Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Rimligt ändå. Jag gillar det. Vinprovning?
Faktiskt inte, kände att vi behövde lite trevligt efter att man fått inse att kommande tre planerade resor inte blir av så tog en sväng förbi Magnusson Fine Wine och öppnade något trevligt ur källaren.

96:an var fantastisk ”redan” nu men syran är fortfarande hög så tror att den kan fortsätta att utvecklas fint i 10-20 år till. Får fundera vad jag gör med de 96 orna jag fortfarande har.
 
Vad tyckte du om den? Vi drack den igår kväll, Mrs. GOTBound tyckte den var god men jag tyckte den var för spritig i både doft och smak. Jag tror den vinner på att ligga till sig en 4-6 år till.

EK
Jag kan nog lite hålla med dig om smaken. Kan säga att den var kanske inte riktigt rätt val för dagen.
Men jag har för lite erfarenhet av dessa ädla drycker för att säga om den blir bättre eller ej vid några års lagring.
 

zippan

Medlem
Faktiskt inte, kände att vi behövde lite trevligt efter att man fått inse att kommande tre planerade resor inte blir av så tog en sväng förbi Magnusson Fine Wine och öppnade något trevligt ur källaren.

96:an var fantastisk ”redan” nu men syran är fortfarande hög så tror att den kan fortsätta att utvecklas fint i 10-20 år till. Får fundera vad jag gör med de 96 orna jag fortfarande har.
Livet ska va gött att leva! Krug GC står på listan att dricka.
 

sandek

Medlem
Vad tyckte du om den? Vi drack den igår kväll, Mrs. GOTBound tyckte den var god men jag tyckte den var för spritig i både doft och smak. Jag tror den vinner på att ligga till sig en 4-6 år till.

EK
Intressant. Har en sån flaska hemma som jag funderat på att dricka ett bra tag.
 

MTheC

Medlem
Euron har blivit dyr senaste tiden, prisändring i mars.
När i mars? redan skett? sker samtidigt för alla leverantörer?
Någon som har koll?
När och hur ofta ändras priserna? - Vanliga frågor - Systembolaget AB
Alla har ju inte höjt men man kan se att vissa har justerat successivt, ett bra exempel är Bollinger La Grande Année. Den kostade 2018 endast 979 SEK (kändes då som ett fynd), det höjdes sen i början av 2019 (mars om jag minns rätt) till 1199 SEK och nu kostar den 1499 SEK. Det har visserligen bytts årgång under tiden men tyvärr har nog mycket av förändringen kommit pga valutan.

Vi har ju vissa här på forumet som jobbar i branschen så vet säkert bättre hur man kan/får förändra priserna.
 

MTheC

Medlem
Inleder med liten eftermiddagschampagne:
Visa bifogad bild 107771
Svårt att toppa den champagnen men vi fick när vi väl var hemma i oss ett litet glas till, blev då av det betydligt enklare slaget, instegschampagnen från Delamotte. Jag tycker dock den är väldigt trevlig och för 299 SEK ink hemleverans är den svårslagen. Blir nog att beställa några fler.
IMG_7289.JPG
 
Alla har ju inte höjt men man kan se att vissa har justerat successivt, ett bra exempel är Bollinger La Grande Année. Den kostade 2018 endast 979 SEK (kändes då som ett fynd), det höjdes sen i början av 2019 (mars om jag minns rätt) till 1199 SEK och nu kostar den 1499 SEK. Det har visserligen bytts årgång under tiden men tyvärr har nog mycket av förändringen kommit pga valutan.

Vi har ju vissa här på forumet som jobbar i branschen så vet säkert bättre hur man kan/får förändra priserna.
Ja, just LGA är det en anmärkningsvärd stor höjning på. Jag köpte på mig för ett antal år sedan 2002or från Systemet för 849kr... Vid samma tillfälle (minns inte exakt år) kostade Winston Churchill 2002 879kr... Årgångschampagner från Pol Roger var överlag väldigt billiga. Nu får du ju betala väldigt mycket för samma flaskor.... Står inte i proportion till inflationen...
 

MTheC

Medlem
Ja, just LGA är det en anmärkningsvärd stor höjning på. Jag köpte på mig för ett antal år sedan 2002:eek:r från Systemet för 849kr... Vid samma tillfälle (minns inte exakt år) kostade Winston Churchill 2002 879kr... Årgångschampagner från Pol Roger var överlag väldigt billiga. Nu får du ju betala väldigt mycket för samma flaskor.... Står inte i proportion till inflationen...
Nej, har verkligen dragit iväg. Champagne i synnhet verkar ha blivit dyrare, vet inte om det drivs av att intresset i Sverige verkar vara ganska stort. Jag köper numera LGA främst från andra länder - är lite mer krångel men när det börjar skilja 30% i pris så börjar det vara värt det.
 
Toppen