Senaste nytt

Bonusresa Japan. First Class. År 2021.

molntankar

Medlem
Jag har nyligen avslutat min första riktiga bonusresa.

Jag börjar denna tråd med @011430121 -- du får rätt; det blir dags för en ny resa förr snarare än senare. Beroendeframkallande sa du? :)

Mål: Japan
2-4-1 voucher: ja; 1 -- måste användas senast december 2020
EuroBonus-poäng på kontot idag: drygt 105 000
Vem reser? Jag och min flickvän (2)
Resa (hur länge och när): 3-4 veckor, vår eller höst 2021.
Utgår ifrån: ARN
Klass: First (i brist på poäng eller tillgänglighet: Business)


Jag älskar Japan. Om det fanns tid och resurser skulle jag åka dit minst en gång per år. Jag skulle göra Japan till "mitt Thailand". Jag har sedan en tid tillbaka tänkt att det måste bli en bonusresa dit, och det är för tillfället vad mitt sikte är inställt på.

Den här gången vill jag göra det bättre än förra gången. Jag vill applicera tips, tricks och lärdomar som jag fått från BC för att få till en lite häftigare resa ur routing-perspektiv. Min förra resa var väldigt "standard"; helt utan krusiduller -- det vill jag ändra på till nästa resa.

Nu önskar jag input. Med Japan som mål är jag öppen för förslag på hur vi kan resa dit
Det krävs 225 000 poäng i First från Europa till Centrala Asien och Fjärran östern. Jag vill inte använda fler poäng för att få till en "mer kreativ resa", utan vill hålla mig inom 225k + 241-voucher (eller 165k + 241-voucher). Dock kan jag eventuellt tänka mig att stoppa in någon vanlig revenue-biljett någonstans.

Jag har förstått att jag kan boka med mellanlandning på vägen i högst 24h.
Kan man boka flera mellanlandningar av den typen (tänk övernattning) i samma resa?

Jag har också förstått att man kan boka open-jaw, och sen själv hitta på hur man tar sig från B till C.
Är det möjligt att boka "open-jaw" för både start och slutdestination?

Jag har några idéer, men ingenting är på något vis satt i sten och därför välkomnar jag precis all input och alla idéer som BC-folket har.

Idé 1:
Stockholm, via Frankfurt, via Singapore (< 24h uppehåll, övernattning) till Sapporo.
Stanna i Japan 3-4 veckor.
Tokyo till Stockholm.
Möjligen inblandade flygbolag: SAS, Lufthansa, Singapore Airlines, ANA.

Idé 2:
Stockholm, via Istanbul, via Singapore (< 24h uppehåll, övernattning) till Sapporo.
Stanna i Japan 3-4 veckor.
Tokyo till Stockholm.
Möjligen inblandade flygbolag: Turkish Airlines, Singapore Airlines, ANA.

Idé 3:
Klipp och klistra från idé 1 och 2, och flyg till Seoul. Open jaw. Flyg till Japan på egen hand (revenue), och hitta på något mer.


Vad tycker ni?
Har ni någon annan idé på hur man tar sig till Japan på ett kul sätt?
Pluspoäng för intressanta städer att stanna < 24h i, bra flygbolag att flyga med, och häftiga lounger att besöka. Jag är helt öppen!

Jag måste också passa på att fråga: hur får man, ur ett strategiskt perspektiv, enklast till en sån här resa?
Hur skulle ni gjort när det är så många pusselbitar som måste falla på plats?
 

Mr.cake

Medlem
Jag har precis bokat en resa till Sapporo inför deras snow festival. Flygrutten är anpassad för att få maximal tid i Japan då vi endast kommer att vara där i en vecka. Flyger följande rutt ARN-VIE-HND-CTS /open jaw/ HND-FRA-ARN, med Austrian -ANA-ANA // Lufthansa-Lufthansa. Däremot kanske du är sugen på att flyga deras nya businessclass produkt. Då flyger du via LHR till HND.

För inrikes i Japan rekommenderar jag att du flyger med ANA:s Experience ticket som kör fast pris och är förmånligt prissatta. Tror JAL erbjuder liknande produkt. https://www.ana.co.jp/en/ch/promotions/share/experience_jp/

Min rekommendation är också att se efter om det pågår olika evenemang under den perioden du har tänkt att åka. T.ex körsbärsblommningen eller bland det häftigaste jag har varit på "kishiwada danjiri". Googla för galenskap :D
 

molntankar

Medlem
Tack @Mr.cake !

Ja, jag har själv varit i Japan både under vår och höst, och känner (utan att ha någon erfarenhet) att sommar och vinter inte lockar för egen del. Jag tänker att sommaren är för varm, och att vintern är för kall. Lagom är bäst, som man säger ;)
Jag har haft turen att uppleva tex körsbärsblommen. För några år sedan lyckades vi pricka in "full bloom" i Kanazawa. Riktigt, riktigt häftigt! Också väl värt ett besök!

När det gäller resandet i Japan föredrar jag tåg. Jag tycker att det är en fröjd att åka shinkansen och skulle nästan kunna åka till Japan bara för att få resa runt med tåg där. Dock inser jag att det från exempelvis Sapporo kan vara en god idé att titta på flyg, och därför får jag passa på att tacka för tipset med ANA, det ska jag verkligen kolla på!

Poängen med min nästa bonusresa är lite följande: Japan är målet -- men vägen dit vill jag vara kreativ med. När jag bokade min förra bonusresa hade jag inte en tanke på att man kunde "hitta på något roligt" med själva bokningen; själva rutten. Jag ringde bara SAS och sa "jag vill flyga från ARN till SIN med Singapore Airlines", och så blev det så. Den här gången vill jag ta till mig av idéer från BC.

Jag hade en väldigt god upplevelse av Singapore, och att bo på Marina Bay Sands, och flygplatsen Changi. Därför skulle jag nog vilja att resan till Japan återigen tar mig via Singapore, om så bara för < 24h. Jag föreställer mig att man kan resa med tex Lufthansa från Frankfurt, till Singapore. Därefter reser man från Singapore till Sapporo med Singapore Airlines. Båda dessa flyg i First (helst!), för möjligheten att delvis testa just First, men också därför att jag gärna kliver in i First Class lounge både i FRA och i SIN.

Jag har fått höra att First Class lounge i FRA ska vara Europas bästa -- vilket givetvis är en subjektiv uppfattning, men ändå. Därav skulle det vara kul att testa. Dock har jag från annat håll hört att det är via Istanbul man ska flyga, för att få testa lounge på deras nya flygplats osv. Själv har jag ingen egen erfarenhet av detta så jag måste gå på "tips från coachen" (det är här BC kommer in), så att säga.

Hem tänkte jag att det kunde vara kul att testa ANAs direktlinje Tokyo - Stockholm, som lär vara i full gång vid den här tidpunkten. Dock har jag ingen aning om den ens skulle erbjuda First. Kankse skulle man kunna flyga First med ANA till någon annan stad i Europa om Stockholm inte kommer tillåta detta.

Vi får se. Än är det ett bra tag kvar innan jag fått ihop poängen och resan ska bokas -- förhoppningsvis blir det tillräcklig med poäng för First. En dag i taget, helt enkelt.

Jag googlade "kishiwada danjiri" ... :D
 

molntankar

Medlem
Jag tänkte ta tillfälle i akt och skriva en uppdatering för den här tråden. Jag förstår att det är många som inte orkar läsa "wall of text", men ni som gör det är varmt välkomna hit! :)

Efter att jag skapade tråden har jag gjort mycket mer research än innan jag skapade tråden. Uräskta BC; borde veta bättre förstås.

Lufthansa First Class
Jag har bland annat fått reda på att om jag vill boka Lufthansa First Class, med EuroBonus-poäng (finns inget alternativ för min del) så har jag möjlighet att göra det maximalt 15 dagar innan tilltänkt avgång. Det är inte omöjligt, men helt klart skapar det stora svårigheter. Jag gick över ån efter vatten här; [url=https://www.businessclass.se/forum/threads/tips-boka-lufthansa-first-med-eurobonus-po%C3%A4ng.36155/]det finns ju faktiskt en tråd här på BC om precis detta...[/URL]

Great Circle Mapper
Jag har fått grepp om det här lilla verktyget för att rita ut en tilltänkt (och i framtiden, förhoppningsvis; lyckad) bokning. Snyggt blir det också.

ExpertFlyer
Jag testar ExpertFlyer under deras "free 5 days trial". Mest för att få ett grepp om det här verktyget som tycks vara en skänk från ovan för awards-jägare. Efter min trial-period kommer jag att låta det ligga ett tag för att sedan övergå till betalande användare när jag har nytta av det (läs: när jag har tillräckligt med poäng). OM DET INTE finns någon med bättre tips på verktyg för det här ändamålet?


Jag har fått en mer klar bild över hur jag önskar att rutten ska gå.

  • Om jag vill flyga ANA i First måste det bli från Tokyo till London eller Frankfurt. Glöm Stockholm.
  • Om jag vill flyga från Singapore till Japan med Singapore Airlines i First så är Tokyo enda alternativ. Glöm Sapporo för den sakens skull alltså.


Uppdatering kring poäng-läget
Vid start av tråden hade jag drygt 105 000 p.

+ 30 000 p
Jag deltog i CDON-kampanjen för 30 000 poäng extra.

+ 6000 p
En vän till mig ställer upp som "EuroBonus-donator". Medlem i EuroBonus sedan länge; inget intresse av medlemskapet. Han accepterade en inbjudan till SAS AmEx Classic som gav mig dessa poäng.

+ 10 000 p
En annan vän hade 10 000 p utgående som han skickade över till mig.

+ 5000 p
Köp från kreditkort

+ 500 p
Shopping i portalen

+ 600 p
Flyg SAS Go

- 25 000 p
Om man är uppmärksam här på BC så har man kanske sett en tråd jag skapade nyligen. Här försvann 25 000 p, men: det är 25 000 p "som jag lånar ut till framtiden", och jag kommer att få tillbaka antingen dessa 25 000 p eller 50 000 p.

(Några av siffrorna ovan är avrundade neråt)

Summa (cirka): 132 000 p

Jag jagar vidare.

Jag ritade upp min tilltänkta rutt i Great Circle Mapper, finns här:
[url=http://www.gcmap.com/mapui?P=ARN-FRA-SIN-TYO-CTS-TYO-LHR-ARN&MS=wls2&MP=r&DU=mi]ARN-FRA-SIN-TYO-CTS-TYO-LHR-ARN[/URL]

map.gif

(kartan förtjänar inte Blue Marble innan resan faktiskt är bokad :D)

Slutligen:

Jag har förstått att många som vill resa Lufthansa First först bokar en annan resa (i annan klass) för att säkerställa själva resan; sedan ger de sig på att försöka boka Lufthansa First när det börjar bli dags. Jag tänker att jag kanske måste göra på samma sätt.

Min fundering går som följande:

ARN - FRA

FRA - SIN
Det är denna resa jag vill göra i Lufthansa First. Min starka förhoppning här är att jag kan stanna i SIN < 24h. Jag vill gärna sova en natt i SIN (utan att det ska kosta extra i bonus).
  • FRÅGA 1A: borde jag försöka boka den resan med Lufthansa Business först för att sedan se om jag kan boka om den här delen till First när det närmar sig?
  • FRÅGA 1B: Kan jag lika gärna boka den resan med ett annat bolag, säg Singapore Airlines, för att sedan försöka boka om till Lufthansa First? Gör det någon skillnad? Hur skulle ni gjort?
SIN - TYO
Den här resan vill jag göra med Singapore Airlines i First. Samma frågor som ovan; om man inte får tag i biljett i first -- ska man boka i Business och sedan hoppas på det bästa?

I TYO har jag kommit till "målet". Här blir det ett uppehåll på 2-4 veckor, med någon resa till CTS (revenue).

TYO-LHR
Denna resa vill jag göra i ANA First.

LHR-ARN
Nu vill jag bara hem.

FRÅGA 2A: När jag har nåt 165k poäng, borde jag försöka låsa den här rutten och resan i Business innan jag ger mig på First?

FRÅGA 2B: Om man får till en blandning av klasser i en första bokning, hur går en "ombokning" till rent konkret? Rätta mig om jag har fel, men jag har förstått att när man ringer in för att göra ändringar i en bokning så släpper systemet den bokning man har och att det då faktiskt finns en risk att man blir utan bokning (för att någon annan hinner plocka det man redan bokat).

FRÅGA 2C: Om ett uppehåll på < 24h är viktigt (Singapore), så är det ju två väldigt exakta pusselbitar som ska falla på plats: FRA - SIN, uppehåll, SIN - TYO. Detta kan ju vara rätt svårt som det är, för det måste finnas awards på båda dessa rutter i de klasser man önskar. Finns det något knep för att öka chanserna att få till detta?

JAG VET: att det är näst intill omöjligt att få till detta med så många pusselbitar som ska falla på plats här. Jag är väl medveten om att det kanske inte alls går att genomföra detta. Men det här är målet och så får vi se om jag lyckas. Man ska väl ha drömmar och ambitioner, annars kommer man med säkerhet ingenstans.
 

Johans00

Medlem
Jag tänkte ta tillfälle i akt och skriva en uppdatering för den här tråden. Jag förstår att det är många som inte orkar läsa "wall of text", men ni som gör det är varmt välkomna hit! :)

Efter att jag skapade tråden har jag gjort mycket mer research än innan jag skapade tråden. Uräskta BC; borde veta bättre förstås.

Lufthansa First Class
Jag har bland annat fått reda på att om jag vill boka Lufthansa First Class, med EuroBonus-poäng (finns inget alternativ för min del) så har jag möjlighet att göra det maximalt 15 dagar innan tilltänkt avgång. Det är inte omöjligt, men helt klart skapar det stora svårigheter. Jag gick över ån efter vatten här; det finns ju faktiskt en tråd här på BC om precis detta...

Great Circle Mapper
Jag har fått grepp om det här lilla verktyget för att rita ut en tilltänkt (och i framtiden, förhoppningsvis; lyckad) bokning. Snyggt blir det också.

ExpertFlyer
Jag testar ExpertFlyer under deras "free 5 days trial". Mest för att få ett grepp om det här verktyget som tycks vara en skänk från ovan för awards-jägare. Efter min trial-period kommer jag att låta det ligga ett tag för att sedan övergå till betalande användare när jag har nytta av det (läs: när jag har tillräckligt med poäng). OM DET INTE finns någon med bättre tips på verktyg för det här ändamålet?


Jag har fått en mer klar bild över hur jag önskar att rutten ska gå.

  • Om jag vill flyga ANA i First måste det bli från Tokyo till London eller Frankfurt. Glöm Stockholm.
  • Om jag vill flyga från Singapore till Japan med Singapore Airlines i First så är Tokyo enda alternativ. Glöm Sapporo för den sakens skull alltså.


Uppdatering kring poäng-läget
Vid start av tråden hade jag drygt 105 000 p.

+ 30 000 p
Jag deltog i CDON-kampanjen för 30 000 poäng extra.

+ 6000 p
En vän till mig ställer upp som "EuroBonus-donator". Medlem i EuroBonus sedan länge; inget intresse av medlemskapet. Han accepterade en inbjudan till SAS AmEx Classic som gav mig dessa poäng.

+ 10 000 p
En annan vän hade 10 000 p utgående som han skickade över till mig.

+ 5000 p
Köp från kreditkort

+ 500 p
Shopping i portalen

+ 600 p
Flyg SAS Go

- 25 000 p
Om man är uppmärksam här på BC så har man kanske sett en tråd jag skapade nyligen. Här försvann 25 000 p, men: det är 25 000 p "som jag lånar ut till framtiden", och jag kommer att få tillbaka antingen dessa 25 000 p eller 50 000 p.

(Några av siffrorna ovan är avrundade neråt)

Summa (cirka): 132 000 p

Jag jagar vidare.

Jag ritade upp min tilltänkta rutt i Great Circle Mapper, finns här:
ARN-FRA-SIN-TYO-CTS-TYO-LHR-ARN

Visa bifogad bild 106609
(kartan förtjänar inte Blue Marble innan resan faktiskt är bokad :D)

Slutligen:

Jag har förstått att många som vill resa Lufthansa First först bokar en annan resa (i annan klass) för att säkerställa själva resan; sedan ger de sig på att försöka boka Lufthansa First när det börjar bli dags. Jag tänker att jag kanske måste göra på samma sätt.

Min fundering går som följande:

ARN - FRA

FRA - SIN
Det är denna resa jag vill göra i Lufthansa First. Min starka förhoppning här är att jag kan stanna i SIN < 24h. Jag vill gärna sova en natt i SIN (utan att det ska kosta extra i bonus).
  • FRÅGA 1A: borde jag försöka boka den resan med Lufthansa Business först för att sedan se om jag kan boka om den här delen till First när det närmar sig?
  • FRÅGA 1B: Kan jag lika gärna boka den resan med ett annat bolag, säg Singapore Airlines, för att sedan försöka boka om till Lufthansa First? Gör det någon skillnad? Hur skulle ni gjort?
SIN - TYO
Den här resan vill jag göra med Singapore Airlines i First. Samma frågor som ovan; om man inte får tag i biljett i first -- ska man boka i Business och sedan hoppas på det bästa?

I TYO har jag kommit till "målet". Här blir det ett uppehåll på 2-4 veckor, med någon resa till CTS (revenue).

TYO-LHR
Denna resa vill jag göra i ANA First.

LHR-ARN
Nu vill jag bara hem.

FRÅGA 2A: När jag har nåt 165k poäng, borde jag försöka låsa den här rutten och resan i Business innan jag ger mig på First?

FRÅGA 2B: Om man får till en blandning av klasser i en första bokning, hur går en "ombokning" till rent konkret? Rätta mig om jag har fel, men jag har förstått att när man ringer in för att göra ändringar i en bokning så släpper systemet den bokning man har och att det då faktiskt finns en risk att man blir utan bokning (för att någon annan hinner plocka det man redan bokat).

FRÅGA 2C: Om ett uppehåll på < 24h är viktigt (Singapore), så är det ju två väldigt exakta pusselbitar som ska falla på plats: FRA - SIN, uppehåll, SIN - TYO. Detta kan ju vara rätt svårt som det är, för det måste finnas awards på båda dessa rutter i de klasser man önskar. Finns det något knep för att öka chanserna att få till detta?

JAG VET: att det är näst intill omöjligt att få till detta med så många pusselbitar som ska falla på plats här. Jag är väl medveten om att det kanske inte alls går att genomföra detta. Men det här är målet och så får vi se om jag lyckas. Man ska väl ha drömmar och ambitioner, annars kommer man med säkerhet ingenstans.

1A: Ja, bäst att säkra upp i förväg, finns en risk om du väntar att det inte släpps några platser i F. Skönt då att ha en backup ifall du exempelvis bokat förbetalt hotell och/eller tagit ut semesterdagar.
1B: Boka det du helst vill ha, anslutningar inom Europa brukar inte vara något större problem utifall du behöver ändra dessa med kort varsel. Jag hade valt Business på SQ före Lufthansa alla dagar i veckan.
2A: Ja, börja med att låsa en rutt om det finns platser, kostar bara 150 att boka om.
2B: Har inte full koll, men är relativt säker på att de tar bort segment för segment. Hela resan försvinner inte.
2C: Borde inte vara några större problem, SQ har sex dagliga flighter Singapore - Tokyo som det brukar finnas gott om awards på. Kan tillägga att det mig veterligen inte går att boka SIN-TYO i F som award tyvärr.
 

molntankar

Medlem
1A: Ja, bäst att säkra upp i förväg, finns en risk om du väntar att det inte släpps några platser i F. Skönt då att ha en backup ifall du exempelvis bokat förbetalt hotell och/eller tagit ut semesterdagar.
1B: Boka det du helst vill ha, anslutningar inom Europa brukar inte vara något större problem utifall du behöver ändra dessa med kort varsel. Jag hade valt Business på SQ före Lufthansa alla dagar i veckan.
2A: Ja, börja med att låsa en rutt om det finns platser, kostar bara 150 att boka om.
2B: Har inte full koll, men är relativt säker på att de tar bort segment för segment. Hela resan försvinner inte.
2C: Borde inte vara några större problem, SQ har sex dagliga flighter Singapore - Tokyo som det brukar finnas gott om awards på. Kan tillägga att det mig veterligen inte går att boka SIN-TYO i F som award tyvärr.

Tack så väldigt mycket för ditt informativa, långa och utförliga svar! Oerhört uppskattat!

1A: ja jag tar till mig av detta. Säkra upp först. Det är helt klart som du säger; semester och hotell och dylikt måste ju också på plats.

2C: Tack för informationen. Trist att det inte går att boka i F. När det gäller logistiken för resan ville jag gärna få till ett besök i Singapore Airlines First Lounge i Singapore. Det var ett av "delmålen", men jag antar att man inte kan få allt. Då skulle jag troligen kunna boka direkt till CTS om jag ändå inte kan få F till TYO. Dock hänger det på att det finns Award Business till CTS. Annars blir det helt enkelt Award Business till TYO.

Tack igen!
 

palmen

Moderator
Om jag vill flyga från Singapore till Japan med Singapore Airlines i First så är Tokyo enda alternativ. Glöm Sapporo för den sakens skull alltså.
Detta kan du glömma om inget ändras, Singapore släpper inte First till Tokyo för Eurobonus, aldrig någonsin sett en sådan bokning och om inget ändras är det bara att du glömmer detta.


Jag har förstått att många som vill resa Lufthansa First först bokar en annan resa (i annan klass) för att säkerställa själva resan; sedan ger de sig på att försöka boka Lufthansa First när det börjar bli dags. Jag tänker att jag kanske måste göra på samma sätt.
Ja det stämmer att du bokar något annat, självklart något som passar in till sen tänkta First flighten.

SIN - TYO
Den här resan vill jag göra med Singapore Airlines i First. Samma frågor som ovan; om man inte får tag i biljett i first -- ska man boka i Business och sedan hoppas på det bästa?
Se ovan

FRA - SIN
Det är denna resa jag vill göra i Lufthansa First. Min starka förhoppning här är att jag kan stanna i SIN < 24h. Jag vill gärna sova en natt i SIN (utan att det ska kosta extra i bonus).
  • FRÅGA 1A: borde jag försöka boka den resan med Lufthansa Business först för att sedan se om jag kan boka om den här delen till First när det närmar sig?
  • FRÅGA 1B: Kan jag lika gärna boka den resan med ett annat bolag, säg Singapore Airlines, för att sedan försöka boka om till Lufthansa First? Gör det någon skillnad? Hur skulle ni gjort?
FRA-SIN med Lufthansa First är svårt men inte omöjligt att hitta. Vill du flyga Lufthansa First har du mycket bättre chans på Shanghai eller Peking, även Tokyo och Hong Kong är vanligare.
Åker zu vidare från Singapore med Singapore vill du inte boka Singapore Airlines till Singapore. Det skulle innebära att flighterna blir married och ändrar du något måste du avboka båda flighterna. Det är dock möjligt att göra divorce på dessa två flighter men det kräver att man kontaktar Singapore och det gör aldrig Tallinn av någon anledning.
 

folo

Medlem
FRÅGA 2A: När jag har nåt 165k poäng, borde jag försöka låsa den här rutten och resan i Business innan jag ger mig på First?

Har inte åkt Lufthansa Business själv men har sett videos och det ser mer ut som tåg-förstaklass med 2-2-2 seating. Värt att ha i åtanke om du reser ensam och föredrar privacy.
 
Toppen