Senaste nytt

SAS -Det finns inget skandinaviskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

nixa

Medlem
Youtube har onekligen varit en bra kompass för sånt här. Finns i princip inget som fått mestadels negativa votes som slutat i något bra. Och denna ligger nu på 235 upp och 11k ner. Redan där är detta en katastrof, oavsett vad man må tycka om innehållet personligen.

Riktigt, riktigt dåligt SAS.
 

Hachans

Medlem
Youtube har onekligen varit en bra kompass för sånt här. Finns i princip inget som fått mestadels negativa votes som slutat i något bra. Och denna ligger nu på 235 upp och 11k ner. Redan där är detta en katastrof, oavsett vad man må tycka om innehållet personligen.

Riktigt, riktigt dåligt SAS.

Alla som på något sätt arbetar med närvaro i sociala medier vet att brigadeade youtube-klipp knappast är ett pålitligt mätinstrument för något öht alls mer än i detta fall hur många alt right-troll man retat upp på 4chan.
 

Whiskey

Medlem
De som blir provocerade av detta måste lida av extremt dålig självkänsla och brist på ironi.

Utgångspunkten i filmen är att det finns en gemensam skandinavisk kultur samt att den är självklar även för ickeskandinaver. Därför kan man uttrycka sig som man gör.

Bra SAS!
 

LSH

Medlem
SAS har tagit bort alla kommentarer på youtube nu med de får ligga kvar på fejsbuuks. Ser framför mig att PR-avdelningen har lite panik just nu. Personligen tyckte jag filmen var trevlig, men hade nog kunnat förutspå att extremhögertrollen inte tycker det...
 
D

Deleted member 30163

Guest
SAS har tagit bort alla kommentarer på youtube nu med de får ligga kvar på fejsbuuks. Ser framför mig att PR-avdelningen har lite panik just nu. Personligen tyckte jag filmen var trevlig, men hade nog kunnat förutspå att extremhögertrollen inte tycker det...
Eventuellt är också filmen borta..
 

lit01

Medlem
Jag tror inte du har sett hela, alternativt inte förstått. Runt 1 minut och 40 sekunder in säger de vad som är unikt skandinaviskt. Det är att ta med sig det hem som man tycker är bra, och förfina. Att vi ger oss ut i världen, som får oss att tänka stort, trots vår ringa storlek. Dvs att vi är öppna för nya idéer oavsett var de kommer ifrån och göra de till våra.

Filmen förnekar inte skandinavisk kultur, utan hyllar skandinavisk kultur. Vi lever inte i en isolerad värld, utan alla människor, och kulturer, tar intryck från varandra.
Problemet är inte att Sverige o Skandinavien är ett litet område med stort utbyte med omvärlden.

Problemet är att SAS hävdar i reklamfilmen att det inte finns något skandinaviskt. Det är felt rent faktamässigt. Och det är moraliskt förkastligt.

Ett skandinaviskt flygbolag som påstår att Skandinavien inte finns. Jag fattar ingenting.
 

lit01

Medlem
Det är inte lätt med hörförståelse i alla lägen, men om du går till 1.30 i filmen så säger de exakt det som jag påstår! :)

Men det har andra redan påpekat i tråden nedan.

Och detta är ju den första tråden du är aktiv i på länge så I rest my case om alla de punkter jag skrev tidigare.
1.30, syftar du på den afrikanske killen som pratar om our ancestors the vikings?

Kulturell appropiering skulle jag säga.

Men enligt din logik så finns väll inga distinkta kulturer utan alla är allting. Jag blir japan såfort jag sätter min fot i japansk tunnelbana.
 

johansch

Medlem
Herregud vad dåligt. Av ett statligt ägt bolag. Lägg ner/sälj/avyttra. Omedelbart.

Jag antar att vi (Svenska staten) kan sälja vår andel av SAS-flottan till Norwegian eller något annat intresserat bolag. Något annat värde än maskinparken finns det nog inte?
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen