med passagerare får man med ca 20-25 ton, men nu kan man flyga en 330 med 30 ton (enligt bjornpilot).

Nu i och med att passagerartrafiken minskat rejält, minskar även antalet turer som frakt kan skickas med. Därav ökar rimligtvis även priset för flygfrakt. Enligt samma källa som ovan är det även femdubbla fraktpris just nu. Antagligen pga minskade möjligheter att faktiskt få med sin frakt på ett flyg - tillgång och efterfrågan.
 

Andreas Q

Medlem
Ja uppenbarligen ansåg de affärsmässigt vara en bra deal så vi gissar bara. Jag gjorde bara en snabb koll och noterade att en A330 fraktversion tar 23 standardpaket (pallets) på passagerarvåningen och 8 i bagaget. Passagerarversionen tar bara de 8...
 

lucasd

Medlem
Ja uppenbarligen ansåg de affärsmässigt vara en bra deal så vi gissar bara. Jag gjorde bara en snabb koll och noterade att en A330 fraktversion tar 23 standardpaket (pallets) på passagerarvåningen och 8 i bagaget. Passagerarversionen tar bara de 8...
SAS har A330-300, så det finns nog plats för något mer. Sen påverkas det ju även vad det är som fraktas - hur otympligt det är, vikten, värdet osv. Sen påverkas det ju även om man kan lasta det i en ULD eller om det ska vara på pall osv.
 

Homer

Medlem
SAS och Blue Water Shipping öppnar fraktrutt till Kina | FinalCall.travel Sverige
Därför har SAS och Blue Water Shipping ingått ett avtal om att starta den tidigare SAS-rutten mellan Köpenhamn och Shanghai från 6 maj 2020 – men endast för frakt.
Rutten kommer att flygas två gånger per vecka och initialt med åtta avgångar i vardera riktning.




också en nyhet ser det ut som?

SAS opens new route to Warsaw from Stockholm.
Starting 1 May 2020, SAS will fly non-stop between Stockholm and Poland’s capital Warsaw. The new route from Stockholm, Arlanda, increases the accessibility to one of the most important business hubs in the region and will be complementing the existing SAS route from Copenhagen to Warsaw.

The new route will operate twice daily on weekdays.
 

bhen

Medlem
Fraktpriserna har skjutit i vädret 2-3gånger det normala, så förstår om det är lönsamhet också med mindre optimala (frakt)flygplan.
-detta gäller kina-europa, menar kina-usa var ännu värre, börjar lugna ner sig nu dock.

Det är för övrigt ett system med whitelisting så att det är en övre gräns hur mkt surge-pricing de stora jättarna tillåter sig att ta för medicinsk utrustning, så de är helt säkert de som betalar mer än 3x normalt.
 

SweCow

Medlem
Verkar som att man innan/efter man flugit SK997/998 också flyger Cargo mellan ARN och CPH och CPH - ARN, så verkar vara en hel del frakt från/till Stockholm också.
9ac6b312b4bdb73710af53821ac68c24.jpg
 
Toppen