Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

Johan Gott

Medlem
Ombord på Destination Gotlands färjor. En nyhet för mig, men det var ett tag sedan jag testade senast.

(Deras biljettförsäljning på hemsidan har tagit AMEX länge)
 

FLarsson

Medlem
Jag håller på att köpa en säng.
Fick meddelande från SOVA nu att de börjat ta AMEX igen i sina butiker efter nåt års uppehåll.
Håller också på att köpa säng. Fick samma svar hos Kungsängen som du fick på SOVA.
Hos Sovkoncept på Backaplan (Göteborg) fick jag veta att de har en iZettle så där går en Amex betalning att lösa.
 
Reser för närvarande runt på Bali i främst backpacking områden (Canggu för närvarande.) Precis alla restauranger vi har varit i tar amex. Ett ställe lade till 2%, men i övrigt har det varit helt smärtfritt.
Och på vissa ställen får man rabatt om man betalar med amex. Tror du jag vart snopen när jag redan hade betalat med Mastercard pga att jag tog för givet att dom inte ens skulle acceptera amex (Folks, Ubud).

0bf2eaf19dea0eedf11ea81fa36c3356.jpg
 

Delayed

Medlem
Detta kanske har varit uppe redan. Sorry i så fall.

Jag upplever det som att Amex fungerar på 80-90 procent av de ställen jag handlar. På den ställen som accepterar Amex är det dock bara kanske 10-20 procent som accepterar kontaktlös betalning eller "blipp" om man så vill. Varför ska det ta sådan tid att få till detta? "Alla" har ju lyckats få till det för andra kort än Amex.
 

Berglund

Medlem
"Alla" har ju lyckats få till det för andra kort än Amex.
Det är för att "alla" andra (Visa och Mastercard) går genom samma inlösare/betalväxel. Amex äger sina egna system, kräver separat avtal utöver "vanlig kortinlösen" och är samtidigt kortutgivare. Därmed "äger och kontrollerar" Amex hela betalkedjan och har direktkontakt med såväl kund som handlaren.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är för att "alla" andra (Visa och Mastercard) går genom samma inlösare/betalväxel. Amex äger sina egna system, kräver separat avtal utöver "vanlig kortinlösen" och är samtidigt kortutgivare. Därmed "äger och kontrollerar" Amex hela betalkedjan och har direktkontakt med såväl kund som handlaren.

Intressant, det visste jag inte. Men en kortterminal kopplas väl oftast till en inlösare? (Det var 20 år sen jag pysslade lite med Babs så är rostig)
Eftersom det bara finns en terminal så måste väl även Amex gå den vägen? Rent tekniskt? Eller känner terminalen av när det är ett Amex kort och kopplar upp sig direkt mot amex?

Jag har också retat mig på detta, inte lika mycket som @Delayed - dock på COOP som tar Amex, men inte låter mig blippa. På ICA går det dock utmärkt.

Sen förstår jag att det behövs ett avtal, men COOP borde väl lätt kunna komma överens om en sådan sak centralt? Om det nu inte finns hinder i att terminalerna är för gamla som gör att Amex inte accepterar dom?
 
Toppen