Senaste nytt

Rådgivning + värvning

Davvelavve

Medlem
Hej nu har jag läst endel här men känner mig ändå osäker kring vilket kort man ska välja.

Såhär ser situationen ut:
Målet är 2-4-1 i business resa med SAS.
1. Jag har 120000 i ren boendekostnad per år, går det att betala via betalo eller liknande?
2. Leasingbil med wv finans (tror jag, det är en seat men VW äger väl seat) ca 2900 i mån.
Utöver det kommer ju vanliga inköp och bensin (mat från willys som tar Amex).

Så vilket kort rekommenderas? Amex premium tycker jag verkar bäst, men tycker det är lite låga poäng per krona.
Hade ni tagit ett sas mastercard också som komplement?

Tar gärna värvning från Amex och betalo och liknande. Hoppas jag lagt tråden rätt här nu.
 

Davvelavve

Medlem
Glömde: går det att betala in till Amex när man vill? Tex om man betalar en faktura på 5000, går det att betala in 5000 till Amex ett par dagar efteråt?
 
Hej nu har jag läst endel här men känner mig ändå osäker kring vilket kort man ska välja.

Såhär ser situationen ut:
Målet är 2-4-1 i business resa med SAS.
1. Jag har 120000 i ren boendekostnad per år, går det att betala via betalo eller liknande?
2. Leasingbil med wv finans (tror jag, det är en seat men VW äger väl seat) ca 2900 i mån.
Utöver det kommer ju vanliga inköp och bensin (mat från willys som tar Amex).

Så vilket kort rekommenderas? Amex premium tycker jag verkar bäst, men tycker det är lite låga poäng per krona.
Hade ni tagit ett sas mastercard också som komplement?

Tar gärna värvning från Amex och betalo och liknande. Hoppas jag lagt tråden rätt här nu.
Välkommen.
Det första är att du ska INTE få värvninga på PM.
Finns en speciellt tråd med dom som får värva denna månad.
Får du värvningar på PM så anmäl dessa till Mod då det inte är tillåtet längre.

Glömde: går det att betala in till Amex när man vill? Tex om man betalar en faktura på 5000, går det att betala in 5000 till Amex ett par dagar efteråt?
Ja det går

Nya regler för värvning till Amex (gäller tills vidare) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited by a moderator:

Walter

Medlem
1. Jag har 120000 i ren boendekostnad per år, går det att betala via betalo eller liknande?
2. Leasingbil med wv finans (tror jag, det är en seat men VW äger väl seat) ca 2900 i mån.

Hyran borde du kunna betala via exempelvis betalo. Bilen är nog svårare, har inte själv VW finans utan BMW, men det kontot är spärrat att betala till då de tillhör ett kreditinstitut.

När det gäller kort är frågan om amex elite inte är rätt ändå. Om du tar hela hyran plus all inköp kanske du ändå kan nån 2x 2-4-1 på ett år. Du får fler poäng för dina köp men samma avgift på betalo och en högre värvningsbonus.
 

eddo

Medlem
Jag själv valde mellan sas amex premium/elite. Slutade med att jag valde premium då jag troligen inte kommer upp i 300k spend per kalenderår. Tycker inte att det är värt den högre kortavgiften för 5 p extra per 100 kr. Når dessutom guldstatus genom legs med sas så baspoängen kändes inte så lockande.

Om jag skulle ha högre spend på över 300k hade jag utan tvekan valt Elite för att få en extra 2-4-1 voucher. Eller om de statusgrundande poängen hade varit nödvändiga för att nå högre nivå.

Angående att kombinera Amex med premium så är det en bra kombo. Jag själv har endast amex men det är klart att det är bra att ha ett kort som backup tex när en butik ej tar amex. Brukar även vara kampanjer med dubbla poäng med MC då och då.
Med MC Premium får du även 1000 p per månad du använder kortet. Så kör du Amex Elite + MC Premium kombinerat ger det 32k statusgrundande poäng per år
 
Tycker absolut du ska ta ett Mastercard också då det är ett nödvändigt komplement till Amex och trots väldigt mycket Amex fokuserande tidigare år så har man ändå haft en 150kkr och uppåt med spendering på sitt MC. Framförallt blir det lite mer när det är dubbla poängkampanjer osv. Dock kan det ju räcka med ett vanligt till att börja med beroende på hur hårt du kommer gå ut med poängsamlandet men framförallt är det ifall du behöver statuspoängen osv. Ja fly premium är bra men när man precis börjat samla poäng och jag tittar på din spendering så kommer du troligtvis inte ha mer poäng än de du behöver nyttja tillsammans med din 2-4-1.

Gällande Amex hade jag nog börjat med ett Premium i år och sedan beroende på hur det går med allt så kan du uppgradera till ett Elit då det ju har en betydligt högre avgift. Åter igen, såvidare du inte vill ha statuspoängen för att jaga guldkort etc. hos SAS. Då är ju en kombo med Elit samt MC Premium kanon. Vet ju inte riktigt hur mycket du flyger idag etc.

Hyra går att betala via Billhop eller som du säger Betalo. Har man lyckats värva lite kompisar/familj etc. till Billhop så man har lite gratisspend så är det ju smart. Har man inte det och ska betala avgiften så är det ju lite hur mycket man behöver få tag på sin voucher som avgör skulle jag säga eller ifall man saknar lite poäng för en resa. Dock, har man ett elitkort så blir det väl ändå hyffsad kostnad för poängen om man tar alla räkningar bara för poängens skull. I slutändan lite hur myket man själv värderar de till.
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Vet du att du har många inköp där de inte tar amex? (Krog resturang kan vara vanligt med bara mc). Har du nytta av fly premium rabatten?
Har dålig koll på vilka som tar Amex faktiskt men händer ju att man är ute och röjjer, på sommaren framförallt.

Fly premium har jag inte hört talas om.
 
Har dålig koll på vilka som tar Amex faktiskt men händer ju att man är ute och röjjer, på sommaren framförallt.

Fly premium har jag inte hört talas om.

Det har ju blivit betydligt bättre med Amex och nu tar ju Willys, Lidl osv det också men personligen så är det fortfarande rätt många restauranger som jag besöker som ej tar det. eller om man t.ex. reser i Spanien, Italien och många andra länder för den delen. Finns givetvis trådar om det här också men är ju svårt att hinna läsa igenom exakt allt =)
 
Toppen