Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

Johan1

Medlem
En arbetskamrat råkade ut för detta på Arlanda. Han var tvungen att klä av sig naken och allt bagage undersöktes noga. Givetvis hittade de ingenting, var en flygning från Amsterdam där han varit på en kurs.

Någon annan som råkat ut för detta?
 

Johan1

Medlem
Det kan inte vara vanligt - möjligen något vanligare på flighter från AMS. Är han långhårig? Hade han Rimowa aluminiumväska? :)

Nej har aldrig hört om det tidigare och tänkte därför kolla läget om någon annan varit med om det tidigare. Han ser ut som vilken annan resenär, hel och ren och ett vårdat yttre.
 

Agö

Medlem
Nej har aldrig hört om det tidigare och tänkte därför kolla läget om någon annan varit med om det tidigare. Han ser ut som vilken annan resenär, hel och ren och ett vårdat yttre.

Tullarna i Skåne är värre. Och de generaliserar grovt. Så gott som varje dag upplever jag hur de ställer frågor, ber att få titta i väskan, ställer onödiga frågor m.m. Detta riktar sig alltid till personer med utländsk bakgrund. Härom veckan var det en svensk kille (med invandrarbakgrund) som blev rent ut sagt förbannad när en tullare, ombord på ett fullt tåg, utsatte honom för ett flertal frågor, gick iväg med passet och gick igenom hela hans väska inför alla övriga passagerare.

Jag vet, de gör bara sitt jobb (och det är bra att tullen finns) men det finns ett attitydproblem som jag upplever så gott som varje dag.
 

Palazzi

Medlem
Nästan så att jag önskar att det hände mig...;) Något att berätta när man kommer hem iaf....

Tyvärr åker jag sällan från Holland, Jamaica, Sudan (eller annan lämplig plats)....dessutom alltför ofta renrakad och duschad :rolleyes:

Så får att knyta an till frågan: Aldrig hänt mig, och har inte heller hört att det hänt någon bekant (på svensk mark dvs).
 

Roger J

Medlem
Måste inte tullarna ha en formell misstanke mot en person (t.ex. ett konkret tips) för att få visitera när man reser inom Schengen?
 
Oj, aldrig hört talas om detta.
Men ska det hända någon gång på dygnet så är det väl när Amsterdam flygen kommer.
Men hade det inte varit lättare med bara en knarkhund som fått lukta?
 

Agö

Medlem
Oj, aldrig hört talas om detta.
Men ska det hända någon gång på dygnet så är det väl när Amsterdam flygen kommer.
Men hade det inte varit lättare med bara en knarkhund som fått lukta?

Knarkhunden (en schäfer idag) var på plats när jag knallade förbi ARN-tullen för ett par timmar sedan. De plockade dessutom in en kille för lite frågor...
 

Magino

Medlem
Aldrig råkat ut för och aldrig sett att tullarna gjort något annat än att prata med varandra. De gångerna jag landar sent brukar det vara nerdraget och stängt för dagen, vilket jag tycker är lite lustigt.
 
Toppen