Senaste nytt

Billigaste kontantuttagen i utlandet - (Specifikt Thailand)

Ja, på Suvarnabhumi flygplats har de bra växelkurser. Men pga konkurrensen så brukar växlingskontoren precis bredvid också ha bra kurser så om det är kö till Supperrich kan man välja något annat kontor utan att förlora allt för många kronor. Supperrich inne i Bangkok har sämre växelkurser.
Här kan man se aktuella kurser hos olika Superrich kontor: The Best Currency Exchange Rates | Super Rich Thailand . Om man väljer t ex Suvarnabhumi flygplats så ligger kursen just nu på 3,11 om man växlar SEK mot Baht och enligt min app xe currency då ligger bathen på 3,181457 just nu. Det betyder att Supperrich Suvarnabhumi lägger på ca 2,3% växlingspåslag.

Jag verkar dock ha haft fel om att det skulle vara bäst växlingskurs på Suvarnabhumi-kontoret, det finns ju onekligen andra Supperrich-kontor som har bättre växlingskurser.
 

Matore

Medlem
Det står ju rätt tydligt i kontobestämmelserna att "Växelkursen utgörs av en referensväxelkurs, som bestäms av Visa för detta ändamål och som gäller den dag betalningstransaktionen kommer Visa tillhanda".

Vilka kort är det som du har märkt har 2% högre kurs än den ska vara? Samtliga kort utan valutapåslag (Santander, Coop och Revolut) som jag har haft har verkligen gett lägre kostnad än liknande kort med valutapåslag.
Coop har ju valutapåslag numera?
 

Macki

Ny medlem
Ny här och ny på det här med Revolut, Curve etc... och försöker förstå Revolut och hur värt det är att använda det i Thailand. Jag ska nämligen till Chiang Mai och Bangkok om cirka 2-3 veckor.
När jag läser detta verkar det bara som det endast gäller vid kontanuttag? Men det gäller väl även vid köp av butik, restaurang etc? Gäller avgiften kanske bara om jag växlar pengarna inuti Revolut-appen? När det är växlat i appen så är det lugnt att använda kortet och göra kontantuttag utan att Revolut lägger på en avgift? Eller har jag missuppfattat det hela? Ni hör - jag är förvirrad o_O

Vilket/vilka kort hade ni rekommenderat att använda i Thailand istället?
Tack för att ni hjälper en nybörjare komma igång :)
 
När jag läser detta verkar det bara som det endast gäller vid kontanuttag? Men det gäller väl även vid köp av butik, restaurang etc?

Om du menar växlingspåslaget gäller det alltid på THB (baht) oavsett uttag ur ATM eller vid köp med kortet. Om du menar avgiften på 200 THB så är det bara vid uttag ur ATM.


Gäller avgiften kanske bara om jag växlar pengarna inuti Revolut-appen? När det är växlat i appen så är det lugnt att använda kortet och göra kontantuttag utan att Revolut lägger på en avgift? Eller har jag missuppfattat det hela? Ni hör - jag är förvirrad o_O

Om du väljer att växla i appen så åker du på växlingspåslaget när du byter valuta i appen, växlar du inte åker du på påslaget i samband med att pengarna dras från kortet. Viktigt att komma ihåg är att uttagsavgiften på 200 THB gäller utländska kort oavsett om ditt underliggande konto visar THB, SEK, EUR eller något annat.

Vilket/vilka kort hade ni rekommenderat att använda i Thailand istället?
Tack för att ni hjälper en nybörjare komma igång :)

Jag skulle rekommendera Curve för kortbetalning och kontanter i övrigt som du växlar på förslagsvis SuperRich när du landat. Alternativt om du ska vara länge att du öppnar ett lokalt konto i Thailand och skaffar ett lokalt bankkort. Det man får vara observant med ett lokalt kort är att det är bara avgiftsfria uttag i den provins där man har sitt bankkonto registrerat, och enbart med den bankens ATM.
 

henrik l

Medlem
Alternativt om du ska vara länge att du öppnar ett lokalt konto i Thailand och skaffar ett lokalt bankkort. Det man får vara observant med ett lokalt kort är att det är bara avgiftsfria uttag i den provins där man har sitt bankkonto registrerat, och enbart med den bankens ATM.

Är det någon som har testat med att öppna ett konto hos Siam Comercial Bank (SCB) i Bangkok? Det är väl en bank som har uttagsautomater lite här och där.
 

Ziplock

Medlem
Har man glömt passet på hotellrummet eller inte vill ta med det, så accepterar de flesta växlingskontor ett svenskt körkort.
 

Macki

Ny medlem
Om du menar växlingspåslaget gäller det alltid på THB (baht) oavsett uttag ur ATM eller vid köp med kortet. Om du menar avgiften på 200 THB så är det bara vid uttag ur ATM.




Om du väljer att växla i appen så åker du på växlingspåslaget när du byter valuta i appen, växlar du inte åker du på påslaget i samband med att pengarna dras från kortet. Viktigt att komma ihåg är att uttagsavgiften på 200 THB gäller utländska kort oavsett om ditt underliggande konto visar THB, SEK, EUR eller något annat.



Jag skulle rekommendera Curve för kortbetalning och kontanter i övrigt som du växlar på förslagsvis SuperRich när du landat. Alternativt om du ska vara länge att du öppnar ett lokalt konto i Thailand och skaffar ett lokalt bankkort. Det man får vara observant med ett lokalt kort är att det är bara avgiftsfria uttag i den provins där man har sitt bankkonto registrerat, och enbart med den bankens ATM.

Tack för hjälpen! Det var Revoluts egna avgift i Thailand jag tänkte på, ATM-avgiften hade jag koll på.
Då ska jag ta med kontanter och växla istället och ska jag betala med kort så använder jag Curve. Stort tack :)
Ska man i Curve byta till THB först på de korten man vill använda eller ska man låta det vara kvar i SEK?
 
Tack för hjälpen! Det var Revoluts egna avgift i Thailand jag tänkte på, ATM-avgiften hade jag koll på.
Då ska jag ta med kontanter och växla istället och ska jag betala med kort så använder jag Curve. Stort tack :)
Ska man i Curve byta till THB först på de korten man vill använda eller ska man låta det vara kvar i SEK?
I Curve-appen kan du inte ändra valutor. Curve fungerar som en "spegel" av det underliggande kortet, där betalningen går in i som den lokala valutan och direkt studsar vidare till kortet och den valuta kortet är utfärdat i.

Är det någon som har testat med att öppna ett konto hos Siam Comercial Bank (SCB) i Bangkok? Det är väl en bank som har uttagsautomater lite här och där.

Vad jag har hört är det lättare i Pattaya och att sedan efter att man har konto i den provinsen (Chonburi) flytta över det till Bangkok. SCB har uttagsautomater på de flesta ställen. Tar man ut pengar utanför hemmaprovinsen kostar det 15 THB.
 
Toppen