Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring Amex Elite

Hafermann

Medlem
Fråga till hyrbils-/försäkringsexpertisen.
Om uppdragsgivare betalt flygresa och jag själv samtliga övriga kostnader (hotell, mat, hyrbil) med mitt Elitekort, gäller försäkringen?

Flygkostnaden är definitivt en större del än 25% av resan. Hur bedöms detta?
 

Berglund

Medlem
gäller försäkringen?
75% av resans kostnader, skall betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Når du inte det utan en massa om, och, men, samt oändliga förklaringar och piruetter och försäkringen är viktig för dig - då hade jag säkrat upp på annat sätt. Du kan ha tur och det går bra men det kan också bli att du står helt utan försäkring när olyckan väl har inträffat. Fråga dig själv, är det värt den risken? Är du sugen på det eventuella krånglet det innebär att försöka påvisa att försäkringen eventuellt skulle gälla?
 

NotRyan

Medlem
Fråga till hyrbils-/försäkringsexpertisen.
Om uppdragsgivare betalt flygresa och jag själv samtliga övriga kostnader (hotell, mat, hyrbil) med mitt Elitekort, gäller försäkringen?

Flygkostnaden är definitivt en större del än 25% av resan. Hur bedöms detta?

75% av resans kostnader, skall betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Når du inte det utan en massa om, och, men, samt oändliga förklaringar och piruetter och försäkringen är viktig för dig - då hade jag säkrat upp på annat sätt. Du kan ha tur och det går bra men det kan också bli att du står helt utan försäkring när olyckan väl har inträffat. Fråga dig själv, är det värt den risken? Är du sugen på det eventuella krånglet det innebär att försöka påvisa att försäkringen eventuellt skulle gälla?

Som @Berglund antyder. Resan består av både flygbiljett, boende, hyrbil och annat och 75% av detta måste vara betalt med kortet, så NEJ du kommer inte att ha skydd genom kortet!
 

Hafermann

Medlem
75% av resans kostnader, skall betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Når du inte det utan en massa om, och, men, samt oändliga förklaringar och piruetter och försäkringen är viktig för dig - då hade jag säkrat upp på annat sätt. Du kan ha tur och det går bra men det kan också bli att du står helt utan försäkring när olyckan väl har inträffat. Fråga dig själv, är det värt den risken? Är du sugen på det eventuella krånglet det innebär att försöka påvisa att försäkringen eventuellt skulle gälla?
Piruettter? Tycker att det finns en enda väldigt tydlig frågeställning.
Jag har naturligtvis uppsäkrat på annat håll. Det är inte så att jag är helt ovetandes om hur det fungerar. Har försäkring genom insurance4carhire, men kände att det kanske skulle vara en smidigare handläggning genom Amex.
Tack @NotRyan för tydligt svar på min fråga.
 

Matore

Medlem
Det finns en massa varianter med hur man betalar, ibland bor man hemma hos någon, ibland är det poängbetalt etc.
Jag har varit i kontakt med AXA flera gånger och frågat olika medarbetare och får ungefär samma svar: har du betalt 75% av kostnader som uppstått för DIG så gäller försäkringen. Att du blir bjuden på en flygresa verkar inte räknas som kostnad i deras ögon. Så med det resonemanget och vad jag utläser av vad du ska betala så har ju du i princip betalt 100% av dina kostnader. Ring AXA du med och ställ den hypotetiska frågan. Intressant att se om du får samma svar.
 

Rebel

Medlem
Jag har inte läst reglerna på just amex nya försäkring. men med andra kort så just med hyrbil så är det bara hyrbilen som ska vara betald med kortet. gärna hela hyran av bilen med samma kort. jag har aldrig fått frågan om hur resten av resan är betalad.
 

Coalcandy

Medlem
Det finns en massa varianter med hur man betalar, ibland bor man hemma hos någon, ibland är det poängbetalt etc.
Jag har varit i kontakt med AXA flera gånger och frågat olika medarbetare och får ungefär samma svar: har du betalt 75% av kostnader som uppstått för DIG så gäller försäkringen. Att du blir bjuden på en flygresa verkar inte räknas som kostnad i deras ögon. Så med det resonemanget och vad jag utläser av vad du ska betala så har ju du i princip betalt 100% av dina kostnader. Ring AXA du med och ställ den hypotetiska frågan. Intressant att se om du får samma svar.

När jag har haft kontakt med dem med samma fråga fick jag svaret att även flygresan (som jag inte betalt) skulle räknas med.
Jag gjorde dock aldrig något försäkringsärende av det, då jag fått detta svar. Kanske var dumt. Gällde en bagageförsening.
 
Det är min uppfattning att 75% av kostnaderna DU har betalat är det som gäller.
Jag har behövt utnyttja försäkringen på bla Kina tjänsteresor, på dessa bokar och betalar mina Kinesiska kompisar hotel osv.
Amex har frågat och jag har svarat som det varit och de har varit nöjda med det svaret.
 

adhoc76

Medlem
Och... tror att det kommenterats på annat håll i en annan tråd, men visst är det så att det det inte spelar någon roll om flygbiljetterna är en award? 75% räknas på vad som faktiskt betalts?

Edit: @Matore hade flera exempel - önskar bara att det blir övertydligt utklarat.
 
Toppen