Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Ursäkta ordvalet men lätt hänt att skriva i affekt då jag nu drabbas hårt på ett personligt plan som dock inte har relevans till forumet. Ursäkta igen @Senator

Apology accepted, skriver jag som moderator.

Som medlem tänker jag att detta drabbar många, inklusive mig själv både privat och professionellt. Igår köpte jag ett hus samtidigt som jag sa upp mitt största uppdrag eftersom det är dags att göra något annat. Mina sparpengar är väsentligt mycket lägre nu än för två veckor sedan och tyvärr, vi har inte nåt "rock bottom" tror jag. Vi är 3-4 veckor från detta. Mina planer som hänger löst är:
Schweiz/Alperna över påsk
Konferens i Austin, TX första veckan i maj som vi har planerat sedan november
Singapore/Hong Kong slutet av maj
Överraskningsresa till svärfars 70 årsdag till Prag i maj/juni
Vår årliga 10 dagars till Sorrento efter Midsommar

Allt detta hänger i luften av naturliga skäl. Jag lider med alla som drabbas hårdare, för mina bekymmer är helt ärligt i-landsproblem. Så just nu kommer jag inte boka av, men flytta resor för att "hjälpa" på mitt sätt. Det kommer bli värre innan det blir bättre: och alla dessa restriktioner som kommer nu är förståeliga. Ordet "panik" har blivit använt av andra härinne, men jag tror inte håller med. Det är bara att göra en matematisk kalkyl vad det innebär att 25% av Sveriges befolkning insjuknar över 8-10 veckor där 20% av dessa kommer behöva sjukhusvård. Få länder kan hantera detta, så dessa på ytan drakoniska åtgärder förstår jag.

Jag har mailat lite med olika kontakter inom flyget och det är dramatiskt. Problemet är att alla åtgärder tar för lång tid att göra skillnad. Men jag tänker också på alla tjänster runt omkring: catering, taxi/flygbuss, hotell, restauranger bara för att nämna något. Det kommer kräva att EU ändrar reglerna kopplade till statsstöd för att resebranschen skall överleva detta. Jag tror vi kommer behöva acceptera försämringar av produkter när detta är klart medan flyget reparerar resultat- och balansräkningen. Kanske fundera ett varv eller två innan man gnäller om att mikro-ölen har blivit Carlsberg, skumpan lite sämre och skeden med kaviar mindre. Allt kommer återgå till "det normala", det är bara att "det normala" kommer vara det vi benämner som "the new normal".

Var försiktiga därute.
 

ekf

Medlem
Sitter i Florida just nu. Åkte hit med SAS i måndags och ska åka hem på tisdag var tanken. Vad fasen gör man? Ombokning via london?

Om jag fattar det får SAS flyga till USA, men utan passagerare och hämta passagerare till Skandinavien.

Enligt en post i SVTs "live"-uppdatering idag kl 08:11:

"I ett uttalande till nyhetsbyrån Reuters säger nu flygbolaget SAS att alla avgångar mellan Europa och USA från 14 mars och 30 dagar framåt kommer att påverkas av beslutet från USA. Det gäller både resor till och från USA." (min fetmarkering)
Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
 

Canadien

Medlem
Borde gå att boka om de flesta hemresor från US till Europa via London (AA/BA/UA/...) eller via Canada (AC/LX/LH/SN/LO/...)
Har sett rätt glest ut på många atlantflyg jag kikat på den senaste veckan.
 
Hej,

Vi hade bokat 1 månad i Miami med avgång nästa tisdag för en efterlängtad gemensam föräldraledighet.
Så det blev ett lite tråkigt uppvaknande idag med nyheten kring USA och gränserna.

Flyget med sas är awardbiljetter och går att avboka, lika så hyrbil och första hotellnatten.
Men vi har tre boenden bokat privat i olika hus till en rätt stor kostnad som redan är betald.
Har pratat med vårt hemförsäkringsbolag ICA där vi har stora villahem med resplus. Svaret där var blankt den täcker inget då länder stänger sina gränser.

Ringde sedan Moderna Kortförsäkringar som SAS Mastercard hänvisade till, samma svar där.

Så lite surt, familjen är ledsna för att den efterlängtade familjeresan uteblir och ingen ersättning från försäkringsbolagen...

Någon som har kollat med AMEX hur de ställer sig till detta?

Några tips?

//Stoffe
 
Last edited:

Homer

Medlem
Borde gå att boka om de flesta hemresor från US till Europa via London (AA/BA/UA/...) eller via Canada (AC/LX/LH/SN/LO/...)
Har sett rätt glest ut på många atlantflyg jag kikat på den senaste veckan.

Precis eller via Irland med AA, Aer Lingus, Air Canada

Men hursomhelst kommer ju inte flyg mellan USA och Schengen att läggas ner helt,
det är ju en massa amerikaner som ska hem och dessutom cargo som ska fraktas.
 

Johan Hbg

Medlem
Hej,

Vi hade bokat 1 månad i Miami med avgång nästa tisdag för en efterlängtad gemensam föräldraledighet.
Så det blev ett lite tråkigt uppvaknande idag med nyheten kring USA och gränserna.

Flyget med sas är awardbiljetter och går att avboka, lika så hyrbil och första hotellnatten.
Men vi har tre boenden bokat privat i olika hus till en rätt stor kostnad som redan är betald.
Har pratat med vårt hemförsäkringsbolag ICA där vi har stora villahem med resplus. Svaret där var blankt den täcker inget då länder stänger sina gränser.

Ringde sedan Morderna Kortförsäkringar som SAS Mastercard hänvisade till, samma svar där.

Så lite surt, familjen är ledsna för att den efterlängtade familjeresan uteblir och ingen ersättning från försäkringsbolagen...

Någon som har kollat med AMEX hur de ställer sig till detta?

Några tips?

//Stoffe
Vi är i liknande situation. Provade med Master Card. Deras nya uppdaterade reseförsäkring (bytt till Moderna Försäkringar) gäller inte. Läste även en del av deras andra villkor. Mest urvattnade reseförsäkring jag sett.
 
Hej,

Vi hade bokat 1 månad i Miami med avgång nästa tisdag för en efterlängtad gemensam föräldraledighet.
Så det blev ett lite tråkigt uppvaknande idag med nyheten kring USA och gränserna.

Flyget med sas är awardbiljetter och går att avboka, lika så hyrbil och första hotellnatten.
Men vi har tre boenden bokat privat i olika hus till en rätt stor kostnad som redan är betald.
Har pratat med vårt hemförsäkringsbolag ICA där vi har stora villahem med resplus. Svaret där var blankt den täcker inget då länder stänger sina gränser.

Ringde sedan Morderna Kortförsäkringar som SAS Mastercard hänvisade till, samma svar där.

Så lite surt, familjen är ledsna för att den efterlängtade familjeresan uteblir och ingen ersättning från försäkringsbolagen...

Någon som har kollat med AMEX hur de ställer sig till detta?

Några tips?

//Stoffe
Om du verkligen vill åka, kolla och se om du kan routa över UK tex.
 

SunTzu

Medlem
Någon som är insatt i hur Indien hanterar en mellanlandning (tyvärr med en natt på närmaste flygplatshotell) i Bangalore för vidare till Sri Lanka?

Hur är då för länder som inte behöver visum, Norge t.ex?


India cancels all tourist visas, closes Myanmar border as regional coronavirus cases rise - Reuters

“All existing visas, except diplomatic, official, U.N./international organizations, employment, project visas, stand suspended till 15th April 2020,” India’s Health Ministry said in a statement.

The order will come into effect from 1200 GMT on March 13.

It was not clear if the ban would include short-term business visas, though the advisory said anyone with a “compelling reason” to travel to the country could contact their nearest Indian mission.

Spokespeople for India’s Health and Foreign Ministries did not respond to requests for comment.
 
Toppen