Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Tonton

Medlem
SAS hantering av rullstolar....

Har i förtid fyllt i och bekräftat vilken sorts assistans som behövs via SAS formulär på hemsidan, samt fått mailsvar från en faktiskt person (ej automail). Vid check-in så bekräftas detta också och på rullen så läggs det på två tags, en för check-in, och en "Delivery at Aircraft"-lapp.


EWR-ARN
Landar 30 min före schemalagd tid. SAS har glömt att kontakta assistans... Rullen lastas av och skickas iväg direkt. Vi påpekar att den skulle levereras direkt till flygplanet. Efter att en i personalen tillslut lyckats lokalisera rullen så kommer den på en liten truck och står nedanför gatebryggan på APRON. Därifrån ska den då bäras upp (typ 15 trappsteg?). Kan personen på trucken göra det? Ja. Kan SAS-anställda personen bredvid oss på gatebryggan göra det? Ja. Görs det? Nej. Varför undrar man då? Jo, enligt fackliga regler så får enbart assistansteamet göra sådan lyft*. Är Assistansteamet där? Nej, de hade ju glömts bort initialt... Jag erbjuder mig då att själv gå ner dessa steg och sedan bära upp den.. Det var det också big no-no på. Således var vi tvungna att vänta tills assistansteamet kommit så att de kunde lyfta upp den 15 steg. Detta tog alltså 30 min från och med att vi hade de-boardat planet....

* Ja, jag tycker sådan regler kan vara bra - men lite svängrum måste det allt finnas?!

ARN-CPH
Min vän summerade med rullstolen summerade denna delen ganska bra (jag hoppade av på ARN):

"1. Bad flera gånger om att få rullstolen direkt vid flygplanet INNAN avgång. Detta bekräftades i gaten. Det står till och med på lappen ”leave at aircraft”
2. Kommer till Kastrup, tar 15 minuter innan Falks assistans kommer.
3. Körs som en ***** parad genom flygplatsen på en sådan sjukhusrulle till luggage claim där jag får vänta framför ”odd sized luggage” på stolen, håller som konsekvens på att missa mitt vanliga bagage som kom på det vanliga bandet"
 

samet

Medlem
Återigen misslyckas Landvetter med bagagehanteringen.
Ankomst SK165. Enligt skyltningen ska bagaget komma på band 2 19.21
Tiden går och 19.21 passeras utan att det kommer något bagage. Efter 5 min upptäcker jag att det snurrar en massa väskor på band 5 så går dit och tittar. Mycket riktigt är det bagaget från SK165 som ligger där.
Det blev missad flygbuss och kommer att bli klagomål till SAS.
Att det ska vara så svårt att skicka ut bagaget på rätt band.
Långt ifrån första gången det händer på Landvetter :mad:

/TT

Bedrövligt! Världens undergång!
Behöva vänta 12min på nästa flygbuss... ;)
 

danielhog

Medlem
SAS hantering av rullstolar....

Har i förtid fyllt i och bekräftat vilken sorts assistans som behövs via SAS formulär på hemsidan, samt fått mailsvar från en faktiskt person (ej automail). Vid check-in så bekräftas detta också och på rullen så läggs det på två tags, en för check-in, och en "Delivery at Aircraft"-lapp.


EWR-ARN
Landar 30 min före schemalagd tid. SAS har glömt att kontakta assistans... Rullen lastas av och skickas iväg direkt. Vi påpekar att den skulle levereras direkt till flygplanet. Efter att en i personalen tillslut lyckats lokalisera rullen så kommer den på en liten truck och står nedanför gatebryggan på APRON. Därifrån ska den då bäras upp (typ 15 trappsteg?). Kan personen på trucken göra det? Ja. Kan SAS-anställda personen bredvid oss på gatebryggan göra det? Ja. Görs det? Nej. Varför undrar man då? Jo, enligt fackliga regler så får enbart assistansteamet göra sådan lyft*. Är Assistansteamet där? Nej, de hade ju glömts bort initialt... Jag erbjuder mig då att själv gå ner dessa steg och sedan bära upp den.. Det var det också big no-no på. Således var vi tvungna att vänta tills assistansteamet kommit så att de kunde lyfta upp den 15 steg. Detta tog alltså 30 min från och med att vi hade de-boardat planet....

* Ja, jag tycker sådan regler kan vara bra - men lite svängrum måste det allt finnas?!

ARN-CPH
Min vän summerade med rullstolen summerade denna delen ganska bra (jag hoppade av på ARN):

"1. Bad flera gånger om att få rullstolen direkt vid flygplanet INNAN avgång. Detta bekräftades i gaten. Det står till och med på lappen ”leave at aircraft”
2. Kommer till Kastrup, tar 15 minuter innan Falks assistans kommer.
3. Körs som en ***** parad genom flygplatsen på en sådan sjukhusrulle till luggage claim där jag får vänta framför ”odd sized luggage” på stolen, håller som konsekvens på att missa mitt vanliga bagage som kom på det vanliga bandet"
Sånt här är så mycket viktigare att sköta rätt än prio bagage och boarding och allt annat. Tack för att du delar med dig!
 

igelkotten

Medlem
SAS hantering av rullstolar....

Har i förtid fyllt i och bekräftat vilken sorts assistans som behövs via SAS formulär på hemsidan, samt fått mailsvar från en faktiskt person (ej automail). Vid check-in så bekräftas detta också och på rullen så läggs det på två tags, en för check-in, och en "Delivery at Aircraft"-lapp.


EWR-ARN
Landar 30 min före schemalagd tid. SAS har glömt att kontakta assistans... Rullen lastas av och skickas iväg direkt. Vi påpekar att den skulle levereras direkt till flygplanet. Efter att en i personalen tillslut lyckats lokalisera rullen så kommer den på en liten truck och står nedanför gatebryggan på APRON. Därifrån ska den då bäras upp (typ 15 trappsteg?). Kan personen på trucken göra det? Ja. Kan SAS-anställda personen bredvid oss på gatebryggan göra det? Ja. Görs det? Nej. Varför undrar man då? Jo, enligt fackliga regler så får enbart assistansteamet göra sådan lyft*. Är Assistansteamet där? Nej, de hade ju glömts bort initialt... Jag erbjuder mig då att själv gå ner dessa steg och sedan bära upp den.. Det var det också big no-no på. Således var vi tvungna att vänta tills assistansteamet kommit så att de kunde lyfta upp den 15 steg. Detta tog alltså 30 min från och med att vi hade de-boardat planet....

* Ja, jag tycker sådan regler kan vara bra - men lite svängrum måste det allt finnas?!

ARN-CPH
Min vän summerade med rullstolen summerade denna delen ganska bra (jag hoppade av på ARN):

"1. Bad flera gånger om att få rullstolen direkt vid flygplanet INNAN avgång. Detta bekräftades i gaten. Det står till och med på lappen ”leave at aircraft”
2. Kommer till Kastrup, tar 15 minuter innan Falks assistans kommer.
3. Körs som en ***** parad genom flygplatsen på en sådan sjukhusrulle till luggage claim där jag får vänta framför ”odd sized luggage” på stolen, håller som konsekvens på att missa mitt vanliga bagage som kom på det vanliga bandet"

Illa. Problemet ar ju att flygbolaget ska jobba tillsammans med flygplatsen for att fa allt att rulla... vilket i manga fall ar perfect recept for sadana har kommunikationsfel. Har rest flera ganger med rullstol med SAS, och har i 95% av gangerna inte haft nagra problem. Tyvarr ar det just i sadana situationer man vill ha 100% effektivitet.
 

sandek

Medlem
Fick min sämsta mat på ett flygplan någonsin i SAS Plus mellan SFO och CPH med SK936 20/2. Fruktansvärt uselt var det.

Otrevlig personal också som bara stressade rakt igenom för att kunna släcka kabinen.
 
Toppen