Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

aikputte

Medlem
Jag har bokat Emirates Bangkok - Hongkong 29 feb med retur 1 mars.

Det verkar tveksamt att jag åker den delen av min resa.
Om jag fattat det rätt så får man full återbetalning av Emirates för resor fram till 29 feb, så returen vet jag inte.

Hotellnatten i Hongkong får jag inte återbetald så frågan är om jag kan få nåt tillbaka från kreditkortsbolaget, men då måste nog alla vara överens om att man inte ska flyga till Hongkong.

Resan är inte nödvändig för mig, men det hade ju såklart vara kul att åka och man undrar ju hur allvarligt det är eller om det går bra så länge man inte blir hostad i ansiktet av någon...
 

squeezen

Medlem
Hong kong verkar ju diffa en del hur de tänker mellan bolag.

Vissa lägger nästan HongKong under ”kina” i sin definition medan andra ser det helt separat. Har en first class A klass. Bokad till Singapore med två dygn i hk på vägen ut första veckan i mars. Känns lite skakis men just nu inget att göra. WHO för ju iaf separat statistik för HK och är ju inte kaos ännu.
Får väl vara on top och ev boka om. Hong kong är väl ända ett av få ställen som ännu har öppna gränsen mot mainland.

Nästa fråga, gränsen in mot singapore, som är stängd för kina, innefattar den hk också?

I så fall är ju min resa per definition inte genomförbar...
 
Du får inga stämplar i passet men frågan är om du räknas som att ha "varit i Kina" när du senare ska fylla i hälsodeklaration inför ankomst till destinationen.
Slutdestination är Sapporo i Japan. F n har de endast restriktioner för personer som besökt områdena runt Wuhan vad jag förstår. Skulle de införa restriktioner för hela Kina borde blir väl antagligen flighten (Air China) också bli inställd.
 

Canadien

Medlem
Slutdestination är Sapporo i Japan. F n har de endast restriktioner för personer som besökt områdena runt Wuhan vad jag förstår. Skulle de införa restriktioner för hela Kina borde blir väl antagligen flighten (Air China) också bli inställd.

Du får nog höra med myndigheterna i Sapporo. Inget av det vi kan kill/tjej-gissa här i tråden kommer ha betydelse på hur det verkligen går till i immigrationen där. Som ankommande till Seoul härom dagen kontrollerade de fick inte specifikt ifall jag kom från Kina eller ej i feberkontrollen eller i tullen, men möjligen att passkontrollen kollade av alla passager.
 

NotRyan

Medlem
Hong kong verkar ju diffa en del hur de tänker mellan bolag.

Vissa lägger nästan HongKong under ”kina” i sin definition medan andra ser det helt separat. Har en first class A klass. Bokad till Singapore med två dygn i hk på vägen ut första veckan i mars. Känns lite skakis men just nu inget att göra. WHO för ju iaf separat statistik för HK och är ju inte kaos ännu.
Får väl vara on top och ev boka om. Hong kong är väl ända ett av få ställen som ännu har öppna gränsen mot mainland.

Nästa fråga, gränsen in mot singapore, som är stängd för kina, innefattar den hk också?

I så fall är ju min resa per definition inte genomförbar...
Gäller mainland China, alltså INTE Hong Kong eller Macau.
 

Glenn E

Medlem
Sitter här i loungen till PJ Hilton vid Kuala Lumpur och funderar lite.
Jag borde ju åka tillbaka till Shanghai och jobba någongång. Jag har en retur med Singapore Airlines 6 april
Än så länge är det ju inte så dåligt i Shanghai med 254 fall och 1 död så sjukvården mäktar nog med det.
Tänkte boka en poängresa från Bali till Shanghai en tisdag om 2 veckor så kan man se hur situationen är då.
Till Shanghai med ANA som fortfarande flyger. Tillbaka 4 april med Singapore Airlines precis som returen från Bali 6 april. Blir det sämre kanske ANA slutar flyga till Shanghai inom 2 veckor och då är ju beslutet lätt. Är det fortfarande inreseförbud till Indonesien i april är det ju det även till Singapore och då blir flygen inställda och man får tillbaka poängen.
 
Toppen