Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?
Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.
Det beror nog på.
De som flyger frekvent till
olika destinationer, där är SAS i dagsläget oslagbart om man inte vil ha anslutningar.
Men om man t.ex. pendlar till Tyskland är Lufthansa ett bra alternativ - och sådana personer finns det många bland SAS statuskunder. Likaså BA till London. Eller Air France till Paris. Så länge man inte blandar.
Sedan handlar det nog också rätt så mycket om uppväxling -- de kunder som frekvent flyger intraskand i jobbet t.ex., åker på semester någon annanstans. Och med rätt avvägning kommer dessa personer välja SAS även för semestern -- där kommer vinsten in.
Till det ska också vägas in att för den som flyger intra skandinavien så är Norwegian ett alternativ. Fördelarna på övriga resor är säkerligen något som driver intraskand till SAS för statusresenärer. Det behöver inte vara så att det finns fördelar i de andra bonusprogrammen jämfört med EB -- det räcker med att EB inte längre är tillräckligt för att "putta över kanten".