Senaste nytt

Corona: Var parkerar SAS och Norwegian sina flygplan ?

Gweilo_2

Medlem
Trist att 340 lämnar då jag hade velat åka med dom
Kommer ihåg när dom var nya, en flight till Peking. På den tiden kunde man, om man bad snällt, få besöka cockpit och ta ett snack med piloterna. Det jag kommer ihåg är några saker som sas jämfört med 767an som piloterna kom ifrån: 1) skönt att slippa ha matbrickan i knät (ingen "ratt" på 340n) och 2) att dom var mycket imponerade av den låga förbrukningen. Dom behövde vid det tillfället öka förbrukningen mha flaps för att nå en acceptabel vikt vid landning.
Känns som om dom där maskinerna har följt en genom karriären - hög tid att dom ersätts tycker jag
 

palmen

Moderator
Intressant läsning.
Fortsätter att gå ännu mer OT till följdfråga två.
Vad händer med flygbolagens "parkerade" piloter?
Har för mig att de tex. måste ha visst antal flygtimmar för att behålla certen. Kan ju bli problematiskt om uppehållet blir långvarigt.
Vem vill flyga med en ringrostig pilot när det väl kommer igång igen.
Nu vet jag inte exakt hur SAS gör, men många går ner på 40% och är permitterade till 60% inom kabin i alla fall som jag förstått det. Om samma gäller för piloter så kommer de flesta fortsätta flyga antar jag men inte lika mycket som tidigare.
Jag skulle personligen inte vara orolig för att de är "ringrostiga" då de som jag förstått det fortsätter att flyga om än inte lika mycket.
 

samet

Medlem
Är på ARN just nu. Kunde inte se några mängder här, visst stod det plan, kanske 10st vid T4 men inga långa rader vad jag kunde se som det var på CPH.
 

HansO

Medlem
Kollar man på flightradar exempelvis A320neo så är 2 st i Oslo 15 st i Kastrup samt 22 st på Arlanda om dom inte är ute och flyger.
Det anmärkningsvärda är att samtliga Irländska maskiner är parkerade antingen på Kastrup eller Arlanda.
 

marbe166

Medlem
Kollar man på flightradar exempelvis A320neo så är 2 st i Oslo 15 st i Kastrup samt 22 st på Arlanda om dom inte är ute och flyger.
Det anmärkningsvärda är att samtliga Irländska maskiner är parkerade antingen på Kastrup eller Arlanda.

Det är inte särskilt anmärkningsvärt, Heathrow lär vara fullt och betydligt dyrare att parkera på.
 

apknug

Medlem
Nu vet jag inte exakt hur SAS gör, men många går ner på 40% och är permitterade till 60% inom kabin i alla fall som jag förstått det. Om samma gäller för piloter så kommer de flesta fortsätta flyga antar jag men inte lika mycket som tidigare.
Jag skulle personligen inte vara orolig för att de är "ringrostiga" då de som jag förstått det fortsätter att flyga om än inte lika mycket.

40% arbetstid på pappret, men inte tusan flyger SAS med 40% kapacitet så så värst många loggade flygtimmar lär det inte bli för piloterna inte för crew heller.
 

palmen

Moderator
40% arbetstid på pappret, men inte tusan flyger SAS med 40% kapacitet så så värst många loggade flygtimmar lär det inte bli för piloterna inte för crew heller.
Nej men de flyger fortfarande. Lite som att köra bil 40h i veckan, bara för att man går ner till 8h i veckan så tappar man det inte. Piloter kan vara borta i veckor på semester och komma tillbaka och fltga. De kör ju simulator tester utöver vanligt flyg, så länge de klarar dessa ser jag inga problem i det.
 

011430121

Medlem
Last edited:

ekf

Medlem
Det är nog en genrebild igen... Enligt NOTAM så är bana 04L/22R stängd för just parkering.

Kod:
-  RWY 04L/22R CLSD DUE TO AIRCRAFT PARKING
FROM: 14 MAR 2020 05:00   TO: 27 MAR 2020 11:00          EK/A0739/20
NOTAM Norden - Köpenhamn FIR
Nu verkar det som att de spår en längre tid utan flyg i Köpenhamn... En ny NOTAM är utfördad som spår avstängd rullbana t.o.m. 19 juni...
Kod:
+  RWY 04L/22R CLSD DUE TO AIRCRAFT PARKING
FROM: 26 MAR 2020 11:02   TO: 19 JUN 2020 13:00 EST      EK/A0830/20
 
Toppen