Senaste nytt

Vilka flygbolag ska man välja för resa till Kanarieöarna om man vill resa med full service?

Hachans

Medlem
Två kommentarer;
Är övertygad om att det finns efterfrågan på bekvämt resande. På de SAS flyg både från CPH samt
via OSL jag flugit har det varit 6-8 rader i Plus.

Hade det funnits en efterfrågan och ett sätt att göra pengar på det hade det funnits, var så säker.

Men man kan inte räkna raderna i plus eller på business hos LH (vilka många gånger kostar mindre än plus) och dra slutsatsen att man skulle vilja betala för det det skulle kosta att flyga widebody med lie flat.

Det är säkert många som skulle tycka det var trevligt om det kostade samma som plus. Men så ser inte verkligheten ut.

Och helt krasst - och detta låter snobbigt jag vet - kan man och vill man hosta upp 50k för två pers enbart för flygbiljetter så är nog Palmas rätt långt ner på listan över ställen man kan tänka sig åka till.
 

palmen

Moderator
Förra året Lufthansa FRA-LPA räknade jag till 10 rader i business. De som betalar runt 3.000kr/ natt för lyxboende är nog även beredda betala xtra för bekvämt resande. Vad smärtgränsen är för biljettpriset, ingen aning.
Det finns väldigt många som bara ser flyg som transport A till B och vill att detta ska kosta så lite som möjligt. När man väl kommer fram till sin destination så lägger man pengar där på bra mat, dryck och boende.
Vi är lite speciella på detta forumte som gärna lägger mycket pengar på själva flygresan men inte nödvändigtvis bor på de lyxigaste hotellen och äter på de finaste restauranger när vi kommer fram. Sen finns det självklart en hel del på forumet som lägger mycket pengar på flyg, boende och mat/dryck där allt förväntas vara top of the line, det är dock en relativt liten målgrupp rent generellt om man tittar på alla som reser, framförallt till Kanarieöarna.
 

Hachans

Medlem
Vad tror ni det kostar att chartra ett privatjet för 8p? Typ Hawker eller cessna?

Enligt privatefly.com kostar 8 pax i privatjet 27 680 euro en väg, så 553000 SEK tor. Ger ett pris på 69 200kr per person.

Pallar du ta dig till Dusseldorf kan du en gång i veckan flyga med Hahn Air till PMI för dryga 20000. Deras lilla plan rymmer 10 pers har jag för mig. En rätt trevlig upplevelse även om jag bara rest med dem mellan Luxembourg och Dusseldorf.


https://www.hahnair.aero/wp-content/uploads/2019/05/Infoblatt_de.pdf
 

ulagun

Medlem
Det finns väldigt många som bara ser flyg som transport A till B och vill att detta ska kosta så lite som möjligt. När man väl kommer fram till sin destination så lägger man pengar där på bra mat, dryck och boende.
Vi är lite speciella på detta forumte som gärna lägger mycket pengar på själva flygresan men inte nödvändigtvis bor på de lyxigaste hotellen och äter på de finaste restauranger när vi kommer fram. Sen finns det självklart en hel del på forumet som lägger mycket pengar på flyg, boende och mat/dryck där allt förväntas vara top of the line, det är dock en relativt liten målgrupp rent generellt om man tittar på alla som reser, framförallt till Kanarieöarna.
Bra sammanfattning.
För vår del t.ex. är Kanarieöarna en nödlösning för sol och värme vinterhalvåret när vi inte känner för 10-12 timmars flyg till ställen vi trivs bättre.
Och visst är många av oss här lite speciella. Reser ofta med (välbeställda) vänner som aldrig skulle komma på tanken att betala extra för en businessbiljett, även om det innebär en marginell merkostnad. De vill från A till B punkt slut.
Däremot, .....
De gånger vi kan guesta dem in i en lounge är de verkligen inte nödbedda. Tvärtom
 

SimonXYZ

Medlem
Jo, tror det ska gå att köpa seatblock fortfarande. Skulle själv aldrig göra det dock - min medresenär får ju då seatblock på min bekostnad...:confused: Då sitter jag hellre med en till medresenär mellan oss. :)
Om du inte vill bjuda på det kan du blocka fönsterplatsen och själv sitta i mitten. Förmodligen ganska ovanligt, men vad gör man inte för att rätt ska bli rätt. :)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Vad tror ni det kostar att chartra ett privatjet för 8p? Typ Hawker eller cessna?
Jag skulle prata med exempelvis Jonair. Dom har ju ett antal Piper och någon finare turboprop, alla tar 8 pers.
Även grafair finns ju från Bromma som har en del Sessna.

Det är ju inte gratis, ett par hundra tusen kostar det nog precis som @Hachans nämnde. Och det one-way.
 

ekf

Medlem
Vad tror ni det kostar att chartra ett privatjet för 8p? Typ Hawker eller cessna?
För att ta en liten jämförelse..

En Piper PA-28-161 kostar enligt uppgift cirka 1500 kr/h i drift (underhåll, bränsle mm). Marschfarten är 100-120 knop och sträckan ARN-LPA är ca 2300 nm enligt gcmap.com.

Ponera att man hade kunnat flyga raka vägen och samtidigt inte behövt landa utmed vägen för att tanka, vila etc så tar det drygt 19h enkel väg. Flygplanet tar 4 personer, inklusive pilot. Det blir drygt 9500 kr/person enkel väg utan att ta hänsyn till pilotens lön, landningsavgifter mm.
Jag tror att du hellre hade flugit i SAS Go... ;)
 
Toppen