Senaste nytt

Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

Nightfly

Medlem
Typiskt livet....men fick för första gången guldkort nu i början av februari och kommer antagligen inte få det nästa år då jag reste mer än normalt i tjänsten i år. Tänkte då att använda lounge och andra fördelarna på våra privata resor i år...haha...så kommer Corona direkt efter man fick kortet. Intressant att se om man får behålla guld ett år till om Corona sätter stopp för resandet i 6-9 månader för många resenärer i år.

Det här kunde ha varit mitt inlägg. Blev EBG för första gången i februari och lär inte få behålla det nästa år. Det finns ju så klart större problem just nu, men lite typiskt är det allt...
 

molntankar

Medlem
FinalCall har varit i kontakt med Presse-chef i SAS, Kristoffer Meinert

SAS tøvende med at forlænge loyale kunders status - FinalCall.travel Danmark

Intressant. SAS har ju en väldigt restriktiv hållning i frågan om man jämför med många andra flygbolag (och hotellkedjor). Samtidigt är de, om jag tolkar artikeln rätt, öppna för att tilldela poäng för bokade flyg som uteblir på grund av covid-19.

Jag har redan fått avboka två flyg, och har flera flyg inbokade framöver som med stor sannolikhet kommer att drabbas av avbokning.

Undrar hur det är tänkt att man ska gå tillväga för att få poängen.
Jag funderar på om man ska "samla på sig" alla avbokningar, för att i efterhand inkomma med poängförfrågan. Det känns som att det skulle skapa ett onödigt högt tryck på kundtjänst nu om man började kontakta dem för missade poäng (förutom om ens status faktiskt just nu står och faller med det)...
 

TomJ

Medlem
Intressant. SAS har ju en väldigt restriktiv hållning i frågan om man jämför med många andra flygbolag (och hotellkedjor). Samtidigt är de, om jag tolkar artikeln rätt, öppna för att tilldela poäng för bokade flyg som uteblir på grund av covid-19.

Jag har redan fått avboka två flyg, och har flera flyg inbokade framöver som med stor sannolikhet kommer att drabbas av avbokning.

Undrar hur det är tänkt att man ska gå tillväga för att få poängen.
Jag funderar på om man ska "samla på sig" alla avbokningar, för att i efterhand inkomma med poängförfrågan. Det känns som att det skulle skapa ett onödigt högt tryck på kundtjänst nu om man började kontakta dem för missade poäng (förutom om ens status faktiskt just nu står och faller med det)...

Ja, det känns som att verkligen BE om problem för SAS att öppna den Pandoras ask. Tusentals personer som avbokat ska ringa IGEN, kontrollera att flygningen var inställd, att regeringarnas rekommendationer gällde just när avbokning skedde osv osv. Borde kosta mer kundtjänst-tid än avbokningarna har gjort!

Klart enklare då att bara undanta de aktuella månaderna från insamlingen genom att sänka kraven med en tolftedel av årsvolymen per månad detta fortgår.
 

jumbooze

Medlem
Ja, det känns som att verkligen BE om problem för SAS att öppna den Pandoras ask. Tusentals personer som avbokat ska ringa IGEN, kontrollera att flygningen var inställd, att regeringarnas rekommendationer gällde just när avbokning skedde osv osv. Borde kosta mer kundtjänst-tid än avbokningarna har gjort!

Klart enklare då att bara undanta de aktuella månaderna från insamlingen genom att sänka kraven med en tolftedel av årsvolymen per månad detta fortgår.
Håller med, samtidigt så skulle jag snarare se det som lättare för dem att dela ut baspoäng till folk än att ändra gränsen

T.ex.
Personer som ej har guld dela 45.000/12 och ge det till dem per månad så länge det pågår
Personer med Guld men ej Diamond
90.000/12

Mitt problem nu är inte att jag har fått resa inställd utan att det inte ser möjligt ut att resa ihop poängen innan slutet av April
 

KEK

Medlem
Jag som är EBD sen ett antal år tillbaka har inte ett enda flyg sen min kvalificeringsperiod har börjat I januari. Anledningen till det är ju att Kina drabbades och med det så kunde jag inte åka ditt. Jag hade minst 2 resor planerat till Kina i Q1 ..
Jag hade ingenting bokat då situationen var ju uppenbarligen dåligt och att boka, avboka och allt är ju en administrativ aktivitet som man gärna kan undvika (utlägg och allt det) .

Att sas då enbart skulle kompensera poäng för inställda flyg skulle ju kännas lite väl fel... Isåfall skulle jag inte få nånting alls.
Det överlever jag nog och är då EBG istället, men schysst vore det ju inte...

Sen så har ju SAS otroligt stora problem just nu och jag hoppas dom klara sig. Så det här kan inte vara prio 1...
 

TomJ

Medlem
Håller med, samtidigt så skulle jag snarare se det som lättare för dem att dela ut baspoäng till folk än att ändra gränsen

T.ex.
Personer som ej har guld dela 45.000/12 och ge det till dem per månad så länge det pågår
Personer med Guld men ej Diamond
90.000/12

Mitt problem nu är inte att jag har fått resa inställd utan att det inte ser möjligt ut att resa ihop poängen innan slutet av April

Ja, oavsett hur dom gör kommer det ställa till problem. Gör man som jag skrev eller som du skrev så täcker man inte upp för att många guld/diamant tjänar in mycket större andel poäng den sista månaden, med milage runs osv. Att däremot bara förlänga ett år känns lite VÄL generöst, dessutom finns risken att de förlänger liftime gold till 11 år då för att kompensera. Gör man om folks intjäningsperioder blir det en massa problem med folk som redan tjänat in sina poäng.

Men någonstans känns det vettigaste att antingen sänka gränsen eller dela ut procentuella poäng till alla medlemmar under dessa månader. Som många skrivit så har många bokat av avbokningsbara biljetter, låtit bli att boka osv och inte kvalificerar sig för "gratis poäng" pga inställda flyg.
 

TomJ

Medlem
Riskerna att inte hantera detta hyfsat snart tror jag är ganska stora dock. HÄR har man väl full koll på sina möjligheter att köpa/växla poäng osv men "normalt" folk som tappar sitt guld-kort eller helt plötsligt inte har bara ett par år till lifetime-gold utan får börja om lär ju se sig om efter alternativ.
 
Toppen