Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

M.K

Medlem
Ok, tack för infon om munskydd. Det var som jag skrev just vid besök vid stora hubbar som tanken slog mig. Jag har absolut inga planer om att besöka denna region.

Som med andra flunsor borde en hyffsat ung fullt frisk man komma genom även detta efter en tung period, så om du inte har andra åkommor tycker jag att du ska flyga till MIA som faktiskt heller inte på något sätt är utsatt för detta än. Jag kom nyss därifrån och härligt väder och puls var det. Passa också på att besöka Centurion loungen (ligger nära D-12). Bl a en trevlig estetiskt tilltalande vinbar där med fin utsikt över landningsbanan. :cool:
 
Last edited:

gneken

Medlem
Det där var ingen superbra sammanfattning. Lååååångt ifrån komplett, tyvärr.

Lufthansa
Swiss
Austrian
Brussels
Aeroflot
Singapore Airlines
Philippines Airlines
Finnair


Är andra bolag som också tillåter ombokning/fri avbokning.

Får hoppas SAS läggs till i denna lista snart. Ska snart (när det går att betala igen) boka en retur från PVG åt broderns fru och två små barn.
 

Tonton

Medlem
Får hoppas SAS läggs till i denna lista snart. Ska snart (när det går att betala igen) boka en retur från PVG åt broderns fru och två små barn.

OT för denna tråden - men har du testat Classic?

F.ö ser det inte ljust ut angående SAS. Detta svaret från kundtjänst på Facebook för någon timma sedan:
SAS skrev:
Hello , thank you for contacting us.
SAS is in close contact with both health and aviation authorities to get the latest information regarding the Corona virus and flu linked to the Wuhan region, China.
World Health Organization has as of today not published any travel restrictions regarding international travel related to regions outside of Hubei province.
We follow their recommendation, so until such time that the recommendation change, normal ticket rules apply for rebooking.
Best regards, Dennis.
 

gneken

Medlem
OT för denna tråden - men har du testat Classic?

F.ö ser det inte ljust ut angående SAS. Detta svaret från kundtjänst på Facebook för någon timma sedan:

Ah, synd att de inte gör som Finnair och de andra bolagen.
Tack för tipset gällande classic-sidan, tar en titt där om en stund.
 

Turnpike

Medlem
Ska själv åka till Thailand om en vecka, Bangkok och Phuket, och funderar på om fet finns risk att flyget ställs in, Finnair?
 
6 läkare i släkten inklusive en infektionsläkare i USA. USA tar hemma sina diplomater. De är alla eniga att munskydd inte fungerar mot luftburna virus. Dvs, i princip NOLL skydd mot detta virus samt andra. Det finns faktiskt forskning som visar på att det faktiskt kan öka smittorisk då virus kan samlas i munskyddet, och när man tar av och på skyddet kan viruset överföras till händerna och därmed spridas vidare.

Ok, tack för infon om munskydd. Det var som jag skrev just vid besök vid stora hubbar som tanken slog mig. Jag har absolut inga planer om att besöka denna region.

Jag har inte tagit legitimation på han, men om han har den titulaturen som videon säger och att detta är vad WHO rekommenderar så väger denna info betydligt tyngre för mig.

 

Jönsson

Medlem
6 läkare i släkten inklusive en infektionsläkare i USA. USA tar hemma sina diplomater. De är alla eniga att munskydd inte fungerar mot luftburna virus. Dvs, i princip NOLL skydd mot detta virus samt andra. Det finns faktiskt forskning som visar på att det faktiskt kan öka smittorisk då virus kan samlas i munskyddet, och när man tar av och på skyddet kan viruset överföras till händerna och därmed spridas vidare.

Att ens tänka på att åka till denna region känns ganska speciellt. Att utgå att det värsta som kan hända är att du kommer ligga sängliggande några veckor är väldigt optimistiskt. Viruset är enligt tidiga uppskattningar dubbelt så smittsamt som en vanlig influensa. Dödligheten är just nu runt 4% men det är en siffra på en liten smittad population och kan inte antas ha samma utfall kommande period.

Jag har en resa till MIA kommande vecka till en konferens med massor med människor som kommer från hela världen. Funderar på att ställa in då just andra människors resemönster/ är omöjliga att skydda sig emot. Viruset har ju redan spridits till Hong Kong, Australien, Malaysia, Frankrike och U.S. (Washington state och Chicago). Vem vet, när veckan är slut kanske över 20 länder är drabbade. Fattar faktiskt inte att SAS/UD bara säger stop direkt. Varför chansa alls??
Nu ska jag vara lite petig med definitionen då jag känner att många baserar sina antaganden på felaktigheter. Vet inte om det är en missuppfattning eller om detta coronavirus är muterat men normalt sett är coronavirus inte luftburet. Det sprids, förutom vid kontakt, via droppsmitta, dvs små droppar från kräkning, hostning eller annan kroppsvätska flyger genom luften en viss distans innan den faller till marken. I den aspekten skyddar munskydd av högre klass definitivt. Det fångar upp de små dropparna istället för att nå dina slemhinnor och området kring din mun, där smittorisken är som störst. Så snart du har utsatts för exponering ska dock munskyddet avlägsnas och händerna desinfekteras. Dessutom minskar det risken för att dina egna kroppsvätskor ska spridas vid tex hostning. Luftburen smitta, tex mässling, vattkoppor eller tuberkulos är något helt annat. Många nyhetskällor blandar ihop luftburet och droppsmitta, antagligen för att båda sprids via luften. Det är dock en väsentlig skillnad mellan de båda. Hos en luftburen smitta kvarstår partiklarna i luften och kan spridas tex via luftströmmar eller från ett rum till ett annat.
 
Nu ska jag vara lite petig med definitionen då jag känner att många baserar sina antaganden på felaktigheter. Vet inte om det är en missuppfattning eller om detta coronavirus är muterat men normalt sett är coronavirus inte luftburet. Det sprids, förutom vid kontakt, via droppsmitta, dvs små droppar från kräkning, hostning eller annan kroppsvätska flyger genom luften en viss distans innan den faller till marken. I den aspekten skyddar munskydd av högre klass definitivt. Det fångar upp de små dropparna istället för att nå dina slemhinnor och området kring din mun, där smittorisken är som störst. Så snart du har utsatts för exponering ska dock munskyddet avlägsnas och händerna desinfekteras. Dessutom minskar det risken för att dina egna kroppsvätskor ska spridas vid tex hostning. Luftburen smitta, tex mässling, vattkoppor eller tuberkulos är något helt annat. Många nyhetskällor blandar ihop luftburet och droppsmitta, antagligen för att båda sprids via luften. Det är dock en väsentlig skillnad mellan de båda. Hos en luftburen smitta kvarstår partiklarna i luften och kan spridas tex via luftströmmar eller från ett rum till ett annat.
Utmärkt redogörelse!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen