Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Thailand inför undantag från reglerna för transit-passagerare, så att man ska kunna resa genom Thailand vidare till tredje land utan bl.a. försäkring. Gäller till och med 31 mars.

bRWV3wY.jpg
 

Mikeswe

Medlem
Kan meddela att fru Mikeswe idag reser ORD-FRA-HAM på 2-4-1.

Till saken hör att hon flyttar till Europa/Tyskland (planerat sedan ett antal månader tillbaka då jag flyttade först och hon nu efter att ha sålt av allt däröver, slutat arbete etc).

Först bokad på SK ifrån Chicago den 23/3 (inställd), därefter på LH ifrån Houston 23/3 (inställd). Därefter LH ifrån Chicago-ORD den 24/3 (inställd). Sista resan har hållit sig levande, och efter att ha diskuterat olika alternativ bestämde oss till slut för att genomföra..

Hon flyger således idag:

25/3 MTY-ORD United I
25/3 ORD-FRA Lufthansa O
26/3 FRA-HAM Lufthansa I

Första benet avklarat. Temperaturcheck i MTY, därefter en hel del säkerhetsprocedurer vid ombordstigning. USA ankomst, ingen kontroll alls, manuell immigration passerad från ankomst till
Immigration till stämpel i passet på totalt 5 minuter (rekord?)..

Transfer mellan T5 till T1 på ORD (endast hon och chaufför), hon berättade att det var som transferbussen väntade på henne. Efter påstigning lämnade hon direkt som enda passagerare emot T1

20 personer vid incheckning. Verkar (rätta mig gärna ngn) som att LH431 idag används vid Tyska operation “Luftbrücke”, dvs tar hem tyska medborgare?

Har fått upp meddelandet i expertflyer “this class cannot be booked” både i Ekonomi och Premium ekonomi, dock visas Business / First normalt.

Hon förväntar sig inte några underverk i First idag men ändå gott att ha minst 2m social distansiering i dessa tider. Verkar dessutom som det endast är två personer i First..

Känns som detta kan vara en av de sista First resorna i BC under Mars månad iallafall?
 

Mikeswe

Medlem
[
Kan meddela att fru Mikeswe idag reser ORD-FRA-HAM på 2-4-1.

Till saken hör att hon flyttar till Europa/Tyskland (planerat sedan ett antal månader tillbaka då jag flyttade först och hon nu efter att ha sålt av allt däröver, slutat arbete etc).

Först bokad på SK ifrån Chicago den 23/3 (inställd), därefter på LH ifrån Houston 23/3 (inställd). Därefter LH ifrån Chicago-ORD den 24/3 (inställd). Sista resan har hållit sig levande, och efter att ha diskuterat olika alternativ bestämde oss till slut för att genomföra..

Hon flyger således idag:

25/3 MTY-ORD United I
25/3 ORD-FRA Lufthansa O
26/3 FRA-HAM Lufthansa I

Första benet avklarat. Temperaturcheck i MTY, därefter en hel del säkerhetsprocedurer vid ombordstigning. USA ankomst, ingen kontroll alls, manuell immigration passerad från ankomst till
Immigration till stämpel i passet på totalt 5 minuter (rekord?)..

Transfer mellan T5 till T1 på ORD (endast hon och chaufför), hon berättade att det var som transferbussen väntade på henne. Efter påstigning lämnade hon direkt som enda passagerare emot T1

20 personer vid incheckning. Verkar (rätta mig gärna ngn) som att LH431 idag används vid Tyska operation “Luftbrücke”, dvs tar hem tyska medborgare?

Har fått upp meddelandet i expertflyer “this class cannot be booked” både i Ekonomi och Premium ekonomi, dock visas Business / First normalt.

Hon förväntar sig inte några underverk i First idag men ändå gott att ha minst 2m social distansiering i dessa tider. Verkar dessutom som det endast är två personer i First..

Känns som detta kan vara en av de sista First resorna i BC under Mars månad iallafall?

Andrahandsrapport ifrån LH431 .. covid-19 verkar avlägset .. serveras Lanson Noble Cuvee 2005 .. pyjamas, kit mm.

upload_2020-3-25_23-9-9.jpeg

upload_2020-3-25_23-9-58.jpeg
 

Attachments

  • upload_2020-3-25_23-9-58.png
    upload_2020-3-25_23-9-58.png
    425,5 KB · Visningar: 327

Milan

Medlem
Hejsan, har bokat hotell via hotelsbysas.se. Vem är det jag ska kontakta för att få tillbaka pengarna, SAS eller hotels.com? Har fått bekräftelse från hotellet att det är okej att avboka och få refund.
 

Felix

Medlem
Behöver under nästa vecka ta mig från Malmö till Frankfurt eller München, och bokade för några veckor sen Malmö-Arlanda-München i SAS Plus Pro 3 april. Förra veckan ställde SAS in alla flygningar Arlanda–München, samt även till alla andra tyska städer, tills den 14 april.

Lufthansa flyger däremot dagligen ARN-FRA så ringde idag SAS kundtjänst för att be om att bli ombokad till en av Lufthansas flygningar. Blev totalt nekad en ombokning till Lufthansa, då SAS enligt agenten inte har något samarbete med Lufthansa i dessa situationer. Han hörde även med en annan avdelning som också sa att det inte är möjligt. SAS säger att de enbart kan boka om mig till andra SAS-flygningar (vilket inte finns), alternativt erbjuda mig en återbetalning. Personligen tycker jag det är solklart enligt 261/2004 att få bli ombokad till Lufthansa, då SAS inte kan erbjuda något alternativ.

Vilka råd har ni?
 

SK989

Medlem
Behöver under nästa vecka ta mig från Malmö till Frankfurt eller München, och bokade för några veckor sen Malmö-Arlanda-München i SAS Plus Pro 3 april. Förra veckan ställde SAS in alla flygningar Arlanda–München, samt även till alla andra tyska städer, tills den 14 april.

Lufthansa flyger däremot dagligen ARN-FRA så ringde idag SAS kundtjänst för att be om att bli ombokad till en av Lufthansas flygningar. Blev totalt nekad en ombokning till Lufthansa, då SAS enligt agenten inte har något samarbete med Lufthansa i dessa situationer. Han hörde även med en annan avdelning som också sa att det inte är möjligt. SAS säger att de enbart kan boka om mig till andra SAS-flygningar (vilket inte finns), alternativt erbjuda mig en återbetalning. Personligen tycker jag det är solklart enligt 261/2004 att få bli ombokad till Lufthansa, då SAS inte kan erbjuda något alternativ.

Vilka råd har ni?
Jag håller helt med att 261/2004 är tillämplig på situationen och du har rätt att bli ombokad till en annan operatör om SAS inte kör själva. Om SAS fortsatt vägrar får du helt enkelt köpa en biljett själv av Lufthansa och kräva SAS på pengarna.
 

Glenn E

Medlem
Ser att Ryanair nu bekräftar att man ställer alla sina maskiner från 1:a April (troligen inget skämt) till minst 1:a Juni. Tydligen kör man några dagar till för att försöka få hem "strandade" passagerar och personal.
Så snart parkeras 450 flygplan som normalt transporterar 8-10 miljoner resenärer under April-Maj.

Flygtorget » Flygnyheter » Notiser » Ryanair: Inga flighter förrän i juni
Ja mycket kollapsar nu. Boeing har ju stoppat sin produktion dessutom.
 
Toppen