Senaste nytt

Danmark stänger, möblerar SAS om rutterna?

Som jag frågar i rubriken. Nu när Danmark stänger gränserna, kommer SAS att rerouta några av sina utrikeslinjer till Oslo eller Stockholm för att fortsätta flyga till de destinationer där Köpenhamn varit ensamma?
 

fly4fun

Medlem
Det är väl ingen som vet hur SAS tänker göra, men jag ser det som osannolikt att man flyttar nått. Land efter land stänger gränserna så jag förväntar mig att luftrummet över Europa om en vecka ser ut som påsken 2010.
 

Sullon

Medlem
På svt.se står det:

"”Personer som korsar den danska gränsen för att komma hem, till exempel svenskar som har varit på semester i utlandet, kommer anses ha ett giltigt skäl för inresa. Det samma gäller vid transit på flygplatsen, och för flygpersonal”, skriver den danska polisen."

Det kan tolkas som att resa hem samt transit på flygplatsen är giltiga skäl. Vore fantastiskt om vi fick en massa direktflyg från Stockholm dock :)
 

John Rambo

Medlem
Det är enligt uppgift inte bestämt ännu hur exempelvis Kastrup skall påverkas av aktuellt beslut. Det finns ännu en möjlighet att det även som svensk är möjligt att flyga ut från Kastrup. Besked lär komma inom kort. ....håller tummarna, hade underlättat avsevärt för flygbolagen såväl som oss resenärer.
 

011430121

Medlem
Ser just nu på TV2 Danmark så säger en polischef självklart så har svenskar legala skäl att få komma hem via Danmark, gäller även svenskar som kör bil från Tyskland, de måste köra direkt genom Danmark utan att stanna i Danmark, jag vet om man får stanna för en minuters kiss paus.
 

obs

Medlem
Svenskar släpps inte över bron trots att de har biljett från CPH. Huruvida de tillåter mellanlandning på CPH är väl fortfarande oklart. Min gissning är att det tillåts.
Transit på CPH ska inte vara något problem då man inte korsar gränsen i det fall. Svenskar som ankommer till Kastrup och ska hem till Sverige får också korsa gränsen om man har för avsikt att ta sig direkt till Sverige. Men det är nog viktigt att se till att ha legitimation och bevis för sin adress med sig när man ankommer till Kastrup så att man kan bevisa att ha goda skäl till att vilja ta sig in i Danmark.
 
Toppen