Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

tågnörd

Medlem
Med tanke på att de kontinuerligt skjutits fram 3 månader i sänder skulle jag inte hoppas för mycket. Har 2 kollegor som gått grundutbildning på de ombyggda tågen och då skall de bli lärare. De har inte fått någonting mer ännu eftersom tågen inte är helt klara.

De senaste budet var att vi skulle få dem till verkstaden i Solna nu i december och pilla på dem men de tog 1 vecka så sa dem att de var skjutet 3 månader till. Med andra ord, miljarder har lagts ner och ingen vet när de blir klart så förstår att ombordaren skrattar när de får frågan.

Ingen frågar ens längre när de kommer..... De står 2-3 tågsett för ombyggnad just nu vet jag och det som är bra med att de skickar in tåg på uppgraderingen är så att vi kan få delar från dessa tåg för att hålla dem ändra vid liv. Och för att tydligaregöra så kontrolleras all denna teknik väl och noga innan de monteras in i dem ändra fordonen.
Oof, låter som ett evighetsprojekt då. Men kanske fortfarande billigare än helt nya tåg (som de iofs ändå är på gång att köpa nu..) Följer det inte mer än vad jag hör från fd kollegor och Postvagnen.
 
Det är ju så när man ska in och rota i andras grejor utan full dokumentation. Dvs. Stadler bygger om i ABB tåg numera Bombardier. Hoppas upphandligen gått rätt till så det kostar Stadler.
 
Det är ju så när man ska in och rota i andras grejor utan full dokumentation. Dvs. Stadler bygger om i ABB tåg numera Bombardier. Hoppas upphandligen gått rätt till så det kostar Stadler.
Fast det är ABB som har kontraktet i grunden och Stadler gör ombyggnaden (tekniska)på uppdrag av ABB. "Komfortdelen" tror jag något annat bolag skulle fixa!
 
Fast det är ABB som har kontraktet i grunden och Stadler gör ombyggnaden (tekniska)på uppdrag av ABB. "Komfortdelen" tror jag något annat bolag skulle fixa!
ABB har ingen dokumentation kvar för den äger Bombardier eftersom de köpte Adtranz 2001. Allt får ritas om. Ska en dörr bytas får de ta fram nya underlag etc. Komfortdelen är enkel men det elektriska blir svårt.
 
ABB har ingen dokumentation kvar för den äger Bombardier eftersom de köpte Adtranz 2001. Allt får ritas om. Ska en dörr bytas får de ta fram nya underlag etc. Komfortdelen är enkel men det elektriska blir svårt.
SJ har nog samtidigt tillgång till en hel del ritningar, sitter själv i SJ egna dokumentcenter varje dag i mitt arbete. Där finns även arbetsinstruktioner och elscheman.
 
Last edited:

Alf

Medlem
SJ nog samtidigt tillgång till en hel del ritningar, sitter själv i SJ egna dokumentcenter varje dag i mitt arbete. Där finns även arbetsinstruktioner och elscheman.

Jag håller med simon. Eftersom jag själv arbetat på statliga verksamheter som upphandlat massor av utrustning var det ju standard att kräva komplett dokumentation så man hade möjlighet att tillverka nytt och att ha alla elscheman. Dessa underlag behövs för att kunna driva ett eget underhållsarbete samt att förvalta systemen. SJ tillhör ett av de större aktörerna och där finns krav på dessa dokument.

Det verkar då minst sagt inkompetent om något företag köpt upp ett annat och inte fått med allt underlag när det gäller ritningar och programkoder.
 
Det finns säkert en del men absolut inte allt. Jag jämför det med att en Volvoverkstad ska renovera en BMW. Jag har redan sagt vad jag tycker om offentlig upphandling.
Slut om detta. Jag hoppas vårt SJ får en bra lösning så tågen börjar rulla.
 

perhall

Medlem
Träffade för några veckor sen en som jobbar på SJ som tror att det inte blir några renoveringar av X2000-tågen. Han verkade insatt. Nya tågen har skjutits upp pga. upphandlingsproceduren och oklart med nya snabbtågsbanor. Är nog lättare på SAS att köpa in morgondagens flygplan...
 
Toppen