Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ondevall

Medlem
Finns domar på att vad som händer med tidigare flighter inte är ett skäl till att neka ersättning.
SAS beslut är operationellt, de kunde ställt in någon annan flight än er men gjorde det inte.

Har också just nekats kompensation för inställd SK1827 ARN-NCE den 23 februari med hänvisning till sandstormen på Kanarieöarna. Tänker förstås begära att beslutet omprövas. Har du @palmen någon referens eller länk till någon av domarna du skriver om?
 

Tonton

Medlem
Ny dom från EU-domstolen om att dubbel försening ska ge dubbel ersättning.

Dubbel kompensation vid dubbel flygförsening enligt EU-dom
Man måste ha ett gratiskonto för att läsa.

Finnair gick med på att betala 600 euro i kompensation per passagerare för det första inställda flyget, men inte 600 euro för den andra förseningen.

EU-domstolen fann att passagerarna har rätt till kompensation i båda fallen.

länken är bakom en betalvägg - men här finns direktlänk till ett sammanfattning av domen: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2020-03/cp200031sv.pdf
 

Skogi

Medlem
Har också just nekats kompensation för inställd SK1827 ARN-NCE den 23 februari med hänvisning till sandstormen på Kanarieöarna. Tänker förstås begära att beslutet omprövas. Har du @palmen någon referens eller länk till någon av domarna du skriver om?

Hänvisa till BC och hälsa från mig!

Om du nekas ersättning p.g.a ett operativt beslut taget av SAS så skall du definitivt ha ersättning, bara stå på dig. Bevisbördan ligger på dem.

Skriv till SAS och säg till dem att du inte alls är nöjd med deras bedömning av situationen och att du kommer att ta detta vidare antingen genom juristbyrå eller direkt genom ARN.

Underteckna med en ":cool:" för att markera din dominans.
 
Last edited:
Vi har en bokning imorgon Malmö - Stockholm - Östersund imorgon. Flyget från Malmö går 08 på morgonen och sen så har vi 50 minuter på Arlanda. Jag checkade in för 20 minuter sedan och såg att vi bara är 14 som checkat in hittills. Några minuter senare fick jag ett sms att flighten Malmö - Stockholm är inställd. Detta kan ju inte vara någon extraordinär händelse, med tanke på att det sker så tidigt, SAS hade ju kunnat skicka ner ett nytt plan. Vad har jag för rättigheter här? Det går t.ex ett plan från Köpenhamn som är framme 5 minuter senare, och då har vi bara 45 minuter på Arlanda. Flighten är fortfarande inte cancellerad i app eller under mina bokningar. Jag gissar att vi får 250€ per person om vi blir försenade till Östersund?

Jag måste ju såklart ta kontakt med SAS, men tänkte kolla här först med tanke på att det kan ta väldigt lång tid att få kontakt med SAS.
 
Vi har en bokning imorgon Malmö - Stockholm - Östersund imorgon. Flyget från Malmö går 08 på morgonen och sen så har vi 50 minuter på Arlanda. Jag checkade in för 20 minuter sedan och såg att vi bara är 14 som checkat in hittills. Några minuter senare fick jag ett sms att flighten Malmö - Stockholm är inställd. Detta kan ju inte vara någon extraordinär händelse, med tanke på att det sker så tidigt, SAS hade ju kunnat skicka ner ett nytt plan. Vad har jag för rättigheter här? Det går t.ex ett plan från Köpenhamn som är framme 5 minuter senare, och då har vi bara 45 minuter på Arlanda. Flighten är fortfarande inte cancellerad i app eller under mina bokningar. Jag gissar att vi får 250€ per person om vi blir försenade till Östersund?

Jag måste ju såklart ta kontakt med SAS, men tänkte kolla här först med tanke på att det kan ta väldigt lång tid att få kontakt med SAS.
Citerar mig själv. SAS var snabba (kanske inte så konstigt med 14 passagerare varav 4 i mitt sällskap) och vi är ombokade till 14.50-planet, med 30 minuter bytestid på Arlanda och sen är vi i Östersund 1730.

För mig är detta ett solklart fall för 261/2004, eller missar jag något?
 

Skogi

Medlem
Citerar mig själv. SAS var snabba (kanske inte så konstigt med 14 passagerare varav 4 i mitt sällskap) och vi är ombokade till 14.50-planet, med 30 minuter bytestid på Arlanda och sen är vi i Östersund 1730.

För mig är detta ett solklart fall för 261/2004, eller missar jag något?

Missar ni anslutande till Östersund? När skulle ni vara i Östersund ursprungligen? Om ni är två timmar senare i Östersund än vad som stod på bokningen är ni berättigade till 250€ eller ~5300 kr i voucher ~12.000 kr om ni är två (;))

Om ni är mindre än två timmar försenade så är ni fortfarande berättigade till hälften.

Edit:

Jag står själv med ett liknande fall just i denna stund. Befinner mig på Arlanda. Mitt plan hem till Malmö 21:10 ikväll blev inställt. Lyckades smickra till mig en re-routing via Köpenhamn som landar 10 minuter innan ordinarie ankomst.

I slutändan kommer jag kommer alltså att kunna ta mig till Malmö under 2 timmars gränsen.

Dock tolkar jag denna meningen på SAS hemsida som att jag trots allt fortfarande är berättigad till halverad ersättning. Stämmer detta?

"This compensation may be reduced by 50% if the arrival time of the alternative flight does not exceed the scheduled arrival time of the original flight booked by 2 hours."
 
Last edited:
Missar ni anslutande till Östersund? När skulle ni vara i Östersund ursprungligen? Om ni är två timmar senare i Östersund än vad som stod på bokningen är ni berättigade till 250€ eller ~5300 kr i voucher ~12.000 kr om ni är två (;))

Om ni är mindre än två timmar försenade så är ni fortfarande berättigade till hälften.
Yes, missar anslutningen (och en halv skiddag, och ännu viktigare, att hinna handla på bolaget...). Vi skulle landat i Östersund 1050, men nu blir det 1730 istället.
 
Toppen