Senaste nytt

SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

eliee

Medlem
Jag hade fel. I samband med offentliggörandet sa ANA att det var en säsongslinje, men nu har man tydligen kommunicerat att det är året-runt som gäller. Då låter det otroligt att SAS går in på ARN-NRT.
Aha, då är jag med. :)
Hade nästan hoppats på att det var en säsongsgrej och att det fortfarande kunde vara meningsfullt att hoppas på en SAS-linje ARN-NRT. Nåja, vi får väl se vad de närmaste dagarna bjuder på!
 
Jag tror att det är så att man idag presenterade den nya A350 maskinen i Köpenhamn och då passar man på att även kungöra denna nya linje till Haneda. Eftersom man var i Köpenhamn så fanns det ju ingen anledning att prata om Arlanda eller Oslo. Det sparar man säkert till morgondagen och i övermorgon. Så hela bilden kring detta har vi nog inte förrän om ett par dagar.

Tyvärr så ser det kanske mörkt ut. Inga announcements varken på Arlanda eller i Oslo, så vi får väl vänta ett tag till innan vi vet vad som händer med Narita. Jag som var så hoppfull. :(

Det kanske inte finns underlag för att ha daglig trafik från Skandinavien till både Haneda och Narita, men skulle det kanske funka med 3 gånger i veckan mellan Oslo (eller ARN om det passar ihop med ANA) och Narita? Hur planet i övrigt ska slingas har jag ingen uppfattning om just nu, men det kan säkert finnas alternativ.
 

Lauda 777

Medlem
Eftersom Sas själva promotar ANAs linje så är det nog färdigt med Narita. A350 verkar ju dessutom inte bidra till en utökning av flottan vad jag har förstått och då är det svårt med nya linjer.
 
Eftersom Sas själva promotar ANAs linje så är det nog färdigt med Narita. A350 verkar ju dessutom inte bidra till en utökning av flottan vad jag har förstått och då är det svårt med nya linjer.

Jo, det är sant. Att man nämner ANA som alternativ från Stockholm är ju ett "dåligt tecken".

Totalt sett så blir det dock en ökning av antalet maskiner, 7 st A340 ersätts av 8 A350. Eller har man tänkt sig att plocka bort de äldsta A330 också? Kanske inte omöjligt i och för sig. Och sedan nyttja optionen på ytterligare några A350. De äldsta A330 är väl runt 16-17 år?
 
Jo, det är sant. Att man nämner ANA som alternativ från Stockholm är ju ett "dåligt tecken".

Totalt sett så blir det dock en ökning av antalet maskiner, 7 st A340 ersätts av 8 A350. Eller har man tänkt sig att plocka bort de äldsta A330 också? Kanske inte omöjligt i och för sig. Och sedan nyttja optionen på ytterligare några A350. De äldsta A330 är väl runt 16-17 år?
Ja, de första A330 börjar bli till åren. Hoppas dem nyttjar optionen på sex plan och ersätter de 4 äldsta A330 och får en liten nettoökning av plan till nya linjer. Eller vad hände med ryktet om att SAS köpt Hong Kong Airlines A330E som står på backen i Touluse?
 

pqvst

Medlem
29 mars börjar CPH-HND

Screenshot 2019-12-17 15.10.13.png
 
Jag tänker inte diskutera det? Jag undrar bara varför.

Förstår att du säkert inte har någon baktanke men detta är värt att påpeka. Finns flera anledningar. Jag bor själv ofta på hotell där crew bor. Främst i LA där väldigt många crews faktiskt bor på samma hotell nära LAX.
De främsta anledningen är att informationen runt var de bor enligt alla flygbolag är just konfidentiell. Varför den är det är ju att personalen a) inte ska kunna "förföljas" på olika sätt eller b) vara måltavlor för både kunder, eller andra personer som har olika motiv/agendor. Sedan är de ju också faktiskt privatpersoner när de slutat sitt skift och ska väl precis som du och jag inte störas (i onödan) av människor utanför deras jobb. Det är väldigt sällan jag ser att SAS personal skyltar med var de bor. Antar att de också beror på ovan nämnt.

Andra bolag som QR och SQ delar mycket mer sådana bilder. Vet ej om det är genomtänkt eller inte.

Hoppas du @sandek känner att det var ett lite utförligare svar. Samma policy råder på Flyertalk och flera andra relaterade forum. Ska dock sägas att även jag känner att olika personer här på BC har väldigt lite tålamod för att förklara vissa saker. Allt som oftast vill ju dessa människor ha lite mer information om varför saker är som de är och deras fråga baserar nästan alltid i att de inte vet, inte att de har dolda motiv. I just detta fall så är jag helt med moderator och policy på BC, men det kan ju förklaras lite "trevligare". Speciellt med tanke på att svaret är så enkelt...
 

sandek

Medlem
Förstår att du säkert inte har någon baktanke men detta är värt att påpeka. Finns flera anledningar. Jag bor själv ofta på hotell där crew bor. Främst i LA där väldigt många crews faktiskt bor på samma hotell nära LAX.
De främsta anledningen är att informationen runt var de bor enligt alla flygbolag är just konfidentiell. Varför den är det är ju att personalen a) inte ska kunna "förföljas" på olika sätt eller b) vara måltavlor för både kunder, eller andra personer som har olika motiv/agendor. Sedan är de ju också faktiskt privatpersoner när de slutat sitt skift och ska väl precis som du och jag inte störas (i onödan) av människor utanför deras jobb. Det är väldigt sällan jag ser att SAS personal skyltar med var de bor. Antar att de också beror på ovan nämnt.

Andra bolag som QR och SQ delar mycket mer sådana bilder. Vet ej om det är genomtänkt eller inte.

Hoppas du @sandek känner att det var ett lite utförligare svar. Samma policy råder på Flyertalk och flera andra relaterade forum. Ska dock sägas att även jag känner att olika personer här på BC har väldigt lite tålamod för att förklara vissa saker. Allt som oftast vill ju dessa människor ha lite mer information om varför saker är som de är och deras fråga baserar nästan alltid i att de inte vet, inte att de har dolda motiv. I just detta fall så är jag helt med moderator och policy på BC, men det kan ju förklaras lite "trevligare". Speciellt med tanke på att svaret är så enkelt...
Uppskattar förklaringen, och håller helt med om allt du skriver i sista stycket.
 
Toppen