Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

marbe166

Medlem
I morse flögs OY-KBC (340) upp till ARN från CPH. Var det möjligen för att sättas in på ORD (som dock inte behövdes eftersom LN-RKT är i trafik igen), eller kan det vara så att man faktiskt placerar en maskin som reserv på ARN nu när man har gott om lediga resurser?

Det är ju mycket troligt, men jag förstår inte riktigt varför man inte tog en 330 till det (t.ex. SE-REH), eftersom ARN normalt inte har några 340 alls. Vore väl smidigast att ha ett plan med rätt config som reserv...
 

Lauda 777

Medlem
Det är ju mycket troligt, men jag förstår inte riktigt varför man inte tog en 330 till det (t.ex. SE-REH), eftersom ARN normalt inte har några 340 alls. Vore väl smidigast att ha ett plan med rätt config som reserv...
Just SE-REH är ju en 330E, inget som behövs på Arlanda då dom långa linjerna är flyttade till Köpenhamn.

Sen tror jag att man hellre har A340 som reserv då dom är dyrare i drift än A330. Alltså bättre att flyga med A330 i standardprogrammet.
 

lucasd

Medlem
I morse flögs OY-KBC (340) upp till ARN från CPH. Var det möjligen för att sättas in på ORD (som dock inte behövdes eftersom LN-RKT är i trafik igen), eller kan det vara så att man faktiskt placerar en maskin som reserv på ARN nu när man har gott om lediga resurser?

Den ska ha flugits dit för att anpassa sina reserver. Så ja! Hoppas den blir kvar! Gillar 340 mer än 330..
 

KalleSus

Medlem
Just SE-REH är ju en 330E, inget som behövs på Arlanda då dom långa linjerna är flyttade till Köpenhamn.

Sen tror jag att man hellre har A340 som reserv då dom är dyrare i drift än A330. Alltså bättre att flyga med A330 i standardprogrammet.
SAS två återstående långlinjer från Stockholm har fortsatt huvudsakligen flugits med 330E.
Däremot stämmer det att SAS hellre tycks ställa 340 som reserv just nu. En 330E (LN-RKS) har senaste veckan varit inlagd på "stora rotationen", som nu, exklusive PEK och PVG, består av LAX, SFO, NRT och HKG.
 

Lauda 777

Medlem
Enligt uppgift så ska OY-KBC utrangeras till sommaren i år. Så kanske den får en lugn avslutning på sin karriär, som reserv på Arlanda.
Intressant, tänker att dom ändå är väldigt fräscha med nya kabiner och allt. Men man kanske måste finansera A350 delvis istället för att testa nya rutter.
 

Homer

Medlem
Länken ser ut så här
SAS - Claim Form

xyz är i mitt fall 36 tecken, så om du har det IDt kan du få fram det igen

Har själv lärt mig den jobbiga vägen att man inte kunnat hitta det efteråt så tar alltid och sparar ner länken så man har den efter att ha anmält något

Naturligtvis glömde jag att göra detta senaste gången, jag ringde till kundtjänst och fick svaret att de kan inte heller
se status, den jag pratade med gick och frågade någon, och det enda de kan göra är att skicka en e-post till den som handlägger ärendet och fråga.

Är det verkligen så illa eller är det läge för huca ?
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Intressant, tänker att dom ändå är väldigt fräscha med nya kabiner och allt. Men man kanske måste finansera A350 delvis istället för att testa nya rutter.
Tror tyvärr inte riktigt att det är läge att testa nya rutter nu på ett tag, så det är nog ganska logiskt att dom utrangerar A340 i den takten dom kan och känner lämpligt.
 
Toppen