Senaste nytt

Corona: Var parkerar SAS och Norwegian sina flygplan ?

ulagun

Medlem
Följdfråga
Om dessa plan blir stående ett antal månader innan trafiken kommer igång. Är det då bara att starta upp dem och börja flyga eller måste de genomgå ett antal serviceåtgärder?
Som lekman jämför jag med bil som stått avställd en längre tid.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Följdfråga
Om dessa plan blir stående ett antal månader innan trafiken kommer igång. Är det då bara att starta upp dem och börja flyga eller måste de genomgå ett antal serviceåtgärder?
Som lekman jämför jag med bil som stått avställd en längre tid.
En viss nivå service krävs garanterat. Och säkert en jälkla massa saker som måste verifieras. Beroende på hur länge de blir stående.

Men å andra sidan kan man ju än så länge (i Sverige iaf) göra service på dem redan nu, och på det sättet snarare ligga i framkant när det öppnar upp. Vad jag föfrstått så har t.ex. Norwegian legat "efter plan" med service på sina 737or pga utnyttjande efter MAX-problematiken (OBS! "efter plan" betyder inte här "de har flugit längre än tillåtet", utan bara att de skjutit på servicen inom ramen för vad som är tillåttet - men det är ju något som i slutändan "kommer ikapp"), och därför har de servicefolk på Arlanda nu som bland annat gör sådan service.
 

palmen

Moderator
Följdfråga
Om dessa plan blir stående ett antal månader innan trafiken kommer igång. Är det då bara att starta upp dem och börja flyga eller måste de genomgå ett antal serviceåtgärder?
Som lekman jämför jag med bil som stått avställd en längre tid.
Fanns någon bra artikel som beskrev vad något amerikanskt bolag gjorde med sina max som var grounded. Om jag kommer ihåg det rätt så startar man upp systemen en gång i veckan och "testkör" för att se att allt är ok, dvs planet står fortfarande på marken man flyger inte iväg. Man behöver säkert göra någon kontroll sen innan de börjar flyga också, hur stor den är beror nog på hur länge planen stått.
 

JAONHA

Medlem
En artikel från Forbes som beskriver rutinerna för att hålla liv i de parkerade Boeing 737 max planen.

Every week the plane should be scanned for corrosion; every two weeks, electrical systems powered up for two hours. Every 30 days the plane should be moved a third of a wheel’s turn, to prevent the tires from getting flat spots; carpets and seats checked for mildew; and water drained from the sumps of fuel tanks to prevent growth of bacteria or fungi, which can have the consistency of mayonnaise and plug fuel filters. Every 90 days, the flaps, rudder and other control services need to be exercised.

Läs mer:
How Airlines Are Defending Dormant 737 MAX Jets From The Ravages Of Corrosion, Insects And Time

Finns att göra för alla flygtekniker...
 

ekf

Medlem
Intressant bild.
Oväntat många 737 uppställda för att vara i Köpenhamn - och de där bergen i bakgrunden vet jag inte om jag sett vid mina besök på Kastrup...
Det är nog en genrebild igen... Enligt NOTAM så är bana 04L/22R stängd för just parkering.

Kod:
-  RWY 04L/22R CLSD DUE TO AIRCRAFT PARKING
FROM: 14 MAR 2020 05:00   TO: 27 MAR 2020 11:00          EK/A0739/20
NOTAM Norden - Köpenhamn FIR
 

RobinR

Medlem
SAS har ungefär 40 stk hemma på Arlanda nu. Dom flesta är konserverade med motorskydd, pitot-rörskydd ect. Uppdelat i hangar, T4, Ramp K ect

Norwegian har flugit 25-30 737 och 787 till Stavanger, Sola
 

Attachments

  • F5D2D90E-42AC-4E57-84DD-1556CD2AF116.jpeg
    F5D2D90E-42AC-4E57-84DD-1556CD2AF116.jpeg
    92,6 KB · Visningar: 563
Toppen