Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Abbs

Medlem
TUI säger att de följer paketreselagen och att villkoret och paragrafen du refererar till gäller om det kommit en avrådan från UD. Om inte, så gäller ordinarie villkor för avbokning.

Men om man t.ex blir sjuk i Corona nu drygt 30 dagar innan avresa. Vad tror man? Skulle försäkringsbolaget godkänna det (med läkarintyg) och återbetala när man de faktum kommer vara frisk när man egentligen skulle rest?
Det finns ju en avrådan? Ditt andra stycke låter som bedrägeri.
 

Nemo

Medlem
TUI säger att de följer paketreselagen och att villkoret och paragrafen du refererar till gäller om det kommit en avrådan från UD. Om inte, så gäller ordinarie villkor för avbokning.
Nejnejnej. Paketreselagen ger dig rätt att avboka en paketresa, även när solen skiner och inga virus finns. Då får researrangören ta ut en skälig avbeställningsavgift. Däremot får de inte ta ut en avgift vid extraordinära händelser, såsom coronapandemin.
HUACA! Kom ihåg att alla är nu stressade (eller panikslagna) och ser knappt handen framför sig. Var lugn och tydlig när du pratar med kundtjänst.

Paketreselag (2018:1217) Svensk författningssamling 2018:2018:1217 - Riksdagen
”3 kap. Ändringar innan paketresan påbörjas

Resenärens avbeställningsrätt
1 § Resenären får avbeställa paketresan innan den har påbörjats. Resenären ska i så fall betala en avbeställningsavgift om arrangören begär det och rätten att ta ut en sådan avgift framgår av paketreseavtalet. Arrangören får dock inte ta ut någon avgift om genomförandet av paketresan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Detsamma gäller om transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter.

Avbeställningsavgiften ska vara skälig. Om en på förhand bestämd avbeställningsavgift anges i paketreseavtalet, ska den beräknas med hänsyn till när avbeställningen görs och till förväntade kostnadsbesparingar och intäkter från ett alternativt utnyttjande av resetjänsterna. Om avbeställningsavgiften inte har bestämts på förhand i avtalet, får den högst motsvara paketresans pris efter avräkning för dels intäkter som arrangören haft till följd av att arrangören har kunnat sälja resan på nytt, dels minskade kostnader som arrangören har haft till följd av att resenären inte har utnyttjat resan.

Arrangören ska på resenärens begäran informera resenären om hur avbeställningsavgiften har beräknats.”
 

FrontX

Medlem
Det finns ju en avrådan? Ditt andra stycke låter som bedrägeri.

Nuvarande avrådan gäller till 14/4 och då görs en ny bedömning. Vilket jag hoppas förlängs. Inte för min resa skull utan för Sveriges skull.

Det gör det väl inte. Jag undrade bara hur det tolkas.
Det finns inga särskilda paragrafer/villkor i reseförsäkringen som säger något om tidspannet mellan läkarintyg och avresa så det är klart man undrar. Sen fattar jag väl att man inte kan ha en resa om 6 månader och komma med läkarintyg nu. Men om det handlar om dagar/veckor så är det inte lika självklart
 

FrontX

Medlem
Nejnejnej. Paketreselagen ger dig rätt att avboka en paketresa, även när solen skiner och inga virus finns. Då får researrangören ta ut en skälig avbeställningsavgift. Däremot får de inte ta ut en avgift vid extraordinära händelser, såsom coronapandemin.
HUACA! Kom ihåg att alla är nu stressade (eller panikslagna) och ser knappt handen framför sig. Var lugn och tydlig när du pratar med kundtjänst.

Paketreselag (2018:1217) Svensk författningssamling 2018:2018:1217 - Riksdagen
”3 kap. Ändringar innan paketresan påbörjas

Resenärens avbeställningsrätt
1 § Resenären får avbeställa paketresan innan den har påbörjats. Resenären ska i så fall betala en avbeställningsavgift om arrangören begär det och rätten att ta ut en sådan avgift framgår av paketreseavtalet. Arrangören får dock inte ta ut någon avgift om genomförandet av paketresan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Detsamma gäller om transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter.

Avbeställningsavgiften ska vara skälig. Om en på förhand bestämd avbeställningsavgift anges i paketreseavtalet, ska den beräknas med hänsyn till när avbeställningen görs och till förväntade kostnadsbesparingar och intäkter från ett alternativt utnyttjande av resetjänsterna. Om avbeställningsavgiften inte har bestämts på förhand i avtalet, får den högst motsvara paketresans pris efter avräkning för dels intäkter som arrangören haft till följd av att arrangören har kunnat sälja resan på nytt, dels minskade kostnader som arrangören har haft till följd av att resenären inte har utnyttjat resan.

Arrangören ska på resenärens begäran informera resenären om hur avbeställningsavgiften har beräknats.”


Får ta ett snack med TUI igen. Tack
 

ZZZebra

Medlem
Finns det några riktlinjer eller lagar som säger hur mycket flygbolagen får ändra biljetter utan att betala tillbaka?

Har en bokning som ändrats, ursprungsflyget är inställt och de har bokat om mig med ankomst 9 timmar senare där flygbolaget (Swiss) inte vill återbetala en ej återbetalningsbar biljett utan endast vill ge ombokningsmöjlighet. Skall prova HUACA men blev förvånad när agenten ihärdigt sa att de inte betalar tillbaka.

Med SAS och Lufthansa har detta löpt problemfritt, så blev lite förvånad.

Uppdaterar mig själv. Nu har min biljett cancellerats näst intill helt. Har nu flera gånger varit i kontakt med Swiss som ändå vägrar återbetala biljetten. Swiss handläggare säger själva att resan är "cancelled" vilket även står på det automatgenererade mejl som jag fått där fyra av sex segment har status cancelled.

De har även skriftligt i mejl skrivit att jag bara kan få återbetalning enligt fare rules vilket bara blir flygskatterna. På swiss.com står tydligt att full återbetalning skall ske om Swiss cancellerar biljetterna. Handläggarna säger att de styrs av ett internt regelverk och inte det som står på hemsidan.

Är det någon som har en idé på hur man tar det vidare? Eller bara avvakta till en eller två dagar innan avresedatumet och fråga hur de tänker lösa det?
 

Nemo

Medlem
Uppdaterar mig själv. Nu har min biljett cancellerats näst intill helt. Har nu flera gånger varit i kontakt med Swiss som ändå vägrar återbetala biljetten. Swiss handläggare säger själva att resan är "cancelled" vilket även står på det automatgenererade mejl som jag fått där fyra av sex segment har status cancelled.

De har även skriftligt i mejl skrivit att jag bara kan få återbetalning enligt fare rules vilket bara blir flygskatterna. På swiss.com står tydligt att full återbetalning skall ske om Swiss cancellerar biljetterna. Handläggarna säger att de styrs av ett internt regelverk och inte det som står på hemsidan.

Är det någon som har en idé på hur man tar det vidare? Eller bara avvakta till en eller två dagar innan avresedatumet och fråga hur de tänker lösa det?
Det avgörande är hur långt i förväg flyget är cancellerat. Sker resan inom två veckor, eller är det i höst?
 

ZZZebra

Medlem
Det avgörande är hur långt i förväg flyget är cancellerat. Sker resan inom två veckor, eller är det i höst?

Avresa ARN-ZRH kommande onsdag, dvs 25/3.

Tänker avvakta tills på måndag, då är det inom tre dagar till avgång och de ber ju alla som inte har avgång inom tre dagar att avvakta. Då blir min fråga hur jag får en refund pga att de cancellerat flighten. Ger de då svaret att det inte går för att det är en icke avbokningsbar biljett så bryter de ju faktiskt mot EU-lagarna och så får jag ta det vidare till ARN och rätten. Torde ju också gå att gå via Amex eftersom flighten är från Stockholm och den är inställd, de har således inte levererat någon tjänst. Jag får återkomma om hur det går.
 

vegasbaby

Medlem
Avresa ARN-ZRH kommande onsdag, dvs 25/3.

Tänker avvakta tills på måndag, då är det inom tre dagar till avgång och de ber ju alla som inte har avgång inom tre dagar att avvakta. Då blir min fråga hur jag får en refund pga att de cancellerat flighten. Ger de då svaret att det inte går för att det är en icke avbokningsbar biljett så bryter de ju faktiskt mot EU-lagarna och så får jag ta det vidare till ARN och rätten. Torde ju också gå att gå via Amex eftersom flighten är från Stockholm och den är inställd, de har således inte levererat någon tjänst. Jag får återkomma om hur det går.

Er i samme situasjon. Kjøpte F-billetter på salg OSL-ZRH-IAD i påsken (utreise 1 april), ZRH-IAD er kansellert, men umulig å få refund fra Swiss. De har tatt bort refund-skjermaet fra swiss.com, og skriver at de for tiden ikke gir refunds. Etter flere meningsløse telefonsamtaler, prøver jeg nå å gå via kredittkortet (SAS SEB Mastercard). Funker ikke det heller, er vel reiseforsikring siste utvei? Helt utrolig at Swiss kan opptre på denne måten. Også bloggerne har oppdaget dette:

SWISS' Sneaky Way Of Avoiding Flight Refunds | One Mile at a Time
 

ZZZebra

Medlem
Er i samme situasjon. Kjøpte F-billetter på salg OSL-ZRH-IAD i påsken (utreise 1 april), ZRH-IAD er kansellert, men umulig å få refund fra Swiss. De har tatt bort refund-skjermaet fra swiss.com, og skriver at de for tiden ikke gir refunds. Etter flere meningsløse telefonsamtaler, prøver jeg nå å gå via kredittkortet (SAS SEB Mastercard). Funker ikke det heller, er vel reiseforsikring siste utvei? Helt utrolig at Swiss kan opptre på denne måten. Også bloggerne har oppdaget dette:

SWISS' Sneaky Way Of Avoiding Flight Refunds | One Mile at a Time

Skrivningen på deras hemsida om att de erbjöd "full refund if flight is cancelled by Swiss" fanns på deras hemsida vid ca 12.00 CET i fredags 20/3. Hade ett långt samtal där agenten meddelade att de hade interna instruktioner att följa som inte medgav återbetalning.

Tycker att det är bra att de tagit bort den texten och att olika sajter skriver om det, det kommer göra det lättare att kräva Chargeback hos kreditkortsbolagen eller om försäkringar skall falla ut.
 

FrontX

Medlem
Får ta ett snack med TUI igen. Tack

Inget napp hos TUI.

Men nu har Qatar Airways väsentligt ändrat flygtiderna för oss. Något jag upptäckte själv. bl.a 7h 25min connection istället för 1h 25min på Utresan samt att vi landar 6 timmar senare än den ursprungliga flighten. Hemresan har de flyttat fram 2 dagar och med 10h connection i Doha. Vilket såklart inte är acceptabelt, men i det här läget har man ju rätt att häva avtalet då väsentliga ändringar gjorts.

Tyvärr var det ingen i helgen som kunde ge ett besked utan får vänta till nästa vecka med hur de tänker göra.
 
Toppen