Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Senator

Moderator
Det är ju såklart subjektivt men jag ser inget med kortet som motiverar kostnaden.

Känns dessutom lite märkligt att ha med detta kort i kalkylen, men jag fixar det i mellandagarna. :)

Absolut är det så, och en egenföretagare har det nog enklare eftersom kostanden borde gå att dra av.

Bortser man från engångsposten på 30.000kr skulle jag nog säga att 30.000kr per år för EuroBonus Gold och Hilton Diamond som boende i Sverige ganska förmånligt. Men allt beror i mitt tycke om man reser eller inte. Har någon hög inkomst, hög spend men inte reserelatert tycker jag inte kalkylen går ihop. Man skall nog ha 10-12 resor per år innan det är värt det med ett grovt överslag IMHO.
 

Johans00

Medlem
Absolut är det så, och en egenföretagare har det nog enklare eftersom kostanden borde gå att dra av.

Bortser man från engångsposten på 30.000kr skulle jag nog säga att 30.000kr per år för EuroBonus Gold och Hilton Diamond som boende i Sverige ganska förmånligt. Men allt beror i mitt tycke om man reser eller inte. Har någon hög inkomst, hög spend men inte reserelatert tycker jag inte kalkylen går ihop. Man skall nog ha 10-12 resor per år innan det är värt det med ett grovt överslag IMHO.
Säg dessutom att du delar årsavgiften med en vän som du ger ett extrakort. Då är det bara 15000/år, många inklusive mig själv betalar redan 11400 per år för Elite+Plat. Då är skuttet upp till Centurion inte massivt.
 
Det är ju såklart subjektivt men jag ser inget med kortet som motiverar kostnaden.

Känns dessutom lite märkligt att ha med detta kort i kalkylen, men jag fixar det i mellandagarna. :)
Jag ville mest bara påminna om att det finns en annan tråd som kanske är mer lämplig för att diskutera AMEX Centurions prisvärdhet. Men jag kan ge dig min åsikt, det är väl mest en statuspryl man vill kunna flasha med. Dessutom lär det finnas kändisar och höjdare på de events man blir inbjuden till och en bild tillsammans med kändisar på sitt Istagram-konto är värt ganska mycket för somliga.
 

Senator

Moderator
Jag ville mest bara påminna om att det finns en annan tråd som kanske är mer lämplig för att diskutera AMEX Centurions prisvärdhet. Men jag kan ge dig min åsikt, det är väl mest en statuspryl man vill kunna flasha med. Dessutom lär det finnas kändisar och höjdare på de events man blir inbjuden till och en bild tillsammans med kändisar på sitt Istagram-konto är värt ganska mycket för somliga.

Tack för påminnelsen, jag har flyttat inläggen hit.

Kan tycka den andra delen av ditt inlägg tenderar lite mot Jante-lagshållet. Jag känner ett antal Centurioninnehavare och inga av dessa skulle kvalificera i "ditt fack". Sjukt diskreta, inte alls flashiga på något sätt. Dock tysta livsnjutare som har varit framgångsrika med olika former av verksamheter och når därmed upp till konsumtionskraven och förmögenhetsgraden som krävs. Antingen det eller några ytterst professionella företagare som jag känner som osar allvar, seriositet och kompetens. Visst, det finns säkert några som pappa/mamma har fixat kortet till som glider på Stureplan, Visby, Marbella eller St. Tropez om det är där kidsen hänger fortfarande, men inte alls den bild jag har av den typiska Centurioninnehavaren.

Som kortet och förmånen är upplagda i Sverige är detta för resenärer. FCL MUC och access till Centurion Travel kostnadsfritt skulle vara bland de största värden för mig.
 

Delayed

Medlem
det är väl mest en statuspryl man vill kunna flasha med.
Jag skulle få problem om jag önskade detta för att jag vet ingen i min omgivning som skulle förstå vad jag "flashar" med. :(:D Genomsnittskassörskan/-kassören på Willys/Lidl/ÖB och liknande stamställen brukar inte ens veta vad Amex är och för övrigt verkar de obegripligt likgiltiga för vilket kort jag använder så länge inte "computer says no"... :eek::p
 
Jag har fått känslan att dom kommer försöka öka antalet centurionkort i Sverige, genom att sänka kraven för att bli inbjuden samt försämra förmånerna med platinum.
Ja, det stämmer nog. Liksom att förstaklassflyg inte funkar i Sverige (Norden?) så tror jag inte att dyra, exklusiva kreditkort funkar av diverse anledningar som lätt blir off-topic (högt skattetryck, för lite korruption, starka knallröda tredje (första?) statsmakter, starka fackförening, etc) och AMEX har då två val, låta bli att maximera intäkterna i Sverige eller sänka kraven.
Sen kollar dom såklart även på hur du använder kortet, att shoppa i dyra butiker och boka boka C/F resor samt 5* hotell genom Travel slår såklart högre än att ha utlägg i jobbet på xxxk/mån.
Med anledning av vad jag skrev ovan så tror jag de accepterar jobbutgifter också i just Sverige helt enkel pga att de tjänar mer på det, även om det leder till att kortets status i Sverige sjunker.
Säg dessutom att du delar årsavgiften med en vän som du ger ett extrakort. Då är det bara 15000/år, många inklusive mig själv betalar redan 11400 per år för Elite+Plat. Då är skuttet upp till Centurion inte massivt.
Fast den uträkningen är inte rättvis, man kan ju dela på ett Platinum också och då bara betala halva avgiften för det.
Kan tycka den andra delen av ditt inlägg tenderar lite mot Jante-lagshållet.
Jag är den siste anhängaren av jante, så länge man utmärker sig på något positivt sätt. Zlatan-arrogans och typisk amerikansk skrävlighet är dåligt men framgång inom laglig, moralisk och mervärdeskapande entreprenörskap är positivt, om du frågar mig.
Jag känner ett antal Centurioninnehavare och inga av dessa skulle kvalificera i "ditt fack". Sjukt diskreta, inte alls flashiga på något sätt. Dock tysta livsnjutare som har varit framgångsrika med olika former av verksamheter och når därmed upp till konsumtionskraven och förmögenhetsgraden som krävs. Antingen det eller några ytterst professionella företagare som jag känner som osar allvar, seriositet och kompetens. Visst, det finns säkert några som pappa/mamma har fixat kortet till som glider på Stureplan, Visby, Marbella eller St. Tropez om det är där kidsen hänger fortfarande, men inte alls den bild jag har av den typiska Centurioninnehavaren.
Nu utgår du ifrån din bekantskapskrets, inte ifrån en pool av slumpmässigt utvalda Centurioninnehavare. Kategorin du beskriver tror jag bryr sig föga om kortets prisvärdhet, vilket @Mattias Holmén frågade om. För inte satte de sig ner och skapade ett Excelark och gjorde en kalkyl baserad på de senaste årens resmönster och kom fram till att de varje år får förmåner värda 40 000 SEK och kortet därför betalar sig på 3 år? Nog var det väl så att de fick broschyren från AMEX och läste något om guldkort och uppgraderingar och konstaterade att kortavgiften var kaffepengar och därför slog de till och skaffade kortet.

Om man verkligen ska ha en positiv ROI (return on investment) på att skaffa kortet, utan att räkna in det abstrakta värdet som den personliga statusen ger, så måste man resa mycket osmart (flyga med olika allianser, bo på så många olika hotellkedjor som möjligt, hyra hyrbil jämt utspritt hos alla hyrbilskedjorna). Annars hade man ju tjänat ihop till de nödvändiga guldkorten (dvs i en flygallians, hos en hotellkedja och hos en hyrbilskedja) på naturlig väg och inte behövt betala 30 000 SEK/år för det. Så, om man vill ha prisvärdhet får man lägga väldigt mycket värde i den personliga statusen man får av kortet. Jag kan tänka mig att ett Centurion-kort får det att vattnas i munnen på alla bloggare, influencers och Facebook/Instagram-wannabes som inte ens kan besöka en SAS Plus-lounge utan att "checka in" in på stället på Facebook för att visa hela världen hur speciell hen är. Med de sänkta kraven tror jag gott att t ex en vanlig (ute-)säljare som tjänar 50 000 SEK/månad och som har mycket utgifter i tjänsten skulle kvalificera sig för ett Centurion.

Varken du eller jag vet hur fördelningen av Centurioninnehavare ser ut, men jag tror det finns fler av kategorin jag nämner än kategorin du nämner.
Jag skulle få problem om jag önskade detta för att jag vet ingen i min omgivning som skulle förstå vad jag "flashar" med. :(:D Genomsnittskassörskan/-kassören på Willys/Lidl/ÖB och liknande stamställen brukar inte ens veta vad Amex är och för övrigt verkar de obegripligt likgiltiga för vilket kort jag använder så länge inte "computer says no"... :eek::p
Det är inte så det funkar, de som de här människor vill imponera på vet vad ett Centuriun-kort är. Och sånt här skvallras det om, på jobbet och i bekantskapskretsen blir hen känd som "han/hon med det där kreditkortet som alla kändisarna har". T ex på mitt jobb vet alla att jag är "killen som reser jorden runt i förstaklass" trots att jag har berättat om mina (fåtal) förstaklassresor för max 10 personer. Så rykten går runt.
 
Last edited:
Toppen