WarrenBuffett
Medlem
Hej forumet,
Hittade ingen passande tråd, och gissar att det kan vara en hel del som sitter i samma sits som jag givet den stora mängden inställda Norwegian-flyg givet Covid-19 och övrig situation.
Jag hade en (större grupp-)bokning med Norwegian för 2 veckor sedan, som några dagar innan avgång ställdes in. Jag fick mail från Norwegian, loggade in och begärde full återbetalning via deras hemsida. So far so good.
Enligt reglerna så ska ju återbetalningen göras inom 7 dagar.
Men givet Norwegians finansiella situation, så har jag såklart viss förståelse för att de inte kan återbetala samtliga biljetter på en gång.
I fredags gjorde jag (utan några större förväntningar) ett telefonsamtal till deras Kundtjänst, men de kunde inte ge mer svar än att det "just nu tar längre tid än normalt att hantera återbetalningar, givet den rådande situationen".
Hur hade ni agerat nu?
Givet att köpet av biljetterna gjordes med ett kreditkort, så förstår jag att det i vissa situationer även finns möjlighet till att kräva tillbaka pengarna av kortutgivaren (m.h.t. konsumentkreditlagen). Men om jag tolkar det rätt, så är det framförallt om resebolaget går i konkurs - och det får vi väl hoppas att de inte heller gör.
Hittade ingen passande tråd, och gissar att det kan vara en hel del som sitter i samma sits som jag givet den stora mängden inställda Norwegian-flyg givet Covid-19 och övrig situation.
Jag hade en (större grupp-)bokning med Norwegian för 2 veckor sedan, som några dagar innan avgång ställdes in. Jag fick mail från Norwegian, loggade in och begärde full återbetalning via deras hemsida. So far so good.
Enligt reglerna så ska ju återbetalningen göras inom 7 dagar.
TICKET REFUND (Article 8 Regulation 261/2004)
Regulation 261/2004 provides that airlines must refund your ticket no later than 7 days after the scheduled flight by bank transfer. You are entitled to a refund of both your outward and return flights if the return flight is cancelled and to a refund of your return flight if you have already flown your outward flight.
Regulation 261/2004 provides that airlines must refund your ticket no later than 7 days after the scheduled flight by bank transfer. You are entitled to a refund of both your outward and return flights if the return flight is cancelled and to a refund of your return flight if you have already flown your outward flight.
I fredags gjorde jag (utan några större förväntningar) ett telefonsamtal till deras Kundtjänst, men de kunde inte ge mer svar än att det "just nu tar längre tid än normalt att hantera återbetalningar, givet den rådande situationen".
Hur hade ni agerat nu?
Givet att köpet av biljetterna gjordes med ett kreditkort, så förstår jag att det i vissa situationer även finns möjlighet till att kräva tillbaka pengarna av kortutgivaren (m.h.t. konsumentkreditlagen). Men om jag tolkar det rätt, så är det framförallt om resebolaget går i konkurs - och det får vi väl hoppas att de inte heller gör.