Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

varva77

Medlem
Om en vecka är det äntligen dags... någon som har koll på hur det är med pengar där nuförtiden? Det jag menar är om det bara är att plocka ut i automat numera eller är det någon "taktik" man bör använda sig av?? Har väl varit en massa med tjafs genom åren med mer eller mindre hyperinflation, accepterar inte vissa betalsätt osv. Kanske är helt ut och cyklar men tips emottages tacksamt...
 

JohannesE

Medlem
Om en vecka är det äntligen dags... någon som har koll på hur det är med pengar där nuförtiden? Det jag menar är om det bara är att plocka ut i automat numera eller är det någon "taktik" man bör använda sig av?? Har väl varit en massa med tjafs genom åren med mer eller mindre hyperinflation, accepterar inte vissa betalsätt osv. Kanske är helt ut och cyklar men tips emottages tacksamt...

För ett år sedan var det fritt fram att plocka ut ur automater, tror inte det har ändrats sedan dess. De hade dock spärr på 4000 monopolpengar om jag minns rätt. Det togs ut en avgift motsvarande cirka 50 SEK på varje uttag. Vi betalade med kort i 9 fall av 10, det enda fallet man behövde en El Bunto var för diverse dricks och taxibilar.
 
Om en vecka är det äntligen dags... någon som har koll på hur det är med pengar där nuförtiden? Det jag menar är om det bara är att plocka ut i automat numera eller är det någon "taktik" man bör använda sig av?? Har väl varit en massa med tjafs genom åren med mer eller mindre hyperinflation, accepterar inte vissa betalsätt osv. Kanske är helt ut och cyklar men tips emottages tacksamt...
Inga problem senaste året. Valutan har hållit sig stabil efter raset när svarta marknaden dog ut.

582f933c489b8e64779d4b79b4eb1936.jpg
 
Har fascinerat läst igenom tråden. Jag var i Buenos Aires 2010 och då var det inga problem med att växla pengar osv. Sen verkar det ha varit som så att man skulle växla på svarta marknaden, dock så justerades de officiella kurserna i början av 2016. Hur ser det ut nu? Är det uttag i automat samt kortbetalningar som gäller?

Just nu finns tankarna på 2.5 dygn i staden, vad borde jag inte missa (jag har som sagt varit där innan men då mest jobb, och de två lediga dagarna jag hade ägnades åt att gå, dricka rödvin och kolla på tango, så har lite diffusa minnen om vilka ställen jag var på ;)).
 

micke

Medlem
Ska ut på en kryssning som utgår från Buenos Aires och har några dagar där framför allt efteråt.
Har googlat och sett att det kan vara ganska mycket rån där. Själv är jag ju ganska ljushyad och frugan är från Asien så det lär ju lysa om oss att vi är turister. Nån som har nån erfarenhet eller tips inför resan?
 

WTP

Medlem
Bumpar tråden. Buenos Aires första gången för mig på onsdag. Vad är bästa sättet att ta sig från EZE till stan?
Tack på förhand.
 

ante888

Medlem
Bumpar tråden. Buenos Aires första gången för mig på onsdag. Vad är bästa sättet att ta sig från EZE till stan?
Tack på förhand.

Använde Tienda Leon för några år sedan, fungerade bra. Man kunde åka buss in till centrum, eller få en taxi genom dem som kör dig var du vill.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

oxxax

Medlem
Jag blir nästa person att bumpa tråden i hopp om något eller några nya bra tips.
11-16/3 åker jag med morsan med LH F till Buenos Aires (tack BC för tips om 2-4-1kampanj), men jag har ännu bara gjort två bokningar. En lyckad för ett restaurangbesök, och en klantig flygbokning.
- Den klantiga flygbokningen avser flyg från Montevideo till Buenos Aires på hemresedagen, och med tanken att kliva från det och rakt på LH-flyget hemåt. Att åka TILL Montevideo tänkte jag kunde vara kul att göra med färja dagen innan, men det visade sig inte gå några direkt dit då. Om jag inte har fel dvs, och i så fall blir jag gärna upplyst.
- Vilket område är trevligast att bo i, och finns det möjligen något nyligen beprövat hotell där som kan rekommenderas? Budget upp till 6-8k/natt/rum.
- Den lyckade restaurangbokningen avser Don Julio, men jag tar gärna emot tips om fler bra ställen oavsett typ av mat.
- Morsan envisas med att vilja se tango... Var kan man göra detta så bra som möjligt, men ändå plåga sig själv så kort tid som möjligt?
- Vad får man inte missa, och vad borde man missa under fem dagar på plats?
 
Jag blir nästa person att bumpa tråden i hopp om något eller några nya bra tips.
11-16/3 åker jag med morsan med LH F till Buenos Aires (tack BC för tips om 2-4-1kampanj), men jag har ännu bara gjort två bokningar. En lyckad för ett restaurangbesök, och en klantig flygbokning.
- Den klantiga flygbokningen avser flyg från Montevideo till Buenos Aires på hemresedagen, och med tanken att kliva från det och rakt på LH-flyget hemåt. Att åka TILL Montevideo tänkte jag kunde vara kul att göra med färja dagen innan, men det visade sig inte gå några direkt dit då. Om jag inte har fel dvs, och i så fall blir jag gärna upplyst.
- Vilket område är trevligast att bo i, och finns det möjligen något nyligen beprövat hotell där som kan rekommenderas? Budget upp till 6-8k/natt/rum.
- Den lyckade restaurangbokningen avser Don Julio, men jag tar gärna emot tips om fler bra ställen oavsett typ av mat.
- Morsan envisas med att vilja se tango... Var kan man göra detta så bra som möjligt, men ändå plåga sig själv så kort tid som möjligt?
- Vad får man inte missa, och vad borde man missa under fem dagar på plats?

Förlåt men vill du ha tips i Buenos Aires eller Montevideo?
 
Toppen