Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

igelkotten

Medlem
Verkar som saker håller på att ske i Italien.

"JUST NU: Enligt en ny förordning i Italien, som kommer att skrivas på under lördagen, får ingen komma in i eller lämna regionen Lombardiet och elva provinser i andra regioner, rapporterar Reuters. Lombardiet har över tio miljoner invånare, och där ligger bland annat miljonstaden Milano.
Invånare i områdena som täcks av förordningen uppmanas att enbart röra sig runt för att täcka de grundläggande arbetsbehoven, eller i nödfall. Skolor i Lombardiet och de elva provinserna hålls stängda till tidigast den 3 april.
All semester för sjukvårdsanställda i områdena ställs in. Därtill stängs alla gym, simbassänger, spa- och friskvårdsanläggningar, skidanläggningar, muséer och kulturcentra i områdena. Köpcenter kommer att hållas stängda på helgerna."


Källa: Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

Lite oklart om exempelvis utlänningar får lämna området. Mer info kommer väl komma inom sinom tid.

Utöver Lombardiet är de berörda områdena: Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro e Urbino, Veneto, Padua, Treviso, Asti och Alessandri.
 

M.K

Medlem
@trekker 10 miljoner i karantän i Europa. 1:32 dödsrisk enligt WHO. Klart det finns skäl till oro hos folk, speciellt hos äldre och/eller svagare personer.

Med nuvarande takt i STHLM lär du få ändra Din definition av panik om en vecka eller två om vi nu har en inhemsk spridning. Det visar sig snart.

Jag fortsätter flyga och leva normalt men med mer säkerhetstänk, och extra bagage nuvarande resa. Detta trots att jag inte tillhör någon riskgrupp till skillnad mot äldre släktingar och andra medmänniskor som jag inte vill smitta med vad jag kanske uppfattar som en ovanligt jobbig förkylning. Det är just detta som gör viruset så komplext att bekämpa och något vi inte ska bagatellisera även om medias fokusering är påfrestande.
 

Tonton

Medlem
Verkar som saker håller på att ske i Italien.

"JUST NU: Enligt en ny förordning i Italien, som kommer att skrivas på under lördagen, får ingen komma in i eller lämna regionen Lombardiet och elva provinser i andra regioner, rapporterar Reuters. Lombardiet har över tio miljoner invånare, och där ligger bland annat miljonstaden Milano.
Invånare i områdena som täcks av förordningen uppmanas att enbart röra sig runt för att täcka de grundläggande arbetsbehoven, eller i nödfall. Skolor i Lombardiet och de elva provinserna hålls stängda till tidigast den 3 april.
All semester för sjukvårdsanställda i områdena ställs in. Därtill stängs alla gym, simbassänger, spa- och friskvårdsanläggningar, skidanläggningar, muséer och kulturcentra i områdena. Köpcenter kommer att hållas stängda på helgerna."


Källa: Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

Lite oklart om exempelvis utlänningar får lämna området. Mer info kommer väl komma inom sinom tid.

Utöver Lombardiet är de berörda områdena: Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro e Urbino, Veneto, Padua, Treviso, Asti och Alessandri.

Här finns en visuell bild av det också :)
Skärmavbild 2020-03-07 kl. 23.18.57.png


Källa: Coronavirus, le province da cui si potrà entrare e uscire solo per «motivi gravi» - Corriere.it
 

Traveller

Medlem
Jag har en kombinerat affärs/nöjesresa med rutten ARN-ZRH-SIN, open-jaw HKG-BKK-ZRH-SIN med Swiss F i mars. Tanken var att åka till TPE för att träffa @Traveller efter SIN och sen hem via HKG. Jag funderar på att skippa HKG och bara stanna i SIN.
Att undvika mig genom att stanna i SIN är elakt @Senator men å andra sidan, landar du i TPE nu så får du, om du kommer fån SIN, vila på hotellet under 14 dagar som du måste i Karantän. Här i Taiwan är det så att alla som kommer från Kina, Japan, Korea, Thailand och Singapore hamnar i karantän.
 

Traveller

Medlem
Lite Coronaskvaller från de länder jag varit senaste veckorna,

Indien
TPE till Dehli, Ahmedabad, Bengalore, Mumbai & Hyderabad under 4 dagar. Att komma till Indien från Taiwan var intressant. Jag fick en klisterlapp som det stod "arriving from Taiwan" på, denna skulle jag sätta på bröstet. Flög in med China Airlines. Fick fylla i hälsodeklaration. Vid deboarding var jag först ut och hamnade i en ordentlig hälsocheck. Temp, överlämnande av ifylld hälsodeklaration samt intervju. I visumkontrollen hade vi en alldeles egen kö som bara var för de som ankom från Kina/Taiwan- nästan två timmar i denna delikata kö. I kina fanns inga problem alls. Ingen Coronaskräck så långt ögat och örat nådde.

Australien:
Här märks ingenting annat än att vissa kunder inte tillåter möten med personer som varit på resande fot, andra inte från länder där Corona börjat spridas i större omfattning. Den här gången flög jag Singapore Airlines via MOV & SIN till SYD dit från ARN. Inga tecken på Corona, framför allt inte mellan Moskva och Singapore då kärran var fullproppad i alla klasser. Resan till Taiwan TPE från SYD gick via BKK i en 24 år gammal 747 med gamla biz stolar. Plasthandskar och några munskydd på personalen. Inställd kärra mellan BKK & TPE och jag vart då, efter argumentation, satt på China Airlines 777. 2 personer i biz och ganska tomt där bak. Ifyllnad av hälsodeklaration och vid ankomst var det febercheck och väldigt noga med telefonnummer- aldrig tidigare har en passkontrollant kontrollringt numret till mig men det gjordes denna gång. Då jag kom till Taxiståndet fick jag inte åka med taxin om jag inte hade munskydd. Plockade upp det och åkte med.

Taiwan

Jag bor i Taiwan. Här har de flesta munskydd, alla dörrars handtag, ledstänger i trapport och rulltrappor rengörs hela tiden. Alla använder handsprit. Jag har inte alltid munskydd men upplever att det finns folk som vänder sig om då jag inte har det. Men, om alla andra har munskydd så behöver väl inte jag ett, eller? Varje kund man besöker, eller då jag kommer till mitt kontor, tas tempen. Kunder accepterar inte möten i det fall folk rest de senaste 14 dagarna.

Eftersom jag reser i hela Asien + Pacific är det svårt att planera resorna. Åker jag till Japan, Korea, Thailand, Singapore (förutom transfer) blir jag i karantän 14 dagar hemma. Planerar därför nästa resa till Australien kombinerad med Indien - 14 dagar med handbagge:)
 

Traveller

Medlem
@trekker 10 miljoner i karantän i Europa. 1:32 dödsrisk enligt WHO. Klart det finns skäl till oro hos folk, speciellt hos äldre och/eller svagare personer.

Om man tittar på de länder som har haft stora utbrott har de en sak gemensamt, del av kultur. Kina, Sydkorea, Iran & Italien, alla bor med sina åldrade föräldrar. Kan det vara därför dessa länder har sådan hög dödlighet. Det är ju till stor del de äldre som inte klarar sig.
 

Traveller

Medlem
Om det nu går dåligt för hotellen, varför ser vi ingen tillfällig rea likt det som flygbolagen kör nu? Tycker inte Comfort erbjudandet för 599kr räknas :p
Jag bor på ett Service apartment hotel I Taipei. I fredags tog jag mig till den ansvarige och prutade. Priset har tidigare varit 42.000 kronor per månad. Jag hotade med att flytta, dom vet jag skall bo länge, och tillslut hamnade vi på 31,000 för de kommande 6 månaderna och 34000 som fast efter det. Här i TPE är hotellen rätt tomma. Jag tog en sväng till 101 i går, där det brukar vara fullt, inte nu. Nästan tomt, till och med till Din Tai Fung, världsberömd Dim Sum restaurant, där det brukar vara 30-40 minuters kö varje dag, hela dagarna, finns ingen kö längre.
 

squeezen

Medlem
Här i Singapore (som tillägg till @Traveller s observationer).

en hel del munskydd ser men skulle säga ca 5%.
En del buffer, typ champagne buffer etc är stängda. Vissa hawkers verkar rätt tomma men de vi gått förbi har skyltar ”business as usual”.

strikt registrering vid ankomst till hotell med flygdetaljer, säte, länder besökta osv. Handsprit precis överallt, tom i taxibilar ibland. Varenda affär, restaurant och liknande.

många finare restauranter är fullbokade.
Awareness är total och alla ”hjälper varandra” så att säga.
Varenda större bygge, typ kontorshus eller köpcenter har en kamera vid ankomst som scannar temp.
I gaten till sentosa island mättes temp i pannan på taxi chffisen. (Inte oss konstigt nog).

skrämmande eller bra, vet inte men mycket lunkar som vanligt här. Märker ingen stor skillnad mot tidigare besök mer än vi själva är nojjiga o spritar stup i kvarten.
 
Toppen