Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tonton

Medlem
Talade precis med SAS i ett liknande ärende (andra datum). De ser det som extraordinärt, bokar inte om till andra bolag, det som erbjuds är;
- full återbetalning
- ombokning till senare datum (senast mitten av april)
- ombokning till närliggande fortfarande trafikerad flygplats (endast SAS flyg)

Fast om det är extraordinärt eller inte har ju ingen påverkan på vad som gäller kring ombokning, eller?
 

palmen

Moderator
SAS har ställt in min flight Arlanda-Milano Linate fredag 13/3 pga coronaviruset och danska UD:s rekommendationer. Returen 17/3 är ännu ej inställd och lyckas inte begripa om EU261/2004 aktualiseras när det gäller kompensation för inställt flyg eller om detta räknas som extraordinärt pga rekommendationerna från Danmark. Någon som vet eller vill gissa?
Corona och att danska UD avråder från resa till området får nog i allra högsta grad ses som utanför flygbolagets kontroll och därmed ingen ersättning.
 

Tonton

Medlem
Corona och att danska UD avråder från resa till området får nog i allra högsta grad ses som utanför flygbolagets kontroll och därmed ingen ersättning.

Ingen ersättning i form av monetär kompensation - absolut. Men vad gäller angående ombokning? SAS kan väl inte vägra boka om till andra bolag i en sådan situation?
 

LPC123

Medlem
Kanske har det varit uppe tidigare men vilka rättigheter har man vid inställt flyg och ombokad till en 3,5 tim senare avgång. Kan man begära ombokning till annat bolag för att hinna hem i tid? Orsaken är bara ändrad tidtabell påstår SAS. Ersättning blir det ju inte då det inte är 4tim sent.
 

fcx

Medlem
Corona och att danska UD avråder från resa till området får nog i allra högsta grad ses som utanför flygbolagets kontroll och därmed ingen ersättning.
"Utanför flygbolagets kontroll" och "extraordinärt" betyder inte samma sak. En strejk kan vara inom flygbolagets kontroll, men ändå ses som extraordinärt, precis som kollision med fordon iär utanför flygbolagets kontroll, men ses inte som extraordinärt. Den exakta definitionen är "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits."

Med det sagt, rätten till ombokning är inte kopplad till om flygningen ställts in av extraordinära omständigheter eller ej, så jag ser ingen anledning till att bolaget inte skulle boka om till annat bolag i detta fall.
 
Hej.

Tänkte fråga gällande ett claim enligt EU261 som jag gjort som nekats av Lufthansa.
Vi skulle flyga hem från MEX via FRA till ARN. Inkommande flyg LH498 är sent ca 3 timmar pga storm i Europa. Flyget landar 22:10 lokal tid. Avgångstiden har ändrats från 20:55 till 00:15. Kl 01:15 meddelar personalen i gaten att flyget inte kommer att lyfta för att landningsbanan stänger 01:00. Ny tid blir 15:00. Vi blir inkvarterade på hotell vid flygplatsen. När vi checkar in igen och pratar med personalen och frågar vad som hände och varför vi inte lyfte 00:15 som utsatt så meddelade de att besättningen hade fastnat i trafiken och därför kunde vi inte lyfta. Så pga deras personals fel blev en försening på 3 timmar till 18 timmar. Jag har fått avslag på mitt claim med hänvisning till dåligt väder. Har de verkligen rätt att göra det när den förseningen är en bråkdel av den totala?
 

Migato

Medlem
Vet inte faktiskt. Det finns väl den där klausulen om extraordinära omständigheter. Jag använda mig av Airhelp efter att jag blev nekad från Norwegian och då gick de med på det.
 

palmen

Moderator
Hej.

Tänkte fråga gällande ett claim enligt EU261 som jag gjort som nekats av Lufthansa.
Vi skulle flyga hem från MEX via FRA till ARN. Inkommande flyg LH498 är sent ca 3 timmar pga storm i Europa. Flyget landar 22:10 lokal tid. Avgångstiden har ändrats från 20:55 till 00:15. Kl 01:15 meddelar personalen i gaten att flyget inte kommer att lyfta för att landningsbanan stänger 01:00. Ny tid blir 15:00. Vi blir inkvarterade på hotell vid flygplatsen. När vi checkar in igen och pratar med personalen och frågar vad som hände och varför vi inte lyfte 00:15 som utsatt så meddelade de att besättningen hade fastnat i trafiken och därför kunde vi inte lyfta. Så pga deras personals fel blev en försening på 3 timmar till 18 timmar. Jag har fått avslag på mitt claim med hänvisning till dåligt väder. Har de verkligen rätt att göra det när den förseningen är en bråkdel av den totala?
Om Lufthansas personal fastnat i trafik och därmed kommit för sent till er avgång är det absolut inte extraordinärt utan snarare dålig planering från Lufthansa. Låter som ni ska ha ersättning i detta fall.
 
Om Lufthansas personal fastnat i trafik och därmed kommit för sent till er avgång är det absolut inte extraordinärt utan snarare dålig planering från Lufthansa. Låter som ni ska ha ersättning i detta fall.

Jo men hur påvisar jag det? Jag såg iofs att besättningen ankom efter ny utsatt tid 00:15 för vi var ju vid gate då. Att de fastnade i trafiken fick jag ju bara höra av markpersonalen.
 

Agö

Medlem
Jo men hur påvisar jag det? Jag såg iofs att besättningen ankom efter ny utsatt tid 00:15 för vi var ju vid gate då. Att de fastnade i trafiken fick jag ju bara höra av markpersonalen.
Det är inte du som ska påvisa det. Det är Lufthansa. Vägrar de pröjsa, kör bara "see you in court".
 
Toppen