Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Homer

Medlem
Har en viktig resa TXL-ARN på lördag med Easyjet som jag tänker försöka komma iväg på, men det är ju absolut ingen nöjesresa, någon sådan skulle jag inte ens överväga förrän tidigast en bra bit in i maj om ens då.
Jag skulle inte ens åka på denna viktiga resa om jag inte vore "hemma" i båda länderna och inte kunde välja något annat transportsätt som backup (i detta fall färjor Tyskland-Malmö/Trelleborg). Kan dessutom jobbmässigt vara i vilket som av länderna utan problem. Om inte alla dessa förutsättningar fanns skulle jag vara tveksam till att ens åka på viktiga resor.

Du har läst det här ?
Coronavirus: Ryanair and Easyjet could ground entire fleets – Business Traveller
 

NyfikenGrau

Medlem

Nej, men tackar för tipset!
Jag är givetvis medveten om att hela trippen hänger på en skör tråd, men ett gott tecken som jag ser det är att biljetterna till min avgång blivit dyrare för varje dag nu, vilket tyder på att de kommer kunna köra åtminstone den kärran med vinst. Har en retur på tisdagen som "dessvärre" fortfarande är mycket billig.
Men sedan har vi som sagt färjorna till/från Rostock och Travemünde, som även är en viktig fraktlina till och från Sverige, de ställs inte in i första taget.

Easyjet har ställt in flygen till från CPH sedan igår, men ARN ligger kvar månaden ut. Hittills. Min gissning är att mina resor under och efter helgen är gränsfall men att jag lyckas ta mig både upp och ner. Kan visa att jag är "hemmahörande" i båda länderna, annars vete fan om jag skulle göra det i nuläget trots att ärendet är viktigt.
 
Last edited:

MTheC

Medlem
1: Ingen vet
2: Jag hade nog tänkt en och två gånger innan jag åker på en sån långresa oförsäkrad!
Blir man nödvändigtvis oförsäkrad? Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag (Folksam) och har fått besked (vilket de på min begäran också bekräftade skriftligt) att försäkringen självklart (de verkade nästan tycka frågan var underlig) så gäller försäkringen även om UD avråder för icke nödvändiga resor. Hörde även från en bekant att han hade fått liknande besked från If men där har jag själv inte pratat med dem så kan självklart inte vara säker på hur den diskussionen gick.

Så tror det är bäst att kolla med försäkringsbolaget innan.man utgår ifrån att försäkringen inte gäller.
 

MTheC

Medlem
Utan att kunna alla försäkringsbolag eller deras villkor i detalj, så är det vanligt med någon form av skrivelse angående ”försäkringen täcker INTE” och där listas ofta just om UD avråder från resa till det landet/den platsen.
Vet inte om det är så vanligt, verkar lite förhastat att utgå ifrån det. Visst förekommer det (i alla fall vanligt att det inte gäller om det avråds från "alla" resor men vet inte om detsamma gäller vid avrådan från "icke-nödvändiga) men Folksam som jag nämnde är ju ändå ett ganska etablerat försäkringsbolag som inte alls har det i sina villkor (och där skulle försäkringen fortsatt gälla även om UD avrådde från alla resor till ett visst land).

Så det jag vände mig mot var mer att @henke12 utgick från att det var så - jag håller med om att man inte bör åka någonstans oförsäkrad men första steget i det är ju då att kolla vad ens egen reseförsäkring omfattar. Så min rekommendation är att kolla om försäkringen gäller - är alltid bättre att kolla fakta istället för att gissa. Sen får man också fundera om man vill åka även om försäkringen gäller.
 

mackan33

Medlem
Bokade New York under F&F. SAS VIP Plus, bokningsklass P och A.
Har jag förstått rätt att om jag avbokar så är det avgift på 300€, resterande belopp får jag tillbaka?
Inte bestämt om jag bokar om eller avbokar ännu, väntar besked från Sofitel.
 

samet

Medlem
Alla gör sina egna bedömningar. Jag reser just nu, min personliga bedömning är att Coronapaniken är enormt överdriven.

Därtill så har jag i min riskbedömning tagit hänsyn till att resa oförsäkrad och accepterat den risken.

UD och andra svenska myndigheter ger massor av råd och rekommendationer hela tiden som många av oss blankt ignorerar, varför skall denna gången vara så annorlunda.

Alla är vi tänkande individer och tar våra egna beslut.
 

henke12

Medlem
Blir man nödvändigtvis oförsäkrad? Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag (Folksam) och har fått besked (vilket de på min begäran också bekräftade skriftligt) att försäkringen självklart (de verkade nästan tycka frågan var underlig) så gäller försäkringen även om UD avråder för icke nödvändiga resor. Hörde även från en bekant att han hade fått liknande besked från If men där har jag själv inte pratat med dem så kan självklart inte vara säker på hur den diskussionen gick.

Så tror det är bäst att kolla med försäkringsbolaget innan.man utgår ifrån att försäkringen inte gäller.

Utan att kunna alla försäkringsbolag eller deras villkor i detalj, så är det vanligt med någon form av skrivelse angående ”försäkringen täcker INTE” och där listas ofta just om UD avråder från resa till det landet/den platsen.

Vet inte om det är så vanligt, verkar lite förhastat att utgå ifrån det. Visst förekommer det (i alla fall vanligt att det inte gäller om det avråds från "alla" resor men vet inte om detsamma gäller vid avrådan från "icke-nödvändiga) men Folksam som jag nämnde är ju ändå ett ganska etablerat försäkringsbolag som inte alls har det i sina villkor (och där skulle försäkringen fortsatt gälla även om UD avrådde från alla resor till ett visst land).

Så det jag vände mig mot var mer att @henke12 utgick från att det var så - jag håller med om att man inte bör åka någonstans oförsäkrad men första steget i det är ju då att kolla vad ens egen reseförsäkring omfattar. Så min rekommendation är att kolla om försäkringen gäller - är alltid bättre att kolla fakta istället för att gissa. Sen får man också fundera om man vill åka även om försäkringen gäller.

Jag hade inte torrt på fötterna denna gång, Har i hela mitt liv gått och trott att det varit så att försäkringen inte gäller om UD avråder, dessutom har diverse mail nu trillat in och jag har då gjort en snabb kontroll för vad som gäller mig!

Försäkringen gäller inte för:
15. Resor i, eller bokade till, länder trots myndighets avrådan från resor till det aktuella området eller som officiellt står under embargo av Förenta Nationerna.

Banner säger
Vänligen notera att avbokning av resa eller flygförseningar på grund av Coronaviruset inte omfattas av kortförsäkringen. Vänligen kontakta researrangören för mer information.

Hittar inget specifikt om just avrådan från UD men det var många undantag om force majure etc..


Gäller inte för:
Om du däremot väljer att resa trots att UD avråder från resor gäller inte längre reseskyddet i hemförsäkringen.
Coronaviruset – Så gäller din reseförsäkring | If

Summa summarum verkade min tes gälla iaf för mig
 

MTheC

Medlem
@MTheC du kan ju hänvisa din bekant med If hit som de mailade ut häromdagen: Coronaviruset – Så gäller din reseförsäkring | If
  • Reseskyddet gäller dock inte för de länder och regioner som UD avråder dig att resa till. Om du redan hade rest iväg innan avrådan kom gäller reseskyddet som vanligt.
  • Om du däremot väljer att resa trots att UD avråder från resor gäller inte längre reseskyddet i hemförsäkringen.
Får göra det, har som sagt inte själv varit i kontakt med If så därav att jag nämnde att jag inte visste om det stämde - så principen att alltid själv kolla fakta är en bra princip.

Lite förvånande att det verkar skilja så mycket i villkoren avseende detta mellan bolagen.

Kan ju tycka att det är underligt att säga att reseförsäkringen gäller inte nu i hela världen men du får inte ersättning vid avbokning men är ju helt enligt villkoren.
 
Toppen