Senaste nytt

Drabbad av influensa, skulle uppskatta hjälp om vilka alternativ jag har

jsn

Medlem
Hej
Har tyvärr drabbats av influensan, så det finns inte överskott på ork och uthållighet att leta efter information just nu...
Jag har planerat att åka till London med min mamma to-sö, har bokat biljetter med BA. C ut och HBO hem. Huvudspåret är fortfarande att åka, om det så krävs en bunt tabletter, men just nu känns det som att resan ligger på gränsen...
Så vilka alternativ har jag om jag inte kan åka?
Har bokat och betalat flygbiljetter + hotell + parkering på Landvetter med SAS Amex Elite.
* Kan jag göra namnändring på min flygbiljett och hotellvistelse (Radisson Vanderbilt Kensington) så att pappa kan åka på min biljett istället för mig? Vad skulle detta kosta?
* Om jag avbokar resan pga sjukdom, tar fram ett läkarintyg om detta och skickar in till Amex, får jag då ersättning vör min del av resan, eller får jag även ersättning för mammas del av resan? Hon kommer inte åka ensam, men har inte drabbats av influensan.
Tack på förhand!
 

pswe

Medlem
Hej
Har tyvärr drabbats av influensan, så det finns inte överskott på ork och uthållighet att leta efter information just nu...
Jag har planerat att åka till London med min mamma to-sö, har bokat biljetter med BA. C ut och HBO hem. Huvudspåret är fortfarande att åka, om det så krävs en bunt tabletter, men just nu känns det som att resan ligger på gränsen...
Så vilka alternativ har jag om jag inte kan åka?
Har bokat och betalat flygbiljetter + hotell + parkering på Landvetter med SAS Amex Elite.
* Kan jag göra namnändring på min flygbiljett och hotellvistelse (Radisson Vanderbilt Kensington) så att pappa kan åka på min biljett istället för mig? Vad skulle detta kosta?
* Om jag avbokar resan pga sjukdom, tar fram ett läkarintyg om detta och skickar in till Amex, får jag då ersättning vör min del av resan, eller får jag även ersättning för mammas del av resan? Hon kommer inte åka ensam, men har inte drabbats av influensan.
Tack på förhand!
Vissa hemförsäkringar (If) täcker resesällskap även om ni inte är skrivna på samma adress, värt att kolla.
 

Berglund

Medlem
Fixar du läkarintyg, om så från Kry eller liknande app-doktorer, så gäller amexförsäkringen.

Amexförsäkringen täcker om ”närstående” blir sjuk men jag är ganska övertygad om att den INTE täcker ”närståendes” kostnader när kortinnehavaren själv blir sjuk. Eftersom din mor och du rimligtvis inte är gifta så omfattas hon heller inte av din kortförsäkring baserat på er ”relation”.

Just för att undvika dylika situationer har jag själv tagit ut gratis extrakort på mitt Amexkort och gett till familjemedlemmar. Just för de tillfällen när vi ska ut och åka är vi, allihopa, helt oavsett händelseförlopp eller omständigheter, ALLIHOPA, till 100% och helt enligt regelboken - täcka av Amex reseförsäkring. Varje extrakort under mig ger nämligen ”extrakortinnehavaren och dennes omedelbara familj/partner” samma rättigheter och försäkringsförmåner som mig som huvudkortinnehavare. Det krävs lite planering och kartläggning men jag har lusläst, fram och baklänges och därefter täckt upp alla varianter. Det rekommenderar jag verkligen varje medveten resenär att också göra!
 
Toppen