Senaste nytt

Är utbudet av destinationer för Eurobonus så begränsat som det verkar?

SK9269

Medlem
Det finns en hel del information på den här siten om olika sätt att leta efter bonusresor men om man nöjer sig med att bara sök efter resor på SAS egen sida så verkar utbudet av destination för poäng vara starkt begränsat. Ett färskt exempel ... Köpenhgamn (CPH) till Edinburgh (EDI), det finns gott om direktflyg om man söker betald flygresa. Söker man däremot bonusresa så finns inte EDI listad över huvud taget. Om jag kollar om det går flyga en viss rutt med SAS så brukar jag börja med att se om det finns flygresor dit över huvud taget men sen brukar samma rutt sällan vara listad som destination för bonusresor.

Det har sagts en hel del om det här redan i forumen men ni som vet, hur ska man tolka det här? Är utbudet verkligen så begränsat som det verkar om man nu vill använda poängen för resor med bara SAS utan inblandning av andra alliansflygen eller är det så att man ska ringa deras speciella EBG-nummer och för att få veta vilka rutter som verkligen finns tillgängliga som det har antytts i en hel del foruminlägg tidigare? Om avsaknaden av poängdestinationer vid sökningar ger en ganska korrekt bild så det ju inte så mycket mening att ringa och fråga om samma sak heller förstås.
 

cbroxe

Medlem
Hej!
SAS flyger inte sträckan CPH-EDI, utan gör detta i samarbete med BMI. Därför kan du inte boka detta via hemsidan. Du kan däremot boka ARN-EDI.
MVH Christopher
 

SK9269

Medlem
Hej!
SAS flyger inte sträckan CPH-EDI, utan gör detta i samarbete med BMI. Därför kan du inte boka detta via hemsidan. Du kan däremot boka ARN-EDI.
MVH Christopher

Det går att boka vanliga biljetter för CPH-EDI, men inte för poäng. Men okej, om jag förstår dig rätt så är en trolig förklaring då när det inte går att betala med poäng är då alltså att SAS inte flyger rutten själva. Hur tog du reda på att BMI flyger den här sträckan? :)
 

gdaily

Medlem
Det går att boka vanliga biljetter för CPH-EDI, men inte för poäng. Men okej, om jag förstår dig rätt så är en trolig förklaring då när det inte går att betala med poäng är då alltså att SAS inte flyger rutten själva. Hur tog du reda på att BMI flyger den här sträckan? :)

Det går att boka poängbiljetter på den sträckan, men inte online på SAS.se. I och med att det är ett annat flygbolag som flyger så får man ringa SAS och boka biljetten.
 

SK9269

Medlem
Det går att boka poängbiljetter på den sträckan, men inte online på SAS.se. I och med att det är ett annat flygbolag som flyger så får man ringa SAS och boka biljetten.

Aha, nu förstår jag hur du menar. En rutin för framtiden är då att först kolla om det går att köpa biljetter en viss sträcka för att kolla att sträckan finns och sen ringa dem och boka för poäng om det inte går att boka online.

Tack för hjälpen!
 

Roger J

Medlem
Sökmotorn på SAS hemsida för Eurobonus-biljetter fixar bara SAS-flyg. Men det går så klart att boka bonusbiljetter med alla Star Alliance-bolag, men då får man som sagt tills vidare ringa eller maila Eurobonus medlemsservice.
 

SK9269

Medlem
Sökmotorn på SAS hemsida för Eurobonus-biljetter fixar bara SAS-flyg. Men dt går så klart att boka bonusbiljetter med alla Star Alliance-bolag, men då får man som sagt tills vidare ringa eller maila Eurobonus medlemsservice.

Men jag tycker jag sett antydningar till (och kritik till) i de här forumen då och då om att resorna kostar fler poäng på andra Star Alliance-bolag än SAS egna bolag (som går att hitta på SAS egen sida).
 

Roger J

Medlem
Men jag tycker jag sett antydningar till (och kritik till) i de här forumen då och då om att resorna kostar fler poäng på andra Star Alliance-bolag än SAS egna bolag (som går att hitta på SAS egen sida).
Det stämmer för långrutterna. I Business Class kostar en t/r till USA 110.000 Eurobonuspoäng. Du får dock en rabatt på 20.000 poäng om du enbart använder SAS-flyg. För 110.000 poäng kan du resa till vilken flygplats som helst i USA som trafikeras av Star Alliance, men för 90.000 poäng endast med SAS till new York, Chicago eller Washington.
 

Fredrik

Medlem
Men det bästa är förstås när man kan använda 145 000 till att flyga i First Class.

Det är ett ljuvligt minne att för första gången ringa till Medlemsservice för att boka. Det blev inte sämre när damen jag talade med såg en ledig plats på SQ26. Singapore Airlines i First är inget jag tackar nej till.
 

hyper

Medlem
Ett annat tillägg till detta är att det tyvärr inte är möjligt att använda SAS EB bokning för att se availability på andra bolag, en vanlig lösning på detta är att regga ett konto hos ANA och använda deras verktyg och sedan bara ringa SAS och boka när du har specifika tider/flyg.
 
Toppen