Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nemo

Medlem
[...]Som med andra flunsor borde en hyffsat ung fullt frisk man komma genom även detta efter en tung period, så om du inte har andra åkommor tycker jag att du ska flyga till MIA som faktiskt heller inte på något sätt är utsatt för detta än. [...]
Detta kan behöva ett förtydligande (då internet aldrig glömmer):
1. Coronavirus är inte ett influensavirus
2. Influensavirus (vilket coronavirus inte är) drabbar ibland unga friska män värre än medelålders. Typexemplet är Spanska sjukan där unga tidigare friska män dog i drivor, medan äldre/medelålders redan hade ett skydd och inte hade samma dödlighet. Detta då de äldre/medelålders tidigare träffat på ett liknande influensavirus som inte var lika dödligt, men som gav ett skydd (jmf med hur vaccin fungerar).
3. Coronavirus (som inte är ett influensavirus) drabbar små barn och äldre värre än unga tidigare friska män, då det är att vara litet barn/äldre ofta medför ett sämre immunförsvar.

Edit: Både influensavirus och coronavirus kan ge luftvägsinfektioner.
För att prata ekonomspråk. Optioner och terminer är båda derivat, men terminer är inte optioner.
Edit2: Eller bc.språk. Tier och avios är båda någon sorts bonuspoäng, men avios är inte lika med tier.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Ännu har inget större utbrott noteras där, är inte hypokondriker men känns inte så lustigt att åka dit nu som situationen är, hoppas att SAS gör som några andra bolag, tillåter av/ombokning.
Enligt nedan länk gör de det (ombokning) för resor fram till 23 februari (såg att din resa var i början av mars). Detta datum lär säkert flyttas fram.

"Efter UD:s nya rekommendationer lättar flygbolaget SAS på reglerna för ombokning av deras resor till Kina. Bolaget som har direktflygningar till Peking och Shanghai erbjuder resande att kostnadsfritt boka om resan om den är före den 23 februari säger SAS informationschef Knut Morten Johansen till TT."

"Ombokningarna kan göras till ett senare eller tidigare datum, men inte till en annan destination. Man tillåter i nuläget inte heller kostnadsfria avbokningar då UD inte avråder från resor till övriga Kina."


UD avråder från resor till drabbade områden i Kina | SVT Nyheter
 
Last edited:
Jag befinner mig sedan 4 dagar i Shanghai. När jag checkade in på Doubletree by Hilton var restaurangen stängd troligen pga för få gäster - och enbart roomservice. Temperaturkontroll gjordes när jag skulle checka in men inget på PVG. I området finns inga restauranger så jag bytte till Sofitel som hade allt öppet. På stan är det lugnt och märkbart färre personer, 95% bär munskydd men 100% av hotellpersonal och även i alla affärer och restauranger har munskydd.

Så idag var det dags att bege mig till Chengdu. I tunnelbanan var det ett fåtal personer på linje 2 - den som går till PVG, normalt är det ståplats som gäller. Bytte till Maglev-tåget som idag satte fartrekord på de 30 km som banan är - hela 431 km som mest! Resan tog 7 min!

Ingen särskild hälsocheck på PVG. Däremot blev vi försenade för att maskinen var sent inkommen. Men säg det inrikesflyg i Kina som under normala förhållanden håller tiden... All crew bar mask och nära 100% av pax också - jag med! Man ser ut som en ninja i sin svarta mask... Men serveringen fungerade som vanligt.

Inne på CTU (Chengdu) var det en tempkontroll som man passerar via en kamera. Vid säkerhetskontrollen till tunnelbanan testades jag igen med en handsensor. Alla tunnelbanestationer i Kina har säkerhetskontroll på varje station! Ett fåtal personer i tunnelbanan från CTU, normalt är det även här ståplats som gäller efter en station, flygplatsen har två stationer för respektive terminal. Efter en kort promenad till Sofitel passerar jag en sexfilig väg som normalt är helt full, idag var det kanske 5 bilar på den... Nu firas det kinesiska nyåret sedan i fredags till och med måndag.

En ny temperaturkontroll vid incheckning och restaurangen var stängd här, men öppen för frukost. Vi fick äta en buffé i Club lounge för restauranger är stängda i delar av Chengdu sa personalen, men jag har inte kollat. Men det är ganska få gäster även här. För en vecka sedan fick jag ett mail från dem att om jag inte checkade in före kl 18 skulle min bokning tas bort eftersom hotellet var fullbokat! Jag har sett ca 20 gäster ikväll...

Nu är jag kvar en vecka till innan jag tar AF till Paris - ännu har man tydligen inte hälsocheck i Paris vid ankomst. Jag ska vidare ut till en liten stad imorgon och fira kinesiska nyåret med vänner, någon dag sent... Om busstrafiken fungerar från Chengdu bussterminal.
 
Last edited:

gneken

Medlem
Enligt nedan länk gör de det (ombokning) för resor fram till 23 februari (såg att din resa var i början av mars). Detta datum lär säkert flyttas fram.

"Efter UD:s nya rekommendationer lättar flygbolaget SAS på reglerna för ombokning av deras resor till Kina. Bolaget som har direktflygningar till Peking och Shanghai erbjuder resande att kostnadsfritt boka om resan om den är före den 23 februari säger SAS informationschef Knut Morten Johansen till TT."

UD avråder från resor till drabbade områden i Kina | SVT Nyheter
Frågan är om det endast gäller flyg till Kina? Gäller det även det omvända? Broderns fru är där nu och vill helst åka hem snarast, det ursprungliga hemdatumet är mitten av mars.
 

Morgan

Medlem
Kommer göra det imorgon morgon. Kommer rapportera resultat.
Vill man hem så skulle jag boka hemresa. Går till exempel att köpa enkelbiljett med Air Chinas direktflyg Beijing-Stockholm imorgon 27/1 för 5000 kr.

Är nog ganska psykiskt påfrestande att vara i Kina mot sin vilja nu om man har alternativet att åka hem till Sverige...
 

gneken

Medlem
Vill man hem så skulle jag boka hemresa. Går till exempel att köpa enkelbiljett med Air Chinas direktflyg Beijing-Stockholm imorgon 27/1 för 5000 kr.

Är nog ganska psykiskt påfrestande att vara i Kina mot sin vilja nu om man har alternativet att åka hem till Sverige...

De är i Kina för att fira nyår, håller på att vänta på vilken dag de kan röra på sig just nu. Men att röra sig samtidigt som alla andra, dvs direkt efter nyår är inte så smart tror jag då många är på språng. Sen har hon två småbarn med sig vilket för det mindre flexibelt. Att sätta sig på ett air china flyg i ekonomi undviker de nog helst också.
 

DRG

Medlem
Är det något jag skulle undvika i China just nu så är det bufféfrukost. Varm alt vakuumförpackad mat måste vara att föredra med tanke på hur smittan (sannolikt) sprids.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen