Senaste nytt

Nya biljettyper på Finnair från april 2020

intuition

Medlem
De riktigt korta rutterna (som ARN-HEL) har även i vanliga fall en mycket sparsam måltid. Men gå upp ett snäpp i längd, typ CPH-HEL så är det full varm måltid. På sträckor över 2h ännu snäppet bättre.
 

Lukas2

Medlem
Kollade lite på priserna. Blev lite fundersam, trodde light skulle vara lite billigare. Men verkar ju inte vara speciellt mycket billigare. Nu har jag bara kollat några datum i höst, ARN-HEL, kanske jag kollar förtidigt, eller så är den rutten inte är den bästa. Vad är annars fördelen med business light?

Screenshot_20200331-092626_Chrome.jpg

Screenshot_20200331-092637_Chrome.jpg

Screenshot_20200331-092725_Chrome.jpg
 
Last edited:

Hachans

Medlem
”Fördelen” är väl att man då kan ha kvar samma pris på en något försämrad produkt och istället prishöja ”den gamla vanliga”. Istället för att tillföra förmåner, urholkar man och plockar bort.
Japp, ungefär som varenda flygbolag gjorde med sina basic biljetter. De började kosta som biljetterna gjorde innan medan man höjde priset på de tidigare biljetterna.
 

AABack2ARN

Medlem
Så här ser Stockholm-Helsingfors ut nu (skatter tillkommer)
HEL_20200331.png


Och så här såg prisbilden ut 1 januari 2020 på samma sträcka:
HEL_20200101.png


Så I-klass är för visso lite billigare än tidigare men full pris kostar nu 10000SEK + skatt. :mad::eek::mad::confused::mad::(. Jag tror inte Finnair vill ha några kunder i Business...

Det är också värt att notera att prisregeln för I-klass (INN0S8BZ) har blackout dates mellan 01JAN och 31DEC så det är inte säkert att den är bokningsbar ännu. Den publicerades i natt så det kan vara fel eller avsiktligt.

Notera också att R-klass tidigare var en ekonomiklass och (åtminstone) AA klassar den fortfarande som sådan. Inte bra för intjäningen :(

På viss långdistans har dock priserna gått ner generellt sett (jag kollade på Singapore).
 

intuition

Medlem
Finnair säger iofs att detta konsekvent är efterfrågat av resenärer, även i business. Dvs att de bara gör vad marknaden efterfrågar. Avskalade biljetter för transporten och sedan tillval på det man behöver.

Sedan är det kanske en typisk "som du frågar får du svar". Frågar man "vill du ha resor som passar dig" - ja tack.
"Vill du ha lockpriser, 100 steg i bokningen med för-ikryssade rutor med vars 3 är-du-riktigt-säker-dialoger som gör att du till sist betalar betydligt mer än du hade tänkt dig för det somm förr i världen ingick i biljetten?" Jag är inte riktigt lika säker på att affärsresenären svarar ett rungande ja på den...
 

Hachans

Medlem
Finnair säger iofs att detta konsekvent är efterfrågat av resenärer, även i business. Dvs att de bara gör vad marknaden efterfrågar. Avskalade biljetter för transporten och sedan tillval på det man behöver.

Sedan är det kanske en typisk "som du frågar får du svar". Frågar man "vill du ha resor som passar dig" - ja tack.
"Vill du ha lockpriser, 100 steg i bokningen med för-ikryssade rutor med vars 3 är-du-riktigt-säker-dialoger som gör att du till sist betalar betydligt mer än du hade tänkt dig för det somm förr i världen ingick i biljetten?" Jag är inte riktigt lika säker på att affärsresenären svarar ett rungande ja på den...
Men vad förväntar du dig att de ska säga?

”Våra kunder gillar inte det här, men vi gör det för att vi vet att vi kan pressa våra resenärer på mer pengar på det här sättet, och smyga igenom prishöjningar utan att någon reagerar så mycket”.

Det är ju lätt att slänga sig med såna påståenden eftersom ingen kan dubbelkolla om det faktiskt stämmer.
 
Toppen