Senaste nytt

Fyllebokningen till Seoul med LOT i business

Rickard_O

Medlem
Tänkte jag börjar med snabbfakta kring mina erfarenheter i premiumkabiner sedan tidigare, tänker att det inte skadar när man inte är någon erfaren skribent på forumet.
Det går snabbt att rabbla upp dom få tillfällen som har spenderats i business på mid och longhaul.
Dubai-Bangkok med Emirates och Singapore Airlines Stockholm-Bali och Saigon-Stockholm.

Sen har man väl ett 10-tal ben i business på short haul och ett gäng i PE på longhaul.

Som sagt, jag är inte speciellt trovärdig i vad jag pratar om helt enkelt, var källkritiska! ;)

Nu när transparensen är klar kring hur mycket erfarenhet jag har kring det så börjar vi väl rapporten.
Jag har inte sett några tidigare reserapporter av LOT i longhaul business här tidigare, så hoppas detta kan ge någon riktvisning.

Det hela började med en kväll på söder den 7 december i Stockholm med sambo och vänner, buteljer utav billig öl hade druckits, hot shots hade svepts.
Får den briljanta idén på krogen då några i sällskapet kunde tänka sig vara kattvakter åt sambon's katt som jag hade lovat vara vakt åt då hon skulle vara i Kenya hela julen och nyår att då kan ju jag resa bort.
Börjar genast söka runt på vad för roliga alternativ som man aldrig besökt förut finns i business till ett humant pris och jag hittar Seoul.
När jag kommer hem från krogen så åker amexet fram och det bokas.

Detta får duga som prolog, nu ska jag inte dra ut på det så mycket så att ni somnar!

Avresedag 1 januari.
Självklart börjar dagen i SAS vanliga lounge med en äggmacka eller två då man är statuslös.
Jag känner att en bild på en äggmacka klarar ni er väl utan? Bra då fortsätter vi till det viktiga!

Första flighten för dagen var kl 10:25 med LO454 till Warszawa, beställde in ett glas vitt vin till frukost/lunchen eller vad det nu var som serverades, tyckte jag förtjänade det när jag hade lyckats hålla mig till en halv flaska vin och gå och lägga mig redan kl 23:40 på självaste nyårsafton kvällen innan (Och inte ens en droppe i loungen).

Det serverades en ägghalva med rom och någon sorts laxröra, känns väl rimligt för en 1,40h flight.
Smak, helt ok, förväntade mig definitivt inte något bättre iaf.
thumbnail_IMG_2807.jpg

Dagen till ära, eller nu kring julhelgerna så delades det ut tomtechoklad istället för dom klassiska chokladwafers som alltid annars delas ut hos LOT och vi i business fick även en pyntad pepperkaka att tugga på.
thumbnail_IMG_2809.jpg

Landade i tid på Chopin och utanför planet stod 2st minibussar uppställda för businesspax, såg barnfamiljen gå mot den första, då går man automatiskt mot den andra, bra blev det för den fick jag helt för mig själv!

Nu var det dags att leta upp rätt lounge, det fina med att flyga longhaul business med LOT är att dom ger tillträde till guldloungen som ligger på insidan av en av businessloungerna.

Hittad och klar, nu var det dags att dricka champagne!
thumbnail_IMG_2845.jpg

Hade 3.15h mellan mina flyg så det blev ett par ordentligt välfyllda glas med Lallier, var riktigt lugnt och skönt i loungen, bara en kille där när jag kom!

thumbnail_IMG_2837.jpg

Det var en rätt trevlig lounge, dock väldigt liten och det skulle visa sig från sin negativa sedan.
Om jag inte missminner mig fanns det 4x4 + 2 och ett gäng barstolar i loungen, efter ca en timme så var det fullt i loungen och känslan var inte lika skön längre.
Men efter att ha besökt den vanliga businessdelen utanför ett par veckor tidigare när det var helt fullt så var jag ändå nöjd.

Klockan började närma sig boarding så jag frågade personalen i loungen hur lång tid jag behövde för att ta mig till gaten genom passkontrollen och fick svaret "30 minutes".
Det var lite lång tid tänkte jag men hon visste inte hur passkontrollen såg ut.
När jag ungefär vid samma tid en lördag hade passerat passkontrollen för att ta mig till Montenegro med LOT så hade det gått hur smidigt som helst och det var nog gaten bredvid.

Men jag vågade inte lita på mig själv utan gick direkt, självklart hade inte boarding börjat när man kom fram för det tog 5 minuter att gå.

Prioboarding sköttes perfekt med utmärkta zoner på skyltar.

Dags för flight nummer två, LO97 till Seoul.
Så då var man på planet, en liten titt runt hur kabinen såg ut.
thumbnail_IMG_2850.jpg

Hade seatat mig på plats 3B vid incheckning i den enda lediga tvåan i kabinen.
Helst ville jag ju sitta vid 3A, men var inte bekväm i känslan av att behöva hoppa över någon när man ska gå på toa om dom sover, så det fick bli 3B.

När boarding började bli klar för ekonomi så kom pre depature champagnen ut och cc sa att 3A var ledig så jag kunde ta den! Perfekt, min plan gick i hamn!
Det fanns 2 lediga platser i business nu, 3B och 3C.

Någon minut efter champagnen hade kommit så kom även den lilla amuse bouchen ut.
Den smakade ok, var någon torkad skinka med ett par ovanpå och mörkt bröd undertill.
thumbnail_IMG_2871.jpg

Även menyn kom ut innan start så man kunde ta en titt på den och man fick även beställa vad man ville ha till varmrätt, dom hade 3 olika alternativ.
thumbnail_IMG_2881.jpg

Vi startade en 30 minuter sent från Warszawa men vi skulle flyga in ca 50 minuter och flygtiden skulle landa på 9h.

Uppe i luften!
thumbnail_IMG_2894.jpg

Väl uppe i luften så klev man på Lallier'n direkt, kändes inte som några andra alternativ var värdiga nog detta.

Till förrätten hade man inte så mycket val, man fick in allt som fanns uppradat som förrätter, vilket kändes lite konstigt, jag hade klarat mig med bara en sak av dom.

Det som serverades till förrätt var koreansk bacon med picklad gurka, rökt anka och lite sallad.
Helt ok, man märker ju att man sitter på ett flygplan tyvärr, men med det i huvudet så är det ju ätbart!
thumbnail_IMG_2917.jpg

Till varmrätt så valde jag Korean style roast beef med ris och kimchi och även lite soppa!
Det här var lite bättre, men som sagt ingen smaksensation.
thumbnail_IMG_2920.jpg

Efter middagen blev det en vad jag tror va en jordgubbskaka av något slag, rätt tråkig.
Självklart Lallier till.
thumbnail_IMG_2923.jpg

Efter det så kom cc ut och erbjöd lite polsk sprit, självklart tackar man inte nej till det!
Kommer inte ihåg vad den heter, men smakar körsbär iaf. (Om någon vet kan dom ju skriva vad den heter)
thumbnail_IMG_2925.jpg

Efter likören var uppdrucken så blev det något glas champagne till och kolla lite serier på laptopen.
Utbudet i IFE'n var rätt så risigt, fanns några få grejer av värde att kolla på, men då var det rätt skönt att kolla sitt egna medhavda material!

När champagnen var uppdrucken så försökte jag mig på att sova lite, har fruktansvärt svårt att sova på flygplan överlag och så även här, sängen är fruktansvärt dålig, hittade inget bra läge att ligga i.
Känns även som att sängen är extremt kort, jag är 182cm och tycker det kändes i kortaste laget.
Tror jag lyckades skramla ihop hissnande 2h sömn, max...

Tar och sammanfattar och ger lite ris och ros till olika saker nu.

Hörlurarna som man blev tilldelade var något av det värsta jag trodde att man kunde få i business, var nog inte NC och satt som skit, kändes som skit.
Som tur är har man ju egna Bose lurar med sig.
Tror man får bättre hörlurar i ekonomi på vissa bolag än vad som fanns i business här.

Maten - Njae, fick ingen riktig premiumkänsla av den. På hemresan fick jag tex kycklingbröst med potaismos, det var gott, men premium? Nej.

Service - Väldigt blandad, på ditresan så fick jag inte den där personliga känslan man vill ha att man blir omhändertagen. Har två exempel hur mina två flighter skiljde sig åt.
På ditresan så skulle immigration card fyllas i och jag frågade efter en penna att låna, "Absolut, det fixar jag", väntade och väntade i princip hela flygningen, när det var en timme kvar till landning så gick jag och frågade samma kille igen om han kunde ordna en penna, han skulle kolla och frågade en person bredvid honom sen hände inte så mycket mer, tänkte han skulle försöka mer.
30 min gick och jag gick tillbaka och frågade en av hans kollegor, en tjej som tog upp en direkt och glatt gav mig. Tycker ju han kunde frågat några kollegor till.

På hemvägen så fick jag den där härliga connection till en cc som frågade om jag ville ha påfyllning av champagne konstant, det tog henne inte lång tid innan hon hade gjort en bedömning utav mig vad jag ville ha och kunde leverera hela tiden!
Inte ofta man tackar nej till champagne, men så ihärdig som hon va!

Så, var resan värt det?
Skulle jag betala 19.000:- ToR för detta igen? Nej det skulle jag inte, poängintjäningen var alldeles för dålig för det, bokningsklassen var bara P/Z-klass och gav ynka 100% intjäning till Eurobonus, hade det varit 200% så hade det känts som lite plåster på såren iaf!

Skulle jag betala 165k eurobonuspoäng för detta?
Definitivt inte med tanke på vad man kan få för dom poängen!

Jag gillar LOT inom Europa, men på longhaul i business blir det nog inte för mig!

Tack för mig, om du orkade läsa ända hit är jag imponerad över dig!

Detta är inte korrläst.:D
 

Attachments

  • thumbnail_IMG_2811.jpg
    thumbnail_IMG_2811.jpg
    50,6 KB · Visningar: 462
Kanske du var för " full " så det var därför du inte uppskattade Lot Elite Club Lounge
:)
Personligen har jag alltid uppskattat loungen vid dom tillfällen jag haft förmånen att få besöka loungen
Sände med några bilder ifrån mitt senaste besök, så får du se om du känner igen dig och ändrar din uppfattning
:)

Hoppas i alla fall Ni hade en trevlig vistelse i Seoul som är en av dom vackraste städerna i Asien och som jag även hoppades Ni tyckte var en underbar stad, och att Ni återvänder så fort som möjligt /

Ha en trevlig helg och tack för ditt reportage
 

Attachments

  • 0.jpg
    0.jpg
    81,1 KB · Visningar: 457
  • 0.jpg
    0.jpg
    49,1 KB · Visningar: 442
  • 0.jpg
    0.jpg
    88,3 KB · Visningar: 443
  • 0.jpg
    0.jpg
    68,8 KB · Visningar: 446
  • 0.jpg
    0.jpg
    99,5 KB · Visningar: 446
  • 0.jpg
    0.jpg
    110,4 KB · Visningar: 442
  • 0.jpg
    0.jpg
    64,1 KB · Visningar: 441
  • 0.jpg
    0.jpg
    65,4 KB · Visningar: 432
  • 0.jpg
    0.jpg
    112,9 KB · Visningar: 430
  • 0.jpg
    0.jpg
    78,9 KB · Visningar: 424
  • 0.jpg
    0.jpg
    46,1 KB · Visningar: 440
  • 0.jpg
    0.jpg
    76,9 KB · Visningar: 453
  • 0.jpg
    0.jpg
    106,1 KB · Visningar: 433
  • 0.jpg
    0.jpg
    83,6 KB · Visningar: 433
  • 0.jpg
    0.jpg
    96,6 KB · Visningar: 431
  • 0.jpg
    0.jpg
    77,9 KB · Visningar: 423
  • 0.jpg
    0.jpg
    69,3 KB · Visningar: 428
  • 0.jpg
    0.jpg
    69,3 KB · Visningar: 443
  • 0.jpg
    0.jpg
    74,9 KB · Visningar: 433
  • 0.jpg
    0.jpg
    62,5 KB · Visningar: 437
  • 0.jpg
    0.jpg
    48,1 KB · Visningar: 425

Harnos

Medlem
Efter det så kom cc ut och erbjöd lite polsk sprit, självklart tackar man inte nej till det!
Kommer inte ihåg vad den heter, men smakar körsbär iaf. (Om någon vet kan dom ju skriva vad den heter)


Var det den här goingen dom bjöd på?
DSC03416.JPG
 

Rickard_O

Medlem
Efter det så kom cc ut och erbjöd lite polsk sprit, självklart tackar man inte nej till det!
Kommer inte ihåg vad den heter, men smakar körsbär iaf. (Om någon vet kan dom ju skriva vad den heter)


Var det den här goingen dom bjöd på?
Visa bifogad bild 103804
Ja den var det nog ja!
Tack så mycket, får nog bli att köpa en sån nästa gång man är i Polen!

Känner igen mig själv i inledningen.
Har väl hänt mer än en gång man fått en briljant idè och bokat med polare på krogen:D

Tack för reportaget

Ibland saknar man impulskontroll!
Problemet nu var ju att jag inte hade någon annan att skylla på heller, åkte helt själv :)
 

Rickard_O

Medlem
Kanske du var för " full " så det var därför du inte uppskattade Lot Elite Club Lounge
:)
Personligen har jag alltid uppskattat loungen vid dom tillfällen jag haft förmånen att få besöka loungen
Sände med några bilder ifrån mitt senaste besök, så får du se om du känner igen dig och ändrar din uppfattning
:)

Hoppas i alla fall Ni hade en trevlig vistelse i Seoul som är en av dom vackraste städerna i Asien och som jag även hoppades Ni tyckte var en underbar stad, och att Ni återvänder så fort som möjligt /

Ha en trevlig helg och tack för ditt reportage
Jo jag gillade loungen, men den är ju väldigt liten och den blir ju snabbt full.
Det största problemet är ju att det är fruktansvärt lågt i tak vilket bidrar till instängdhetskänslan, det funkar så länge det är få människor.
Men när jag var där så fanns det inte tillräckligt med sittplatser till alla ens
 
Toppen