Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Jonas F

Medlem
Nån annan som bokat av mot vouchers med SAS? Hur lång tid tog det innan ni fick bekräftelse och vouchers från dem?
Jag ansökte om voucher i fredags och fick i söndags (15/3) besked om att resan var avbokad och att en voucher ska skickas ut. Ännu har det inte dykt upp någon. Men jag gissar att de har en del att göra. Resan skulle vara den 27:e mars om det nu påverkar.
 

Tonton

Medlem
Hoppade på erbjudandet från SAS om att avboka vår påskresa till Hamburg mot vouchers att använda innan november. Nån annan som bokat av mot vouchers med SAS? Hur lång tid tog det innan ni fick bekräftelse och vouchers från dem?

Jag ansökte om voucher i fredags och fick i söndags (15/3) besked om att resan var avbokad och att en voucher ska skickas ut. Ännu har det inte dykt upp någon. Men jag gissar att de har en del att göra. Resan skulle vara den 27:e mars om det nu påverkar.

Jag avbokade i helgen. Fick bekräftelse på mail några minuter senare. i Mailet stod följande:

"We are processing your voucher and it will be sent to this email address.
The voucher is eligible for booking on SAS website and the travel has to be completed by November 30, 2020."

Inte fått någon voucher ännu, men har inte heller någon brådska. Kommer nog inom sinom tid.
 
Jag avbokade i helgen. Fick bekräftelse på mail några minuter senare. i Mailet stod följande:

"We are processing your voucher and it will be sent to this email address.
The voucher is eligible for booking on SAS website and the travel has to be completed by November 30, 2020."

Inte fått någon voucher ännu, men har inte heller någon brådska. Kommer nog inom sinom tid.

Nu har jag också fått det mejlet..

Sen har jag ett annat trassel. Försökte boka om eller av en resa med Thai mellan BKK och HAN på Thaikontoret i Stockholm. De bad mig kontakta kontoret i BKK eftersom bokningen var i THB. De kunde inte göra något med den bokningen i Stockholm, utan bara den mellan ARN och BKK.

Så jag mejlade dit i förrgår, inget svar.. Men såg igår kväll att bokningen är helt borta. Söker jag på flygen jag var bokade på så är returen från HAN borta. Men inget mejl från Thai i BKK.

Så man får väl hoppas att de bara har skickat tillbaka pengarna till kreditkortet det var bokat på.

Ha det gott och lycka till med alla avbokningar!!
 

BAS

Medlem
Om ett flygbolag går i konkurs och man betalt med kreditkort, så kan man kräva pengarna tillbaka från kortutgivaren. Vad gäller om man får vouchers som ersättning av flygbolaget, och bolaget senare går i konkurs? Då har man ju faktiskt fått något - en voucher, även om den senare blivit värdelös. Kan man kräva ersättning av kortutgivaren i detta läge?
 

ZZZebra

Medlem
Finns det några riktlinjer eller lagar som säger hur mycket flygbolagen får ändra biljetter utan att betala tillbaka?

Har en bokning som ändrats, ursprungsflyget är inställt och de har bokat om mig med ankomst 9 timmar senare där flygbolaget (Swiss) inte vill återbetala en ej återbetalningsbar biljett utan endast vill ge ombokningsmöjlighet. Skall prova HUACA men blev förvånad när agenten ihärdigt sa att de inte betalar tillbaka.

Med SAS och Lufthansa har detta löpt problemfritt, så blev lite förvånad.
 

MTheC

Medlem
Don't Cancel Hotels & Airline Reservations If No Full Refunds Offered | LoyaltyLobby

Bra inlägg på Loyalty Lobby.

Är det någon som gjort en reklamation via sitt kreditkort i Sverige när flygbolaget vägrar betala tillbaka pengarna vid inställt flyg? Funkar detta i Sverige eller är detta en grej i USA?
Jag har gjort det vid 2 olika tillfällen (gällde Norwegian och Iberia), funkade bra på så sätt att jag fick pengarna tillbaka men vill minnas att det tog flera veckor.
 

Doctor-X

Medlem
Jag har gjort det vid 2 olika tillfällen (gällde Norwegian och Iberia), funkade bra på så sätt att jag fick pengarna tillbaka men vill minnas att det tog flera veckor.

Har varit i kontakt med TAP nu x flera som ger mig typ 4 val:
1) Ombokning till en annan rutt samma dag
2) Ombokning till ett annat datum och betala mellanskillnaden själv
3) Få en voucher,
4) Avbeställa biljetterna och betala 200€/biljett

Inte intresserad av något av dem och har enligt EU261/2004 rätt till full återbetalning då de ställt in min flight. Har försökt förklara detta men bara goddag yxskaft svar. Sammanfattande allt i senaste mailet till TAP och lade till Portuguese Civil Aviation Authority som kopia-mottagare - som startade ett case direkt (TAP ska svara inom 30 arbetsdagar, fick jag som mailsvar). Har gott om tid innan flighten avgår i mitten av maj. Men fortsätter TAP bråka kommer jag göra en reklamation via AmEx.
 

FrontX

Medlem
Klickar du på länken jag gav dig står det:
"Avbeställa paketresa
Du har alltid rätt att avbeställa din resa. Om det framgår av villkoren för resan har paketresearrangören rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader arrangören har haft på grund av din bokning. Om du ber om det ska arrangören visa dig hur avgiften har beräknats.

Arrangören har inte rätt att ta ut en sådan avgift om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller om sådana omständigheter påverkar transporten till resmålet. Det gäller till exempel vid krig eller andra säkerhetsproblem, utbrott av sjukdomar eller naturkatastrofer, som du inte kände till när du bokade resan
."

Hjälper det något?

TUI säger att de följer paketreselagen och att villkoret och paragrafen du refererar till gäller om det kommit en avrådan från UD. Om inte, så gäller ordinarie villkor för avbokning.

Men om man t.ex blir sjuk i Corona nu drygt 30 dagar innan avresa. Vad tror man? Skulle försäkringsbolaget godkänna det (med läkarintyg) och återbetala när man de faktum kommer vara frisk när man egentligen skulle rest?
 
Toppen