Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej alla!
Sitter fast i Hamburg pga av stormen. Är ombokad till imorgon kväll, dvs 1 dygns försening. Antar att jag inte har rätt till ersättning men flygbolaget står för hotell och mat och dryck för skälig kostnad.
Då undrar jag vad som är skäligt. Middag ikväll och lunch imorgon. (Frukost ingår i hotellet).
 

danielhog

Medlem
Hej alla!
Sitter fast i Hamburg pga av stormen. Är ombokad till imorgon kväll, dvs 1 dygns försening. Antar att jag inte har rätt till ersättning men flygbolaget står för hotell och mat och dryck för skälig kostnad.
Då undrar jag vad som är skäligt. Middag ikväll och lunch imorgon. (Frukost ingår i hotellet).
Stämmer genrellt att du inte har rätt till ersättning om du blir försenad pga väder. Däremot måste flygbolaget se till att du kommer fram så fort som möjligt. Imorgon kväll låter inte orimligt, men om du hittar biljetter med flyg som går tidigare hade jag påtalat det och velat bli ombokad till tidigare avgång eller sparat som bevisföring för att kräva ersättning senare.

Skäligt går alltid att ha olika uppfattningar om, men en medelklass eller medel+ restaurang har jag aldrig haft problem med.

Min inställning är generellt att jag inte äter dyrare eller tar utlägg som jag inte kan stå för själv om det skulle bli så i slutändan, och det hr hittills visat sig vara skäliga kostnader.
 
Stämmer genrellt att du inte har rätt till ersättning om du blir försenad pga väder. Däremot måste flygbolaget se till att du kommer fram så fort som möjligt. Imorgon kväll låter inte orimligt, men om du hittar biljetter med flyg som går tidigare hade jag påtalat det och velat bli ombokad till tidigare avgång eller sparat som bevisföring för att kräva ersättning senare.

Skäligt går alltid att ha olika uppfattningar om, men en medelklass eller medel+ restaurang har jag aldrig haft problem med.

Min inställning är generellt att jag inte äter dyrare eller tar utlägg som jag inte kan stå för själv om det skulle bli så i slutändan, och det hr hittills visat sig vara skäliga kostnader.
Tack Daniel! Som alltid, ett snabbt svar här på BC
 

Tonton

Medlem
Då var det återkopplingsdags!

Case1: Försening, ingen ersättning!
Case2: Downgrade, 400€ per person

Rimligt säger jag och går vidare i livet!

Tack för återkoppling! Onkelingen ett intressant case. Personligen trodde jag att SAS skulle neka det - men positivt, från kundperspektiv, att de inte gjorde det :)
 

richard87

Medlem
Råkade ut för lite strul inatt med Luftwaffe. Skulle flyga:

KWI-FRA 0230-0640
FRA-ZRH 0845-0935

Startmotorn på ena motorn rasade vid gate i Kuwait och vi blev 2:47h sena till Frankfurt. Ombokad till FRA-ZRH 1305-1355 som hade gjort mig 4:20 sen till Zurich. Missade dock därmed anslutning till ARN med Swiss på separat biljett och blev därför ombokad till LH802 direkt till ARN på egen begäran och landade därmed i Stockholm 13:07 (3 timmar och 28 minuter "sen").

Har jag något case för ersättning? Har ingen aning om hur ombokad destination påverkar.

Återkoppling - €600pp i kompensation. Försening räknas till ursprungsdestinationen (ZRH), och dit hade vi blivit >4h sena om vi inte blivit ombokade till ARN.
 

Scanwing

Medlem
Flög mer Qatar i slutet av november via Doha till Johannesburg. Flyget från Arlanda landade 35min sent och det tog ytterligare 15min tills vi var i terminalen då det blev buss.

Det gjorde att bytestiden mellan flygen på 60min inte höll och vi blev ombokade till ett flyg 11h senare. Har nu mailat fram och tillbaka med Qatar sedan mitten vad december, för de först hävdar det inte var deras fel. Men fanns ingen rimlig förklaring utan är bara deras tajta anslutningstid som är problemet.

Har de i olika omgångar velat ha in kopia på bokning, pass och fullmakt från de i mitt sällskap. Men nu varit helt tyst i tre veckor.

Någon som har erfarenhet av Qatar och 261-claims? Går de att få igenom? Vill helst inte använda någon av firmorna för ersättning, om de inte är så att det är enda vägen...
 
Toppen