Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Homer

Medlem
SAS FLIGHTS BETWEEN EUROPE AND THE US FROM 14 MARCH
March 13, 2020 09:46

The US government implements restrictions for all air traffic between Europe and the United States as from 14 March 2020 and 30 days ahead. This will have effect on SAS flights to/from the US. SAS will operate according to normal schedule 12 March and 13 March 2020. From 14 March 2020 SAS will continue to operate with reduced schedule between Copenhagen and Chicago and New York and between Stockholm and New York.


Flights between Copenhagen and San Francisco will be operated according to schedule until 17 March 2020.


SAS operations to other US destinations will be suspended from 15 March 2020 until 31 March 2020.


The process of canceling flights to/from the US will be performed over a period of time (2-3 days) starting 13 March 2020. This is due to system limitations as all carriers operating between Europe and the US cancel their flights at the same time.
 

Ubbe

Medlem
Vilket är i enlighet med WHO:s info.
Updated WHO recommendations for international traffic in relation to COVID-19 outbreak
In general, evidence shows that restricting the movement of people and goods during public health emergencies is ineffective in most situations and may divert resources from other interventions.”

I samma stycke skriver man dock följande:
"However, in certain circumstances, measures that restrict the movement of people may prove temporarily useful, such as in settings with few international connections and limited response capacities."
 

Nemo

Medlem
I samma stycke skriver man dock följande:
"However, in certain circumstances, measures that restrict the movement of people may prove temporarily useful, such as in settings with few international connections and limited response capacities."
Vilket bekräftar att det inte behövs reserestriktioner för Finland.
 

Fidde

Medlem
När den resan blev inställd ändrade jag till t/r GOT-SYD bara, behövde inte längre hotellnätterna eller flyget från Tyskland, dumt nog ej avbokningsbart så risk för att dessa vaskas (beroende på om bolagen är schyssta och avbokar gratis ändå). [...] Nu har även LH ställt in och jag har blivit ombokad med BA hela vägen från GOT-SYD.
Fått första natten avbokad, Hiltons sida säger "Cancelled", men inget svar på mailet jag skickade, antar att det är en del att göra. Skickade precis om andra natten nu. Den separata flygningen väntar jag med, är först i början på april och hoppas att SAS ändrar/ställer in något av flygen, det är nu det lönar sig att man bokade FRA-CPH-ARN-GOT, maximal risk för förändring ;)

Verkar inte gå att lägga till i appen eller online, appen säger att det redan finns ett nummer angivet och om jag kollar på hemsidan så ser jag EB-numret utan någon knapp att ändra. [...]
Om flygningen med BA blir av [...] hinner jag få bronze denna perioden som slutar i april[...]
Har lyckats lägga till mitt BA-nummer på bokningen, lite mer än 24h kvar till första flygningen så vad som helst kan hända men just nu positivt iaf och kanske lite status hos BA nästa år :)
Screenshot 2020-03-13 at 10.24.29.png
 
Jag befinner mig på Curacao och det var meningen att jag skulle åka till Miami med American Airlines på måndag och sedan vidare med SAS till Stockholm på separat biljett. Igår begav jag mig till American Airlines ticket office (det var omöjligt att komma fram på telefon) och de gick med på att ge mig en standby-biljett (det finns 50 lediga säten) till dagens avgång istället, trots att det var en award bokad med Avios.

Jag har inte hört någonting från SAS och i appen står det fortfarande att flyget från Miami på måndag ska gå som planerat. Så länge det står så är det ingen ide att kontakta SAS, eller?
 
Om SAS ställer in min LA-resa 26 mars, vilket de kommer göra enligt senaste statusen, får man då pengarna tillbaka eller tvingas man boka om?
Såg mailet från hotels.com, skönt då mitt dyraste hotell var non-refundable men verkar som man får pengar tillbaka där också.

Lite drygt att varken hemförsäkringen (Trygghansa med utökad reseförsäkring) eller Amex (AXA) var beredda att stå för något men om det nu löser sig i alla fall så...
 

Syversen

Medlem
Jag har inte hört någonting från SAS och i appen står det fortfarande att flyget från Miami på måndag ska gå som planerat. Så länge det står så är det ingen ide att kontakta SAS, eller?

SAS kommer ju att fortsätta trafikera New York och Chicago enligt informationen som kommit ut, så hem borde du ju kunna komma iallafall. I informationen stod också att ombokningar kommer göras under närmaste dagarna då systemen inte hänger med i för högt tempo när så stor av världens alla flygbiljetter skall hanteras samtidigt.
 

Homer

Medlem
Jag befinner mig på Curacao och det var meningen att jag skulle åka till Miami med American Airlines på måndag och sedan vidare med SAS till Stockholm på separat biljett. Igår begav jag mig till American Airlines ticket office (det var omöjligt att komma fram på telefon) och de gick med på att ge mig en standby-biljett (det finns 50 lediga säten) till dagens avgång istället, trots att det var en award bokad med Avios.

Jag har inte hört någonting från SAS och i appen står det fortfarande att flyget från Miami på måndag ska gå som planerat. Så länge det står så är det ingen ide att kontakta SAS, eller?


Nej det gör det ju inte

SAS operations to other US destinations will be suspended from 15 March 2020 until 31 March 2020.

Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 117 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen