Senaste nytt

Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

fcx

Medlem
Frågan är ju vad en guldmedlem "kostar" SAS om man jämför med en silver. Varken prio incheck, fast track eller priobagage "kostar" ju något för SAS. Extra bagage kostar, men är ju ytterst få resor/resenär skulle jag tro. Loungen kostar, sen är ju frågan om och vad man kostar per person för SAS när man går in i en Lufthansalounge,
Dessutom kostar det bara om guldkortsinnehavaren faktiskt flyger.
 

mha321

Medlem
Frågan är ju vad en guldmedlem "kostar" SAS om man jämför med en silver. Varken prio incheck, fast track eller priobagage "kostar" ju något för SAS. Extra bagage kostar, men är ju ytterst få resor/resenär skulle jag tro. Loungen kostar, sen är ju frågan om och vad man kostar per person för SAS när man går in i en Lufthansalounge,
Fast track lär kosta. Jag vet inte exakt hur swedavia tar betalt på Arlanda men på ett eller annat sätt lär det vara kopplat till volym. Och på Kastrup där man har egen FastTrack styr ju antalet personer som behövs i personalen där.

Dessutom får man ju som EBG 25% extra poäng tex. Det är inte heller gratis. För att inte tala om platser i lounge, kanske i första hand partner lounger.
Dessutom kostar det bara om guldkortsinnehavaren faktiskt flyger.
Det är såklart helt korrekt. Likaså under normala fall så kostar den med EBG som bara flyger ett par gånger om året inte så mycket - men driver inte heller en intäkt, vilket ju är hela poängen.
 

TomJ

Medlem
Fast track lär kosta. Jag vet inte exakt hur swedavia tar betalt på Arlanda men på ett eller annat sätt lär det vara kopplat till volym. Och på Kastrup där man har egen FastTrack styr ju antalet personer som behövs i personalen där.

Dessutom får man ju som EBG 25% extra poäng tex. Det är inte heller gratis. För att inte tala om platser i lounge, kanske i första hand partner lounger.
Det är såklart helt korrekt. Likaså under normala fall så kostar den med EBG som bara flyger ett par gånger om året inte så mycket - men driver inte heller en intäkt, vilket ju är hela poängen.

Däremot så kommer den personen i första hand välja SAS att flyga med om det är möjligt. Samt använder kreditkort och sas-shopping osv osv som genererar inkomster. Det handlar om att binda kunderna också, att få till en kund som bokar på SAS för att man brukar göra så, inte för att de råkar vara billigast eller bäst på just den resan man söker (vilket sällan är fallet om det finns konkurrens)
 

igelkotten

Medlem
Däremot så kommer den personen i första hand välja SAS att flyga med om det är möjligt. Samt använder kreditkort och sas-shopping osv osv som genererar inkomster. Det handlar om att binda kunderna också, att få till en kund som bokar på SAS för att man brukar göra så, inte för att de råkar vara billigast eller bäst på just den resan man söker (vilket sällan är fallet om det finns konkurrens)

Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.
 

TomJ

Medlem
Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.

Ja, folk som tror att guld, diamant, senator eller annat är någon slags belöning för frekventa resenärer, eller en slags plåster på såren för stackare som tvingas resa mycket inser nog inte att de flesta flygbolag är vinstdrivande bolag och inte nån sorts medalj-utdelande verksamhet.
 

bachelor

Medlem
Ja, folk som tror att guld, diamant, senator eller annat är någon slags belöning för frekventa resenärer, eller en slags plåster på såren för stackare som tvingas resa mycket inser nog inte att de flesta flygbolag är vinstdrivande bolag och inte nån sorts medalj-utdelande verksamhet.
Såklart inte, SAS avvägning är ju att ha en så "billig" produkt som möjligt som så många som möjligt fast bara en "exklusiv skara" kan nå och som har tillräckligt starka förmåner för att få folk att inte vara otrogna med andra bolag.

Men med det sagt så är statusen en oerhört stor anledning att välja SAS hos en extremt tung grupp, så att bara säga att de kommer lägga ner den om de inte går plus på den är att göra det lätt för sig.

Summa summarum, jag tror SAS endast som sista utväg kommer pissa på sina statusmedlemmar o riskera den eventuella massflykt som de kan råka ut för.
 

ZZZebra

Medlem
Summa summarum, jag tror SAS endast som sista utväg kommer pissa på sina statusmedlemmar o riskera den eventuella massflykt som de kan råka ut för.

Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?

Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.
 

mha321

Medlem
Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?

Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.
Det beror nog på.

De som flyger frekvent till olika destinationer, där är SAS i dagsläget oslagbart om man inte vil ha anslutningar.

Men om man t.ex. pendlar till Tyskland är Lufthansa ett bra alternativ - och sådana personer finns det många bland SAS statuskunder. Likaså BA till London. Eller Air France till Paris. Så länge man inte blandar.

Sedan handlar det nog också rätt så mycket om uppväxling -- de kunder som frekvent flyger intraskand i jobbet t.ex., åker på semester någon annanstans. Och med rätt avvägning kommer dessa personer välja SAS även för semestern -- där kommer vinsten in.

Till det ska också vägas in att för den som flyger intra skandinavien så är Norwegian ett alternativ. Fördelarna på övriga resor är säkerligen något som driver intraskand till SAS för statusresenärer. Det behöver inte vara så att det finns fördelar i de andra bonusprogrammen jämfört med EB -- det räcker med att EB inte längre är tillräckligt för att "putta över kanten".
 

varva77

Medlem
Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.

Frekvent är fem ggr per år enligt deras egen.
Per definition är det de som reser fem gånger eller mer per år som vi riktar oss mot och som är den målgrupp vi fokuserar på när vi utvecklar våra tjänster.
SAS: "Vi vill vara med på den skandinaviska vågen" - Dagens Media
 

bachelor

Medlem
Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?

Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.
En kund som mig själv som jag gissar att det finns några till av skulle spara både pengar och tid och pengar med att byta till Lufthansa, men flyger SAS för att jag uppskattat saker som lifetime gold och den goda poängintjäningsmöjligheten. Har 2 longhaul till Asien i business, 4-5 resor till Tyskland i business/plus samt någon resa inrikes och nån mer inom Europa per år. Sabbar SAS min lifetime gold så blir det än svårare att motivera.
 
Toppen