Senaste nytt

Bästa Business Star Alliance, Kanada/ Kalifornien - Sverige

toer00

Medlem
Och nu behöver jag lite expert tips igen...

Jag har som sagt en retur med TAP (Portugal) fr. SFO (San Francisco) till LIS (Lissabon) och sedan hem till ARN, detta är helt ok :)
Dock så kommer vi att vara I Malibu strax utanför Los Angeles dagen för retur. Så det blir att ta en UA (United) flygning LAX-SFO.

Men det verkar som United är väldigt restriktiva med awards i Domestic First till partners... :(

Så nu undrar jag, kan jag be att SAS:

1. bokar in en anslutning i Ekonomi och jag betalar en cash upgrade till Domestic First på UA sträckan...
2. Lägga på en anslutning som jag betalar 100% cash men som då ingår i samma bokning... dvs LAX-SFO-LIS-ARN

Alternativt köpa 2st helt ny UA biljetter (som då blir separata, med allt vad det innebär...)

Vad säger awards expertisen ?
Och någon som vet om bagage check-in hela vägen fungerar om man har 2 st separata Star Alliance biljetter ut fr. USA (UA, LAX-SFO samt TP, SFO-LIS-ARN)?
 

Canadien

Medlem
1. bokar in en anslutning i Ekonomi och jag betalar en cash upgrade till Domestic First på UA sträckan...
Ja, det går bra att lägga till ett ekonomiben i din poängbokning om det finns awards i X-klass
Om det går att uppgradera eller inte beror helt på United

2. Lägga på en anslutning som jag betalar 100% cash men som då ingår i samma bokning... dvs LAX-SFO-LIS-ARN
Nej, det går inte att blanda poäng-ben och cash-ben i en och samma bokning.
 

toer00

Medlem
Någon som vet hur UA brukar ställa sig till bagage check-in hela vägen om man har 2 st separata Star Alliance biljetter ut fr. USA (UA, LAX-SFO samt TP, SFO-LIS-ARN)??
 

Canadien

Medlem
Någon som vet hur UA brukar ställa sig till bagage check-in hela vägen om man har 2 st separata Star Alliance biljetter ut fr. USA (UA, LAX-SFO samt TP, SFO-LIS-ARN)??

Det ska de kunna göra
"If you have a separate ticket on another carrier, you must claim bags at the destination of the first ticketed itinerary and check bags with the other carrier to the final destination. Baggage can be checked through to the final destination if the separate ticketed itinerary includes Star Alliance member airline-operated flights. "

https://www.united.com/web/en-US/content/travel/baggage/changed-bag-rules-optional-services.aspx
 

Marcusen

Medlem
Kapar denna tråd lite, är också på jakt efter ett par *A businessplatser till Calgary nästa vinter (skidåkning hägrar - vilken routing borde ge bäst chans på platser? ARN-FRA-YYC eller ARN-LHR-YYC, verkar få träffar på den sistnämnda om jag spontansöker med SAS, är det AC som flyger båda rutterna dit och det är codeshare från LH på FRA-YYC?

Kan ju starta en egen tråd om det var fel att kapa denna?
 

palmen

Moderator
Kapar denna tråd lite, är också på jakt efter ett par *A businessplatser till Calgary nästa vinter (skidåkning hägrar - vilken routing borde ge bäst chans på platser? ARN-FRA-YYC eller ARN-LHR-YYC, verkar få träffar på den sistnämnda om jag spontansöker med SAS, är det AC som flyger båda rutterna dit och det är codeshare från LH på FRA-YYC?

Kan ju starta en egen tråd om det var fel att kapa denna?
Bästa är nog att starts egen tråd och använda mallen för flygbiljetter.
Bra att ha all fakta på bordet, som tex vilket programs poäng du tänker använda mm (även om jag gissar på att det är sas).
 

toer00

Medlem
Nu kommer jag med en liten fråga här...
Min resa till Calgary med Air Canada (Award i business) är nu förlängd till Victoria (YYJ), dock sträckan Calgary - Victoria trafikeras av AC Express och ett mindre propellerplan utan business-kabin, så detta innebär att vi missar lounge på Calgary antar jag? Har tyvärr bara EB silver...
Eller kan man hänvisa till att man faktiskt har åkt business hela vägen och hade vi tex. valt att fortsätta till Vancouver så hade det blivit inrikes First på AC och lounge..

Så frågan är, hur slår man ihjäl ca 3 timmar på Calgary Flygplats utan lounge,,,? Köpa in sig eller finns det något sjysst fik / bra restaurang??
Ni som flyger till Calgary regelbundet... ;-) vad har ni för tips att ge...??
 

palmen

Moderator
Nu kommer jag med en liten fråga här...
Min resa till Calgary med Air Canada (Award i business) är nu förlängd till Victoria (YYJ), dock sträckan Calgary - Victoria trafikeras av AC Express och ett mindre propellerplan utan business-kabin, så detta innebär att vi missar lounge på Calgary antar jag? Har tyvärr bara EB silver...
Eller kan man hänvisa till att man faktiskt har åkt business hela vägen och hade vi tex. valt att fortsätta till Vancouver så hade det blivit inrikes First på AC och lounge..

Så frågan är, hur slår man ihjäl ca 3 timmar på Calgary Flygplats utan lounge,,,? Köpa in sig eller finns det något sjysst fik / bra restaurang??
Ni som flyger till Calgary regelbundet... ;-) vad har ni för tips att ge...??
Att hävda att du flygit business på andra sträckor och om du åkt till annan destination kunde du flygit business dit kommer du med största sannolikhet inte ha något för, snarare kommer personalen titta väldigt konstigt på dig och undra vad det är som är så speciellt med det. Är lite som att hävda att om jag hade köpt en First biljett med Lufthansa till annan destination så hade jag kommit in i deras First lounger, men nu valde jag att flyga business istället till en destination som inte hade First.

Antingen köper ni er in i en lounge som erbjuder betalning (Chinook erbjuder detta om ni inte har PP Lounges) eller sätter er och tar det lugnt i 3 timmar på lämplig bar/restaurang/fik. Ofta är ju inte lounger sådär jättespännande ändå och pengarna man lägger för att betala sig in kan lika väl läggas på en bättre restaurang kan jag tycka.
 

toer00

Medlem
Sorry, uttryckte mig lite otydligt.. Jag vet att man inte kan hävda det, detta var mer ett rekursivt påstående...

Så då till frågan som allt syftade på, någon som kan rekommendera något fik eller dyl på flygplatsen i Calgary... ;-)
 

toer00

Medlem
Kapar denna tråd lite, är också på jakt efter ett par *A businessplatser till Calgary nästa vinter (skidåkning hägrar - vilken routing borde ge bäst chans på platser? ARN-FRA-YYC eller ARN-LHR-YYC, verkar få träffar på den sistnämnda om jag spontansöker med SAS, är det AC som flyger båda rutterna dit och det är codeshare från LH på FRA-YYC?

Kan ju starta en egen tråd om det var fel att kapa denna?

Om du hänger på låset när AC släpper sina awards så borde du kunna fixa, ARN-FRA-YYC... När jag bokade mina i August så g´fanns det ARN-FRA-YYC, men inte ARN-LHR-YYC
 
Toppen