Senaste nytt

American Express Membership Rewards - green, gold, platinum?

molntankar

Medlem
Just det. Kostnaden per voucher är relevant.
5000:- i årskostnad plus valutapåslaget för en voucher-spend, givet X% av köpen gjorda utomlands.
Nästan 9000:- för en voucher.

Men för 2 vouchers kanske det blir mer förmånligt egentligen, eftersom årsavgiften ändå måste betalas.

Sedan finns ju övriga förmåner.

Ja. Dock har vouchern inget eget värde. Det är viktigt att inte glömma det.
Jag tror det är lätt hänt att man blir fartblind i jakten på nästa voucher.

Värdet för vouchern står helt i relation till hur många EB-poäng man har att nyttja tillsammans med vouchern.
Om vi säger att man lyckas få ihop 100 000 poäng under ett år, och en voucher, då kan man flyga 2 personer t/r i Business till Los Angeles.
Där får vouchern värdet av "en business biljett till Los Angeles" (enkelt sett).

Säg istället att man får ihop 2 vouchers, men bara 130 000 poäng under ett år. Då blir den första voucherns värde som i ovan exempel, men nästa voucher får (enkelt sett) bara värdet av en t/r i ekonomi till Amsterdam (för två personer) eller värdet av en t/r till Los Angeles i eknomi för en person.

Destinationerna är bara exempel, förstås.

Huruvida det är eftersträvansvärt att nå 0, 1 eller 2 vouchers under ett kalenderår beror helt enkelt på vilket värde du tillsammans med intjänade EB-poäng kan ge dessa vouchers.
 
Tänkte försöka slippa skapa en ny tråd, insåg nyss att Platinum och MR har rätt många partners. Kör redan MC Premium och Amex Premium för EB. Tänkte kanske satsa på nån partner för MR-poäng med. Tips? Fattar att det delvis beror på vad man själv uppskattar men tänkte om det är nån partner som är extra förmånlig?

Har lite poäng hos Radisson så kanske kör på dem om inget bättre förslag dyker upp.
Qatar? Qsuite lockar lite.
 

MrDollar

Medlem
Hilton poäng :)

30 grader i februari - Conrad Rangali med Hiltonpoäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tänkte försöka slippa skapa en ny tråd, insåg nyss att Platinum och MR har rätt många partners. Kör redan MC Premium och Amex Premium för EB. Tänkte kanske satsa på nån partner för MR-poäng med. Tips? Fattar att det delvis beror på vad man själv uppskattar men tänkte om det är nån partner som är extra förmånlig?

Har lite poäng hos Radisson så kanske kör på dem om inget bättre förslag dyker upp.
Qatar? Qsuite lockar lite.
 

MrDollar

Medlem
Vet dock inte om det är bästa bang for the buck, men jag växlar mina MR till just Hilton. Sen försöker jag i övrigt att alltid bo hos Hilton för att få poäng den vägen också. Dom är ganska generösa med X2, X3 poäng kampanjer så det går ganska fort att samla poäng om man har några nätter per år.
Ok tack!, aldrig ens varit på ett Hilton men har ju guld via kortet nu..
 
Jag funderar på att skaffa Amex guld eller green. Jag har ingen hotell status någonstans och tar alla utgifter jag har på firman med ett företagskort. Däremot har vi en privat spend på 25-35 000 per månad. Idag har vi bara sas mcard premium för bonusprogram men eftersom vi har barn i skolåldern så är vi inte så flexibla i vårt resande vilket gör det svårt att använda bonuspoängen på flygresor. Därför börjar jag snegla på vanliga Amex och kunna växla poängen till hotellövernattningar. Är det någon vits för oss att ta Amex guld istället för green?
/Hans
 

Highbury

Medlem
Har du nytta av den bättre reseförsäkringen och 4 besök per år i Priority pass så ta guld annars kan du lika gärna gå på green. Du får iof tillgång till The Hotel Collection via guld men du får oftast bättre pris direkt via hotellet.
 
Om jag har utgifter på ett Amex green eller gold på ca 300 000 per år och merparten i SEK. De poäng jag får, vad räcker de till? Kan jag bo några dagar på ett vettigt hotell på Miami Beach eller måste jag vänta på att spara ihop två års utgifter för att jag ska få något för poängen?
MVH/Hans
 

Senator

Moderator
Om jag har utgifter på ett Amex green eller gold på ca 300 000 per år och merparten i SEK. De poäng jag får, vad räcker de till? Kan jag bo några dagar på ett vettigt hotell på Miami Beach eller måste jag vänta på att spara ihop två års utgifter för att jag ska få något för poängen?
MVH/Hans

Jag skulle nog fundera på ett SAS AMEX Elitekort i ditt fall då. Tyvärr ger det annars liten utväxling kan jag tycka. Det ger 60.000 EuroBonuspoäng.
 

joakgarp

Medlem
Om jag har utgifter på ett Amex green eller gold på ca 300 000 per år och merparten i SEK. De poäng jag får, vad räcker de till? Kan jag bo några dagar på ett vettigt hotell på Miami Beach eller måste jag vänta på att spara ihop två års utgifter för att jag ska få något för poängen?
MVH/Hans
Du får en natt på ett mediokert hotell hos Marriott med 300k MR. Det blir 30 000 Marriott-poäng. Vet inte vad Hilton-gänget säger men jag tror det är samma sak där, kanske en nivå högre upp hos Hilton. Poäng till hotell hos Amex är kasst.
Växla istället poängen till något av flygbolagen eller helst kör ett SAS-kort om du vill ha maximalt med utdelning så kan du och frugan unna er en flygresa inom europa eller något.
 
Toppen